meka själv? istället för verkstad?

LucaBrasi

New member
Hallå! efterssom jag var en nöt och synade asfalten senaste bandagen tänkte jag kolla med er om ni har någon erfarenhet av att fixa själva!

Eftersson jag tycker det är lite kul att skruva tänkte jag föreslå att jag beställer de kåpor och tank som blev skrot och skruvar fast grejjerna själv(det var bara repor, inga andra skador på ram eller andra delar tack och lov)

och mao helt raderar arbeskostnaden en verkstad skulle ha (det är ju vinter snart så nånn anledning ska man väl ha at få besöka garaget :D

Hur ställer sej försäkringsbolaget till det tror ni? sänka självrisken för aktuella skadan? :D

Om dom tycker det är ok, hur får man i sådana fall skadorna besigtigade? en verkstad är väl inte intresserad av att skriva protokoll om de inte får göra reparationen?

Jag kör IF fsk.

hare :)
 
Last edited:

-ah

New member
"Luca Brasi sleeps with the fish" hette det...
Nåja; man har ju hört talas om att bolag har lämnat ersättning direkt till försäkringstagaren.
Men först efter att besiktningsman har tittat på skadorna.
 

Chopperbyggarn

New member
"Luca Brasi sleeps with the fish" hette det...
Nåja; man har ju hört talas om att bolag har lämnat ersättning direkt till försäkringstagaren.
Men först efter att besiktningsman har tittat på skadorna.

Pecis så här gick det till efter att min hoj hade brunnit ner till grunden efter en kraftig baktändning utanför Birmingham i England sommaren 1986. Då jag hade byggt hojen själv och den var reggad som "Amatörbyggd MC" så var det ju ganska självklart att jag själv skulle reparera den, kanske hade varit annorlunda med serietillverkad mc. Det väl värt att fråga försäkringsbolaget vad som gäller i detta fallet!

Anders.J
 

OH-

Member
Jodå, har varit med om detta för många vintrar sen. Tror det var Holmia, nuvarande Trygg-Hansa (på den tiden samarbetspartner med SMC). Vi kom överens om vad som behövde köpas (delar var stulna) och jag fick halva den ersättning en verkstad skulle haft för montaget. Om jag minns rätt så täckte det självrisken och kanske tillåmed lite till.
Och så satt grejerna som dom skulle och justerade som jag ville ha det, annars hade jag ändå fått skruva ett par timmar.
 

LucaBrasi

New member
Jodå, har varit med om detta för många vintrar sen. Tror det var Holmia, nuvarande Trygg-Hansa (på den tiden samarbetspartner med SMC). Vi kom överens om vad som behövde köpas (delar var stulna) och jag fick halva den ersättning en verkstad skulle haft för montaget. Om jag minns rätt så täckte det självrisken och kanske tillåmed lite till.
Och så satt grejerna som dom skulle och justerade som jag ville ha det, annars hade jag ändå fått skruva ett par timmar.

kanon! precis det jag ville höra. tack för alla svar! jag har räknat lite och fått 20-25 för prylar och skulle tro 15-20 för arbete.

OH hur besiktigades din skada? eller gick dom på polispapper ang. stöld?

LB
 
Last edited:

TMax500

Member
Yes, det har jag också erfarenhet av. Min fru blev påbackad i en bilkö och fick hel del ytliga skador på sin eu-moppe (plast, kåpor, lackering).

Trygg Hansa besiktigade moppen och tog in priser från märkesverkstaden. Reparationen skulle bli orimligt dyr i förhållande till moppens värde. Trygg Hansa betalade då ut ett belopp motsvarande den värdeminskning man ansåg att hojen drabbats av. Vi diskuterade beloppet, men deras bud var helt ok. Reparationen skulle kosta nära 15'(!!) och vi fick fick drygt halva beloppet i handen (8' eller 9' vill jag minnas).

Och jag gick lös med slippapper, bättringsfärg, buntband (jo!) osv. Resultat: en någorlunda fin "hemmalagad" moppe och flera tusen i fickan.
 
Last edited:

SuperRetard

New member
IF har som policy att inte bara använda en verkstad, utan även ALLTID märkesverkstad. Detta för att garantera en viss kvalitet inför kund. (Den kvaliteten kan vi ju iofs diskútera, men det bygger iaf på att en Volvoverkstad skruvar volvo bättre än en Fiat-verkstad eller bonn-Olle).

Så i ditt fall, nej. Hade du haft en äldre hoj så kanske.

Men gör såhär; Ring och presentera din idé, få ett svar och återkom här med svaret.

Jag vet vad som SKA gälla, men det görs också undantag nån gång per sekel eller så, vore ju kul om det kunde bli du!
 

LucaBrasi

New member
Yes, det har jag också erfarenhet av. Min fru blev påbackad i en bilkö och fick hel del ytliga skador på sin eu-moppe (plast, kåpor, lackering).

Trygg Hansa besiktigade moppen och tog in priser från märkesverkstaden. Reparationen skulle bli orimligt dyr i förhållande till moppens värde. Trygg Hansa betalade då ut ett belopp motsvarande den värdeminskning man ansåg att hojen drabbats av. Vi diskuterade beloppet, men deras bud var helt ok. Reparationen skulle kosta nära 15'(!!) och vi fick fick drygt halva beloppet i handen (8' eller 9' vill jag minnas).

Och jag gick lös med slippapper, bättringsfärg, buntband (jo!) osv. Resultat: en någorlunda fin "hemmalagad" moppe och flera tusen i fickan.

hejsan! ok så dom hade en egen skadereglerare som kom hem till er eller hur löste ni det? min är en -07 sporthoj som var i jättefint skick så det blir inte buntband på min hehe :) har jag gärna kvar dom repade delarna och kör med på bana! :)
 

LucaBrasi

New member
IF har som policy att inte bara använda en verkstad, utan även ALLTID märkesverkstad. Detta för att garantera en viss kvalitet inför kund. (Den kvaliteten kan vi ju iofs diskútera, men det bygger iaf på att en Volvoverkstad skruvar volvo bättre än en Fiat-verkstad eller bonn-Olle).

Så i ditt fall, nej. Hade du haft en äldre hoj så kanske.

Men gör såhär; Ring och presentera din idé, få ett svar och återkom här med svaret.

Jag vet vad som SKA gälla, men det görs också undantag nån gång per sekel eller så, vore ju kul om det kunde bli du!

ja jag förstår absolut att dom vill hålla kvalité, i det här fallet handlar det om att skruva av och på kåpor och inget avancerat motorarbete, ska hålla tummarna på att det funkar, dom skulle ringa i veckan och ge mej ett ärendenummer! återkommer i tråden om hur det gått. tackar alla, nu har jag lite mer kött på benen inför snacket med dom :)
 

TMax500

Member
hejsan! ok så dom hade en egen skadereglerare som kom hem till er eller hur löste ni det? min är en -07 sporthoj som var i jättefint skick så det blir inte buntband på min hehe :) har jag gärna kvar dom repade delarna och kör med på bana! :)

Minns inte exakt, tror att vi rullade till verkstaden och att de sedan kommunicerade med Trygg-Hansa. Tanken var ju först att den skulle fixas av verkstaden, så det var troligen så vi gjorde. När vi sedan hämtade moppen så köpte jag med mig bättringsfärg från verkstaden, så de tjänade säkert 50 kr på sitt nedlagda jobb med kostnadsförslaget...

Buntbanden sitter inte synligt! :) Men lossar man på en av kåporna så avslöjas min improviserade lagning. Men, jag sammanband ju "bara" plast med plast, och det är ju en moppe som gör max 50 knyck. Så låt gå för lite fusk då! :)
 

Jojye

New member
Säger du att du la den på bana så lär du inte få en krona i ersättning om inte det var SMC kurs eller liknande (fast det kanske var underförstått att det var SMC kurs?)
 
Top