Medical card i hjälmen, ide på ny design?

F800ST

Member
Kör ni med ert medical card ifyllt i er hjälm?

Jag har ett i hjälmen samt i plånboken, kan ju vara bra även till vardags utifall man inte är vid medvetande att svara.

men tänkte på att just vid mc körning, kortet är ju rekommenderat att kunna nås utan att ta av hjälmen, vilket kan vara svårt, så jag fyllde i och skrev ut ett eget kort. Plastade sedan in det och gjorde en förlängning där jag satte färgstarkt papper.
Klippt sedan ut det enligt denna form och stoppade in i hjälmen, den röda flärpen stacks sedan ned mellan plastskalet och stötdämpningen, kortet sitter sedan mellan innerklädseln och stötdämpningen, nu kan kortet lätt ses och nås genom att dra i flärpen.

Tänkte lämna in till SMC att detta borde vara den normala formen på kortet för att göra saker enklare att nå för räddningspersonal.
Syns här på min hjälm, detta är bara en prototyp .
Vad tror ni om denna form och ide?View attachment 8244View attachment 8243
 
Last edited:

Lottafia

Member
Idén verkar väldigt bra!

Jag har också ett förslag.

Hjälmdekalen borde ha "kant" i kontrasterande färg på bokstäverna. Många säkerhetsmedvetna motorcyklister väljer att köpa varselgul hjälm, och på dem syns inte dekalen alls!!!
 

jan-olovj

New member
Jag har fäst ett rött bomullsband på kortet och låter lite sticka ut utanför stoppningen, då är det bara att dra i bandet för att få fram kortet.
 
Top