Medlem bara i SMC centralt?

Mikaman

New member
Jag tycker SMC centralt gör ett fantastiskt bra arbete för oss motorcyklister men är besviken på det distrikt jag automatiskt tillhör som medlem i SMC. Jag vill att hela min medlemsavgift skall gå till SMC:s centrala arbete där pengarna gör nytta. Vad har egentligen de allra flesta medlemmar för nytta av sina distrikt?

Kom igen, ge mig seriöst svar på tal. Det är bara genom en seriös diskussion och genom konstruktiv kritik som SMC kan gå framåt.

Framåt!

Michael Fored
 

Syster-Tysk

New member
Vad är problemet?

Jag... ...är besviken på det distrikt jag automatiskt tillhör som medlem i SMC. ... Vad har egentligen de allra flesta medlemmar för nytta av sina distrikt?

Vad är problemet som du ser det?
Varför är du besviken på distriktet?

Jag tillhör ju ett annat distrikt, men det lilla jag känner till om SMC-Stockholm är att de har relativt mycket på programmet med utbildningar osv. I allafall om man jämför med många andra distrikt.

Så åter till mina frågor ovan... ???
 

Goffen

New member
Distrikten får bara en liten del av medlemspengarna, större delen av pengen går till smc riks ändå så du behöver inte vara orolig. mvh
 

jan-olovj

Active member
När det gäller lokalt så beror det endast på oss medlemma hur bra eller dåligt det är. I kronoberg är inte aktiviteten så hög men när vi inte ställer upp så kann inte ett fåtal bära bördan ensamma så inget ont om styrelsen, vi får skylla oss skälva. Jag själv är inte aktiv för jag har nog av mitt eget.
 

Johan Jansson1

New member
Jag tycker SMC centralt gör ett fantastiskt bra arbete för oss motorcyklister men är besviken på det distrikt jag automatiskt tillhör som medlem i SMC. Jag vill att hela min medlemsavgift skall gå till SMC:s centrala arbete där pengarna gör nytta. Vad har egentligen de allra flesta medlemmar för nytta av sina distrikt?

Kom igen, ge mig seriöst svar på tal. Det är bara genom en seriös diskussion och genom konstruktiv kritik som SMC kan gå framåt.

Framåt!

Michael Fored

Du har en bra poäng här. Jag skulle vilja avstå från MC-Folket i min avgift, eller få någon annan tidning istället. Och den där kartan ni skickar ut måste ju vara allatidersbästasätt att förstöra pengar på.
 

Ducatista

New member
... Vad har egentligen de allra flesta medlemmar för nytta av sina distrikt?
Utan medlemspengen som vi i Skåne fått hade vi aldrig kunnat dra igång och utveckla våra BKK-dagar.

Nu när de kurserna är självförsörjande ägnar vi oss mest åt medlemsservice på lokal nivå (ex står på mässor, marknader mm) och nya projekt som vi hoppas medlemmarna kommer att uppskatta (ex Knix'en på Lockarp).
 

Avarage

New member
Jag tycker SMC centralt gör ett fantastiskt bra arbete för oss motorcyklister men är besviken på det distrikt jag automatiskt tillhör som medlem i SMC. Jag vill att hela min medlemsavgift skall gå till SMC:s centrala arbete där pengarna gör nytta. Vad har egentligen de allra flesta medlemmar för nytta av sina distrikt?

Kom igen, ge mig seriöst svar på tal. Det är bara genom en seriös diskussion och genom konstruktiv kritik som SMC kan gå framåt.

Framåt!

Michael Fored

Jag vet vad vi i Väst gör för våra medlemmar i både vårat och närliggande distrikt. Men eftersom jag är/har varit ordentligt insyltad och därmed jävig ber jag andra medlmmar, som INTE är förtroendevalda, att svara dig!

Följdfråga:
- Vad skulle du vilja få som är lokalt knutet för din medlemsavgift?

Mvh!
// Niklas
 

Mikaman

New member
Tack för seriös respons. Jo, jag försöker, efter bästa förmåga, vara aktiv både i SMC och i andra klubbar. Aktiva medlemmar bygger organisationen och utgör grunden för verksamheten. Min besvikelse är en komplicerad historia. Den tar vi inte här.
Här i "Fjollträsk" blir vi lätt lite märkvärdiga och ser inte längre än till länsgränsen. Jag vädrar hopp och ödmjukhet i era svar och förstår att jag bör sansa mig. Det verkar finnas ett fungerande MC-liv därute, hos er, bortanför länsgränsen. Jag får försöka hälsa på! :)
 

H-son

New member
Tack för seriös respons. Jo, jag försöker, efter bästa förmåga, vara aktiv både i SMC och i andra klubbar. Aktiva medlemmar bygger organisationen och utgör grunden för verksamheten. Min besvikelse är en komplicerad historia. Den tar vi inte här.
Här i "Fjollträsk" blir vi lätt lite märkvärdiga och ser inte längre än till länsgränsen. Jag vädrar hopp och ödmjukhet i era svar och förstår att jag bör sansa mig. Det verkar finnas ett fungerande MC-liv därute, hos er, bortanför länsgränsen. Jag får försöka hälsa på! :)

I Blekinge har vi använt stödet från från våra medlemmar till att utveckla kurser nästan helt och hållet från 2004 till 2008 då jag var engagerad. Detta har lett till att vi gett mycket bra grundkurser (heldagsevent) med både manövergård och kurvteknik inbakat, dessutom har vi haft 2 SH/BKK körningar på Anderstorp. Märk väl att detta inte är inräknat vad den nya styrelsen har gjort under 2009, vilket innefattar go-cart banekörning och BKK på ring Knutstorp.

Detta hade inte varit möjligt om vi inte haft en ekonomisk stöttning eller trygghet från SMC Riks genom "länstian" och ersättning för utbildning. Då hade vi inte kunnat riskera att göra större utbildningsinsatser, då man börjar något nytt måste också instruktörer tränas vilket kostar.

För att fokusera mot fortbildning så har vi i de flesta fall inte hämtade ut någon milersättning för det vi gjorde, varken kursdagar eller möten. Allt för att kunna stå upp för utgifterna då man kommer till årsmötet.

Men detta upplägg håller på att ändras med all rätt, man orkar inte köra gratis hur länge som helst. Vi lyckades bygga upp kursverksamhet och ekonomi så att det nu finns mer marginal till skälig ersättning.

Du frågade om vad som gjordes och hur medlemsavgiften användes, detta var mitt svar... jag har inte sagt att vi gjorde rätt det är jobbigt att både lägga tid och pengar på SMC arbetet.

Däremot så vill jag lyfta fram att styrelsen och instruktörerna i Blekinge gjorde och fortfarande gör en mycket bra insats för våra medlemmar, men också att våra medlemmar ställer upp och kommer på våra tillställningar tar det på allvar och ger oss mycket tillbaka.

/K
 

Leif H..oj

New member
Västernorrlands SMC-distrikt:

Precis som H-son säger har vi också satsat distriktsbidraget från SMC på att utbilda många grundkursinstruktörer som kan erbjuda kvalitativa mc-fortbildningar i avrostning på Mittsverigebanan och gokartbanekurser i Örnsköldsvik samt gruskurser. Vi erbjuder individuell "avrostning" när någon ringer.

Vi är ute på mässor och utställningar för att marknadsföra hela SMC-konceptet med School, Club och Travel, har haft flertalet seminarier om mc-säkerhet, kläder, MC-Folkets reporterarbete, samarbetar med mc-handlare för att visa hur trevligt det här med motorcykel är, vi deltar aktivt i lokalt trafiksäkerhetsarbete i kommunerna och med NTF m.fl.

Utvecklingen av gokartbanekurserna är också av nationell betydelse eftersom årets gokartbanekursfolder tar upp alla kurser som är tillgängliga för alla på mc, medlem eller ej. All fortbildning som bedrivs i alla distrikt har alla medlemmar nytta av om man vill åka runt å se Sverige. Vi skulle inte kunna samarbeta med Vägverket och försäkringsbolagen om vi inte hade ett så brett utbud av trafiksäkerhetsaktiviteter runt om i hela landet. BKK och SHK på alla de stora banorna får vi inte glömma, det finns lokala instruktörer som reser å satsar i många olika distrikt runt om i riket.

Till allt detta vi gör behövs det lite stödpengar (de e bara ngn tia av hela medlemsavgiften vi får till distriktet å från den pengen dras faktiskt av kostnader för att skicka styrelsefunktionärer på sverigemöten), men det är mycket vi ideella bjuder gratis på också, om vi kan fortsätta ha roligt med något vi tycker om.
 
Top