Medlemsavgiften höjs med 100kr

IvarS

New member
WOW! Jag sparar hela 20 Svenska Riksdaler på att vara SMC medlem om dom höjer med en hundring! Så jag har nog inte råd att gå ur!

Män det kanske gör att SMC kan driva på vidare för att mc åkarna får bättre villkår.
Mitt tips är att du sparar dina 20 Svenska Riksdaler.
 

roffe_s

Active member
Allvarligt talat tycker jag att smc är en bra organisation som på ett bra sätt arbetar för medlemmarnas och egentligen alla motorcyklisters väl. och klubben för väldigt en bra dialog med myndigheterna.

MEN om jag förstår rätt är medlemsavgiften nu 395 kronor och alltså blir den 495 nästa år...

...Tyvärr kan jag kanske se mig själv prioritera bort smc:s räkning nästa gång, jag säger inte att jag gör det men ju dyrare den är desto större risk är det utan tvekan.

Medlemsrabatt på försäkringen får jag genom en annan klubb, en försäkring med bättre villkor än den jag kan få genom smc.

...Nu blir det lite OT men jag tycker det är ganska mysko att man kan få olika försäkringskostnader och/eller villkor bara för att man är medlem i en viss klubb. Är det verkligen helt innanför lagens råmärken? Det är nästan snudd på korruption tycker jag, "-Betalar du medlemsavgift till mig snackar jag med min kompis på försäkringsbolaget så får du en bra försäkring!"
Det var ett fint omdöme Du ger om SMC, det tror jag många av de ideella eldsjälarna och anställda tackar för! Personligen tror jag det produceras mycket medlemsnytta för de slantar vi som medlemmar sätter in i verksamheten.

Men ingen annan än Du själv ser helheten i Din egen ekonomi och skulle Du tvingas ta beslutet att inte stanna kvar som medlem på grund av den extra hundralappen per år ber jag att få beklaga och samtidigt hoppas att tiderna förändras så att Du kan komma tillbaka som medlem senare i livet. Kanske kan Du trots allt finna något gott i att verksamheten växlas upp och att utbildningarna förnyas under de kommande åren?

Ptjaa, vi lever i ett kapitalistiskt samhälle och försäkringsbolagen är fria att prioritera bland sina kunder i sina försök att identifiera de lönsamma individerna att locka. En del i det kan ju vara att koncentrera sig på t ex klubbtillhörighet, sekundära intressen eller preferenser i övrigt. Kanske tror de att kombinationen av optiker och mc-förare är bra då optiker oftast har sina synhjälpmedel up to date. Då står de dem fritt att lämna ett särskilt rabatterbjudande till medlemmarna i svenska optikerförbundet (om det nu skulle finnas).

Förmodligen så finner Svedea att medlemsskap i SMC indikerar ett djupare intresse för mc, trafiksäkerhet och -politik. Och därför anser de sig kunna erbjuda bättre villkor för medlemmarna - förutom då för de som kör sporthoj då. Och det kan vi väl inte klandra dem för? Visst kan det säkert finnas ännu bättre villkor, t ex genom en märkesförsäkring. Men för många av oss förefaller nog Svedea vara ett bra och konkurrenskraftigt alternativ.

Summa summarum så hoppas jag att Löwen o co ser till att gynna våra pensionärer inför valåret så att Du kan fortsätta vara medlem även 2018 och kommande år :)
 

jan-olovj

New member
Har du verkligen kollat, jag var väldigt orolig men det funkar fast lite koll på vad jag handlar måste jag ha, det fick jag tidigare med.
 
Top