Med MC till Slovenien

Torbjörn Gard

New member
Jag tänker resa till Slovenien under 2-3 veckor i juli och vill gärna ha sällskap. Det är en riktigt bekväm MC (BMW 1600GTL) och jag har tillgång till MC-kläder i storlek 38 för passagerare :)

Jag har aldrig varit i området tidigare och vill gärna se vackra gamla städer, bada och sola, kanske dyka. Sitta på en uteservering på kvällen med ett glas vin i trevligt sällskap.

MC:n har GPS och jag tycker om att låta den välja vägen för att passera ställen som inte går att förutse. Den leder ofta in på små vägar (inställd på kortaste vägen istället för snabbaste).

Jag har hjälmar med kommunikation så det går fint att prata under körningen.

Jag tänkte ta färja Trelleborg-Travemunde eller ännu hellre biltåg Hmburg-Innsbruck. Det underlättar lite.
 

Marie

Banned
Skall du ta biltåg så är nog Hamburg/Altona - München eller ännu hellre Hamburg/Altona - Villach de som ligger bäst till för Slowenien.

Annars finns det knappast något vett i att ta färja Trelleborg - Travemünde. Vad i hundan skall du så långt västerut att göra? Klipskare att ta nattfärja Trelleborg - Rostock och med en K1600GLT så kan du med lite flyt i körningen göra nästa övernattning runt Villach (3 mil från Slowenien) eller rent av i Slowenien. Autobahn hela vägen om du vill. Rostock-A19-Dreieck Wittstock-A24-Dreieck Havelland-A10-Dreieck Werder-A2-Dreieck Potsdam-A9-Kreuz München Nord-A99-Kreuz München Süd-A8-Knoten Salzburg-A10-Knoten Villach.

Jag för min del skulle övernatta någonstans i trakten av Villach och sen ta vägen över Wurzenpass och Werschetzpass, sen följa Isonzofloden ner mot Görz. Därifrån har du sen bara sådär fem mil till den Slowenska lilla kustbiten söder om Trieste.
Innan solen gick ned hade jag gränsbergen - Karawankerna - mot Slowenien inom synhåll i ostsydost.
Fast allra roligast är ju att ägna några dagar åt att köra alpvägar några dagar norr och väster om Villach innan det bär av vidare söderut.

Kanske lagt första övernattningen redna strax söder om Salzburg och kört gamla vägen söderut över Radstädter Tauern och Katschberghöhe, och kanske åkt ned till Gmünd och därifrån upp genom Maltatal till en 200m hög kraftverksdamm Kölnbreinsperre - mycket vacker väg med många vattenfall omkring. Efter detta kört någon mil norrut igen från Gmünd och vid Kremsbrücke tagit österut och kört Nockalmstraße och sen söderut mot Villach.

I de här trakterna kan man hålla på och åka hur länge som helst och man får nästan ont i ögonen av hur vackert här är.
 
Last edited:

Torbjörn Gard

New member
Hej
Det var ett uttömmande svar! Vill du följa med? :)

Jag har åkt biltåg tidigare till Innsbruck och jag gillar vägarna söderut till Italien. Det var närmast den vägen jag tänkte mig (om det finns plats på tåget fortfarande). Men Villach är ett alternativ. Jag ska kolla det också.

Annars lägger jag gärna några timmar med gps-planering och gör en rutt som jag kollar i google earth. Andrar kanske waypoints och gör en ny rutt. Planeringen är en del av resan.

Annars har du rätt i att Trelleborg-Travemunde inte är så bra. Jag har tagit den rutten för att komma till Hamburg men det blir en massa timmar i Hamburg till ingen nytta innan tåget går. Så blir det biltåg så åker jag direkt till Hamburg via Rödby-Puttgarten.

Vi hörs!
 

Virago Irene

New member
Du kanske har åkt redan, men när jag tog tåget Villach–Hildesheim (det var "slutsålt" till Hamburg) så sov jag i Graz, på deras "Jugendherberge". Mycket fräscht ställe med bra parkering. http://www.jufa.eu/en/jufa-graz-city/location-arrival/
Jag tog färjan till Rostock, du får iofs spänna bågen själv (ha med egna spännband), men i övrigt var det ju perfekt att komma ner redan vid 6-tiden på morgonen.
 

Torbjörn Gard

New member
Jag åker först den 12e ner till Hamburg och sen vidare med med tåg till Innsbruck. Tillbaka via Villach-Hamburg den 28e, så jag kommer inte att passera Graz. Men tack för tipset ändå :) Min preliminära rutt ser ut så här från Innsbruck. Jag kommer kanske att finjustera en del. Totala körtiden är 7.5 timmar så jag har lagt in en övernattning i Kranska Gora.

View attachment 7044

Väl i Slovenien/Kroatien har jag ingen plan annat än att jag vill komma till Crez. Rimligtvis via färja i Brestova
 

Torbjörn Gard

New member
Piran var min destination i Slovenien. Fin stad, men det var varmt så jag stannade där bara en natt.

För övrigt så valde jag en annan rutt efter Kranska Gora. Tillbaka till Italien några km och sen söderut via Bovec och Tolmin. På vägen tillbaka valde jag vägen direkt från Bovec till Kranska Gora. Båda vägarna är fina! Kanske den första är bättre där det finns en sjö som är det vackraste jag sett. En sagosjö :)
 

Marie

Banned
Tänker du på Lago di Predil?

Om du kör det hållet en annan gång, och det är riktigt klart väder, så har jag ett förslag:
Någon kilometer in i Slovenien efter Predilpasset går en avtagsväg norrut upp mot Mangart. Kör upp där, och du kommer att få den mest hänförande utsikt du kan tänka dig. Dels från kanten av ett kilometerhögt stup norrut över Italien och in i Österrike, dels söderut över Isonzodalen, där du i riktigt klart väder kan skymta Adriatiska havet i fjärran
 
Last edited:

Torbjörn Gard

New member
Jo det är den sjön! Jag har svårt att tänka mig något vackrare!
Jag ser vägen du menar på kartan. Det låter spännande. Tack för tipset!
 
Top