MClivet på tv

påK-en

New member
Råkade titta på MClivet på tv häromkvällen, klar besvikelse för min del.
Vad visades? Jo att det tydligen finns en grupp MCåkare som mest har mc för att få ha skinnväst och dricka öl!
Den andra gruppen som behandlades körde med knäskrap på allmän väg med frafik , både mötande och omkörd, såg klart olagligt ut.
Jag tyckte att programmet förstärkte de fördomar många har beträffande motorcyklister.
Nästa program skall handla om grusåkning om jag minns rätt, undrar just hur man tänker redigera och vinkla det?
Hoppas att jag missuppfattade vad jag såg, för det programmet kunde enligt min mening hellre varit osänt.
 

SGM

Moderator
Fullt så illa har det inte varit utslaget på alla avsnitten - det senaste taget ur serien kan nog tolkas lite som du gör här dock... :)

Bra initiativ dock, nästa avsnitt sänds ikväll (1830 om jag minns rätt), och går att se på mclivet.se efter.

/J
 

SuperRetard

New member
Eftersom tittarna sannolikt inte är de som söker argument för att hata hojar, utan de som är eller har en vilja att bli hojägare/-åkare, så är det nog tvärtom positivt att bilden av oss inte sminkas alltför mkt.

Den som vill ha sporthoj och köra aktivt vill ändå inte se massa gråhåriga gubbar sitta med en räkmacka och komma med pretentiösa förmaningar om att allt över skyltad fart är = döden. Den som vill ha fransjacka och dricka öl vill likaledes inte se ett gäng pensioärer ha saftkalas..

Den här dogman om att "vi är alla hojåkare, sammanhållning gäller alla på två hjul" gav jag upp för länge sen. Fysiken må vara densamma, men intressena för fransjackan som svetsar sin egen ram, Guldvingeåkaren som prånglar på sin hoj så mkt neonljus det går och sträckkör 1 dag för att snacka skit med de andra neonfantomerna i 3, och bandagsjunkien som köper beggade racedäck och kör med kraschkåpor är tre personer med helt olika intressen.

Ovan inte sagt att någon är bättre än den andre, men i ett program som verkar vara vinklat för att faktiskt locka till sig lite tillväxt för oss så är det ett kanonbra koncept som borde fylla en lucka för de allra flesta oavsett vilken "gren" man själv tillhör.
 

Bighoj

New member
De jag sett hittills har varit ett rent skit,så jag la ned att se mer.Skulle varit intressant att få se ett kombinerat mc/rese program.Ett program där dom reste till olika länder med allt från sevärdheter till mc träffar.
Typ någon Norgeresa inkl gruskörning och kanske någon resa ner i europa samt där dom reser i vårt härliga Sverige.
Allt om mc brukar ju ha resereportage,tänk att få en tv serie med liknande upplägg.
 

Jumbo

New member
Såg de två första avsnitten på TV men blev rätt besviken så jag har inte brytt mig om att kolla på resten. Det var rätt tråkigt att sitta o lyssna på den dryge hoppkillen o superseriösa Filip men elev-tjejen var ju iofs rätt söt och det var kul att de hade en 'riktig' byggar-knutte med tänkte jag.

Det var tills jag såg topp-inlägget i den här tråden. Aha, kanske var de efterföljande avsnitten bättre? Lite mer så som jag hade hoppats från början att det skulle bli. Öl och speed-bus verkar ju lite mer intressant än att höra vilka mål någon annan har i livet (i alla fall i MC-sammanhang). När jag i inlägget därefter dessutom fick veta att alla avsnitt finns att se på mclivet.se så satte jag mig o kollade igenom de jag hade missat (typ 3-7) och tyckte faktiskt att serien har tagit sig lite (spolade förbi Filip o hoppnissen). Så nu kommer jag väl att se de kommande avsnitten också. Hoj-byggen, träffar, fester, klubbliv och som sagt lite bus; det var ungefär det jag hade väntat mig att få se.

Jag förstår att folk tycker olika och jag skulle inte ens vilja att alla tycker som jag men nog har väl serien MC-livet blivit lite bättre? det verkar som att även grus-busarna skall få lite av sitt lystmäte i nästa avsnitt.
 
Last edited:

gundj

New member
En rätt dålig serie tycker jag.
För mycket fokus på några personer, varför får den där Mx?-åkaren sitta på en stubbe o prata halva programmen?
Konstigt att visa hur en körskollärare tar ut eleven på Bogesundsvägen och förklarar att här är det kul att köra om man står på lite.
Likaså har jag lite svårt att förstå utrymmet utan ifrågasättanden som potatisgänget fick.
Tanken bakom serien är nog god, men genomförandet har utrymme för förbättringar.

Håller med Bighoj, program med resereportage och besök på intressanta ställen vore bättre.
 

SuperMek

New member
Jag tillhör också skaran som har förväntat mig något annat av serien än det som visas. Inslagen går runt i cirklar utan att tillföra något nytt. Jag vet inte vad som personerna bakom serien har tänkt sig att förmedla, men som jag uppfattar det har man haft ambitionen att spegla bredden inom mc-världen, men med klent material att tillgå har det blivit ihopklippt till något som inte är i närheten att kunna vara intressant. Den enda lilla spänning och glädje jag har sett är lilltjejen som tog mc-kort. Övriga inlägg har kunnat bli bättre om de bantades ned utan försök till att bli djupa emellanåt, och då med ledigt utrymme som fördelaktigt kunde nyttjas till inslag baserade på upplevelser på mc.
 

powerglide

New member
För de som är helt nya på hojar (som min sambo) så är det kanon.

Hon är lite rädd för att göra bort sig och det känns bra att Greta råkar ut för en del av det sambon funderat över/är rädd för.
 
Last edited:

Cyborg

New member
En rätt dålig serie tycker jag.
För mycket fokus på några personer, varför får den där Mx?-åkaren sitta på en stubbe o prata halva programmen?
Konstigt att visa hur en körskollärare tar ut eleven på Bogesundsvägen och förklarar att här är det kul att köra om man står på lite.
Likaså har jag lite svårt att förstå utrymmet utan ifrågasättanden som potatisgänget fick.
Tanken bakom serien är nog god, men genomförandet har utrymme för förbättringar.

Håller med Bighoj, program med resereportage och besök på intressanta ställen vore bättre.

Har nu inte sett just det avsnittet men han har helt rätt. Körskoleläraren uttrycker en åsikt och det är inte hans uppgift att få folk att hålla hastighetsgränserna utan han ska bara lära ut hur man kör och sedan är valet upp till individen om han/hon vill följa reglerna eller ej. Sedan kan man ju tolka vad "står på lite" innebär, när man väl kör där är det många som glider fram i 50 genom kurvorna, då kan man säga att "står på lite" kanske innebär att verkligen hålla hastighetsgränsen 70.
 

Gr0dan

New member
Aningen kort program och killen som kör Freestyle mx är sjukt dryg att lyssna på, även Backlund är en aning dryg men går att se.
Brukar kolla det på Mclivet.se så man kan se det när man har lust vilket gillas.
Programmet gillas och hoppas det kommer uppföljning på det, bra variation på alla typer av hojåkare.
Potatoes var bra att ha med, dem är också en grupp hojåkare med rätt till sin åsikt trots att dem bryter mot vissa regler.
 

Chopperbyggarn

New member
Har tittat igenom avsnitten på TV 4 play.

Tycker att det är en trevlig serie med positiva människor och absolut inget som väcker anstöt.
Ser serien mest som program för människor som är nyfikna på mc-livet eller nyblivna hojåkare som ännu inte hittat sin identitet som motorcyklist ännu.

Om det är något jag saknar i programen så är det att det inte visar så mycket av att det finns många variationer inom repektive motorcykel kategori ang livssyn, varför man och hur man använder sin hoj.

Tex. Finns mångar som har Crosshojar bara för att det är kul utan amition att bli världsmästare eller ens ställa upp i tävlingar.
Grusåkare som nöjer sig med att glida fram i lugn takt på på vägar i närområdet o bar njuta av alla fina platser, fin natur, sjöar mm som finns efter grusvägarna.

Touringåkare som kör långa resor på alla tänkbara typer av motorcyklar o inte bara typiska touring lok.

Chopper åkare som varken är med i klubb, kör i grupp eller åker på träffar o dricker öl.

Ja, listan kan göras hur lång som helst på alla variabler i repektive hoj kategori.:)

Anders.J
 

M.S

New member
Annonsörerna som betalar för programmet är väl i första hand intresserade av att fler ska skaffa hoj. Då kan inte mekar-Kenta eller Filipp få nörda ner sig i några detaljer. Det skulle vara intressant för oss, men skulle skrämma bort alla som inte kör. Det är problemet med alla tv-program, att de aldrig kan gå in på djupet och bli intressanta för en liten klick, för det skulle stänga ute alla andra.
 

Jumbo

New member
Annonsörerna som betalar för programmet är väl i första hand intresserade av att fler ska skaffa hoj. Då kan inte mekar-Kenta eller Filipp få nörda ner sig i några detaljer. Det skulle vara intressant för oss, men skulle skrämma bort alla som inte kör. Det är problemet med alla tv-program, att de aldrig kan gå in på djupet och bli intressanta för en liten klick, för det skulle stänga ute alla andra.

Hmm, bra poäng där.
 
Top