Ord och inga visor!
Som en lite service till alla er som tycker text är jobbigt, att länkar är trista att klicka på och att det räcker mer än väl med det där jäddra valet man skall sätta sig in i så kommer det lite tit-bits ur dokumentet här:
Det finns självklarheter som tyvärr måste f ö r k l a r a s för beslutsfattarna:
Utgångspunkten för modellen för säker vägtrafik– att mänskliga misstag i trafiken inte ska leda till svåra
personskador – fungerar därmed inte för motorcyklister som färdas i hastigheter upp till 120 km/timme.
Motorcyklister är oskyddade trafikanter med helt andra behov än till exempel bilister. SMC:s MC-vision
handlar därför främst om att förebygga att olyckor sker eftersom varje olycka kan betyda allvarliga skador
eller dödsfall.
Men, laglig hastighet på
motorcykel är ingen garanti för att dödsolyckor inte sker eftersom hela vägmiljön är anpassad för dem som
färdas i personbil.
All forskning pekar på behovet av information och utbildning av andra trafikanter och att ansvaret inte
enbart kan läggas på motorcyklister (17). Synbarhetsproblematiken är en obligatorisk del i riskutbildning för
A-körkort men inte för B. Det borde vara en självklar del i körkortsutbildning för alla fordonsslag, något som
förekommer i många andra EU-länder. Under samtliga körkortsutbildningar vore det önskvärt med en timmes
körning i en MC-simulator för att uppleva hur det är att i en riskfri miljö köra motorcykel och moped.
Här finns käftsmällar i form av konsekvenskrav:
Självklart ska en förare som inte har förmåga att se ett tvåhjuligt motorfordon fråntas sitt
körkort omedelbart.
Tyvärr ser SMC varje år exempel på att fall där en bilist kör ihjäl en motorcyklist och där dödsolyckan inte ens
går till åtal. Alkoholutandningsprov av bilisten görs inte alltid. Åklagare lägger ner fall utan att någon större
polisutredning gjorts. En vanlig motivering är att motorcyklisten körde för fort. Det skapar inte förståelse för
varför medborgare ska följa de regler som gäller i trafiken. Det är ett rimligt krav att varje trafikolycka med
dödlig utgång eller en svårt skadad motorcyklist resulterar i en grundlig polisutredning där åklagaren har ett
objektivt underlag att ta ställning till.
För SMC är det självklart att en myndighet och ett företag ska kunna ställas till svars för brister i vägmiljön
som leder till dödsfall eller livslångt lidande. Det kan handla om böter och skadestånd till drabbade och deras
anhöriga. Ansvarslagstiftning finns i Norge och Storbritannien men inte i Sverige.
Här finns avståndstagande:
SMC ser inte de körkortslösa som motorcyklister. De uppfyller inte något av de grundläggande krav man
kan ställa för att ses som en motorcyklist: att man har rätt att framföra motorcykeln man kör.
SMC anser att körkortsinnehav hos alla förare av motorfordon måste bli en prioriterad åtgärd i Nollvisionens
etappmålsarbete för att halvera antalet dödade och minska de allvarligt skadade med 25 % till 2020.
Om alla som körde motorcykel 2011-2012 haft körkort, skulle etappmålet för dödade och allvarligt skadade
i stort sett vara uppnått.
SMC anser att gruppen körkortslösa som dör på motorcykel ska särredovisas i all olycksstatistik då
gruppen har få likheter med svenska motorcyklister i övrigt.
SMC efterlyser årlig statistik från Transportstyrelsen och Trafikverket om körkortsinnehav hos
samtliga motorfordonsförare som dödas och skadas svårt. Ingen vet hur stor andelen är
och det krävs en samlad bild av problemet. På samma sätt som i andra länder bör Sverige kunna jämföra
dödsolyckorna med polisens belastningsregister.
Här finns skrämmande fakta som borde få de som varit ansvariga för besluten att rodna och ducka för korten märkta "oförstånd i ämbetet":
Sverige har den högsta kända andelen körkortslösa förare i Europa som dödas på motorcykel – det är ett
icke-önskvärt rekord som behöver uppmärksammas och åtgärdas från alla berörda parter.
Trots att Vägsäkerhetslagen (2010:1362) och TSFS 2010:183 kräver att motorcyklister ska beaktas särskilt på TENT-vägarna, till
exempel vid val av räcken, syns inget i verkligheten.
Enligt Trafikverkets djupstudier av
dödade motorcyklister är det vanligaste
krockvåldet räcken. I var tredje singelolycka
med dödlig utgång har MC-föraren
krockat med ett räcke.
För SMC är det inte acceptabelt att en trafiksäkerhetsåtgärd
som sker på bekostnad av en trafikantgrupp ensidigt väljs.
Genom att ensidigt välja
räcken som trafiksäkerhetsåtgärd skapar väghållaren en säker vägmiljö för dem som färdas i personbil medan
man samtidigt ökar skaderisken för motorcyklister. Detta stämmer inte överens med väghållarens ansvar i Nollvisionen
Genom att välja att inte ställa krav på varken förlåtande sidoområden,
släta räcken eller att räcken måste förses med underglidningsskydd,
bidrar väghållarna till ökad risk för
dödade och skadade motorcyklister.
Det är bra - det är fantastiskt bra!
Och, det är framförallt ett SMC som flyttar fram positionerna och inte låter sig tramsas med.
Så här
är det! Ju fortare trafikmiljön anpassas till oss motorcyklister desto bättre är det för hela samhället.
När man läser igenom dokumentet så är det tydlig råg i ryggen inte bara av oss 60000+ medlemmar eller vad vi nu är - utan av vederhäftig och relevant forskning samt stöd från andra europeiska motorcykelorganisationer.
Och! Det är en slutkläm åsso!
Utifrån 51 års erfarenhet, global forskning och statistik anser SMC att trafiksäkerhetsarbetet måste utgå från
motorcyklisterna och genomföras i samarbete med berörda myndigheter och andra parter som tillverkare,
försäkringsbolag och handlare. Detta är en uppfattning som delas av OECD och presenteras i deras rapport
som publiceras hösten 2014.
Lycka till i Tylö! Jag vet att ni kommer att behöva det - det är träbockar högt och lågt, men med rubank och spockskiva kan man bearbeta sådana med.
Hampe
Tillägg:
Alltså - att rycka citat och stycken ur texten var alltså ett försöka att få fler att klicka sig in för att verkligen läsa MC-Visionen 2,0
Den är verkligen värd det.