"Mc-utbildning ... godkänd av SMC"

Catherine

New member
Hej,

Jag kollade med Folksam om hur deras mc-försäkring gäller för bankörning nu när SMC-försäkringen inte finns hos dem längre. Tydligen gäller försäkringen vid "Mc-utbildning anordnad eller godkänd av SMC". Min fråga är:

Vilka andra utbildningar än SMC:s egna kurser är godkända av SMC?

Jag vet att BMW:s märkesdagar anknyter till SMC-utbildningarnas steg. Är det en av SMC godkänd utbildning?

/Catherine

Catherine

New member
Fick du något svar på denna fråga? Det är säkert fler som är intresserade.

Jag pratade med galne dansken i fredags i förbigående, och just BMW-dagarna är en av SMC godkänd kurs. På de kurserna är även instruktörer från SMC engagerade.

Men det skulle vara intressant om någon som är insatt på kanslit ville svara lite mer utförligt på frågan.

Galne Dansken

Administrator
Personal
Jag pratade med galne dansken i fredags i förbigående, och just BMW-dagarna är en av SMC godkänd kurs. På de kurserna är även instruktörer från SMC engagerade.

Men det skulle vara intressant om någon som är insatt på kanslit ville svara lite mer utförligt på frågan.

Hela SMCs kursutbud 2010, finns på SMC SCOOLs web, och det är denna lista som försäkringsbolagen enligt avtal med SMC kollar på.
Bolagen vett att dessa körningar följer SMCs föreskrifter.
Du kan läsa mera här

Från tid till annan hjälper SMC olika importörer, producenter mf., med olika arangement/events.

Så är fallet för BMWs kunder i år, som via BMW handlerna kan boka sig på BMW Bandagar. Vi kommer att föra dessa på "listan" ovan, efter vår snack om detta på Kinnekulle.

SMCs instruktörer är eldsjäler, och dom syns ibland som personer eler föråkare på andra körningar. Detta är självfallet inte samma som att dessa körningar är SMC godkända.

Lycka till med nya BMW´n

swischmc

New member
Slutsatsen är alltså att det bara är på smc´s kurser som man har fullt försäkringsskydd (med vanlig hoj-försäkring), samt på vissa av bmw´s kurser? För andra arrangörer krävs en extra försäkring?
Nu har jag inte bmw, men för dem som har, hur vet man om kursen ingår i smc´s utbildning?

SuperRetard

New member
Kontentan är alltså att Folksam är ett riktigt uselt val om man har ett liv utanför SMC.

Go BilsportMC !!!

K-Man

New member
Varför är Bilsport&MC bättre? Täcker de på alla bandagar? Jag är väldigt nyfiken då det börjar bli dags att ställa på K5'an

SuperRetard

New member
Varför är Bilsport&MC bättre? Täcker de på alla bandagar? Jag är väldigt nyfiken då det börjar bli dags att ställa på K5'an

Bilsport täcker alla "trafikövningar" (Bandagar är för racefolk ;))

Däremot är det nog köriga premier för sporthoj hos dem :(

Men länsförsäkringar har ju din märkesförsäkring, och de har tom ett tillägg som täcker vagnskada och allt utan frågetecken på banåka.

Catherine

New member
Slutsatsen är alltså att det bara är på smc´s kurser som man har fullt försäkringsskydd (med vanlig hoj-försäkring), samt på vissa av bmw´s kurser? För andra arrangörer krävs en extra försäkring?
Nu har jag inte bmw, men för dem som har, hur vet man om kursen ingår i smc´s utbildning?

Jag har Folksam och ställde frågan utifrån Folksams villkor, vet inte hur det ser ut hos andra försäkringsbolag.

Om jag förstod dansken rätt så är det helt enkelt utbildningarna i deras program som är godkända i Folksams försäkring. Det borde kunna sammanfattas som egna arrangerade kurser, California Superbike School och nu även BMW:s bandagar.

Catherine

New member

Köriga premier var ordet, men det är inte allt. De tar endast trafikförsäkringsdelen och den kostar 25000 om året. Helt värdelöst för sporthojar mao.

Men länsförsäkringar har ju din märkesförsäkring, och de har tom ett tillägg som täcker vagnskada och allt utan frågetecken på banåka.

När jag tittade senast var det en självrisk på 25000 kr på Suzukis märkesförsäkring när det gäller sporthojar, också ganska värdelöst...

K-Man

New member
Inte meningen att spamma ner di tråd Catherine men du har ju summerat den nu så jag hoppas att det går bra om jag utvecklar den lite :eek:

Jo Bsp&Mc ville inte ta i min Gixxer1000 med tång trots att de var Suzukis märkesförsäkring. Menar du att LF har Suzuki nu?? Jag har ju hus och bil hos LF så då borde det kanske bli rimlig premie där :rolleyes: Jag lutar dock åt trafik endast i år då cyklarna är betalda och står i ett bra garage...

Catherine

New member
Inte meningen att spamma ner di tråd Catherine men du har ju summerat den nu så jag hoppas att det går bra om jag utvecklar den lite :eek:

Jo Bsp&Mc ville inte ta i min Gixxer1000 med tång trots att de var Suzukis märkesförsäkring. Menar du att LF har Suzuki nu?? Jag har ju hus och bil hos LF så då borde det kanske bli rimlig premie där :rolleyes: Jag lutar dock åt trafik endast i år då cyklarna är betalda och står i ett bra garage...

Jag tror att det var förra året Suzuki började samarbeta med Länsförsäkringar. Jag kollade på detta när jag köpte min. Här är mer information: http://www.suzukimcforsakring.se/

K-Man

New member
Jag tror att det var förra året Suzuki började samarbeta med Länsförsäkringar. Jag kollade på detta när jag köpte min. Här är mer information: http://www.suzukimcforsakring.se/
Valde du LF då? Nu har jag ringt runt och LF ville inte ens försäkra min K5 1000 i annat än trafik och den skulle de ha 25000 kr för :eek: Helskumt! Det blev Trygg-Hansa och enbart trafikförs för 500 kr/mån. Det kan jag leva med! Har slängt på skruttiga kåpor utifall och får göra ett ägarbyte i oktober för att bli av med den (T-H sa så själva) då jag inte vill ha påställt året om.

Är ju föräldra"ledig" i sommar och det blir man inte rik på så det gällde att dra ner på alla utgifter så gott det går men sambon ville ändå åka K5 hellre än 750'n så... :rolleyes:

Catherine

New member
Valde du LF då? Nu har jag ringt runt och LF ville inte ens försäkra min K5 1000 i annat än trafik och den skulle de ha 25000 kr för :eek: Helskumt! Det blev Trygg-Hansa och enbart trafikförs för 500 kr/mån. Det kan jag leva med! Har slängt på skruttiga kåpor utifall och får göra ett ägarbyte i oktober för att bli av med den (T-H sa så själva) då jag inte vill ha påställt året om.

Är ju föräldra"ledig" i sommar och det blir man inte rik på så det gällde att dra ner på alla utgifter så gott det går men sambon ville ändå åka K5 hellre än 750'n så... :rolleyes:

Nej, jag valde inte märkesförsäkringen eftersom den hade så hög självrisk på vagnskadedelen. Men det låter konstigt att inte LF ville försäkra din hoj. Jag skulle nog ringa igen, och fråga särskilt om märkesförsäkringen. Om du kollar hemsidan jag länkade till, kanske det finns något särskilt telefonnummer man kan ringa just för den? Så du får tag på någon handläggare som vet vad de pratar om.

Edit: Testa 0771-666 185

Last edited: