MC Turkiet t.o.r.

Tom

New member
Startade d. 27/4 från Umeå ,jag K1200lt, Thomas R1150RT, efter 8 dagar
framme i Alanya, Turkiet. Färden gick via Tyskland,Italien,Grekland,Canakkale
norra Turkiet,över bergen via Can i mycket regn,en hagelstorm.(Färja Ancona Italien till Iougemitsa Grekland), Fantastisk mc resa, speciellt genom norra Grekland och inlandet o kustlandet i Turkiet. I Alanya väntade min hustru ,vi stannade 3 veckor, sedan hemfärd hon o jag på lt:n , ungefär samma väg men efter kusten på Turkiet,Bodrum mm.

Vi höll på 13 dagar hem, hustrun tyckte det var roligt hela vägen, hon hade option att hoppa av o ta flyget om hon tyckte det blev för jobbigt. Nedväg 495 mil, hemväg 560 mil.Hojen BMW k1200lt fungerade perfekt. Crusing speed i Grekland o Turkiet c:a 120 km/t, Tyskland 140-160 för att hänga med i
rytmen .Vägstandard i Turkiet mycket bra, ibland mindre bra, mycket väg-
byggen.Grekland E90 genom norra delen mycket hög standard.Färja mellan
Italien-Grekland toppen. Hälsn.Tom K1200LT -05
 

Hampe

Skriver massor!
Härlig resa!

Fick ni klart för er vad hastighetsgränsen egentligen är för just MC i Turkiet...?
Ingen tyx veta säkert, 89 km/h är det som de flesta verkar landa på, och det kan bli dyrt annars.

http://ukgser.com/forums/showthread.php?t=242003

...eller, dyrt och dyrt: tydligen får man numer en böteslapp i handen som man skall kunna visa upp vid utpassage ur landet att den är betald, men det ryktas att inte alla kommer ihåg att betala, eller visa upp böteslappen...

Allt ligger i linje med att Turkiet försöker komma med i matchen och att man inte längre skall kunna köpa sig fri på plats. Back in the days vart det lite hagglande vid vägkanten och sedan åka vidare några lira fattigare.



Hampe
 

Tom

New member
Jo det är 90 på vanliga landsvägar, 120 på motorvägar, kör man mycket för fort brukar det kosta 100 lira, betalas direkt till polisen. Vi blev stoppade ett par gånger, något över fartgränsen, inga böter, polisen vänlig
 

ICU

New member
Jo det är 90 på vanliga landsvägar, 120 på motorvägar, kör man mycket för fort brukar det kosta 100 lira, betalas direkt till polisen. Vi blev stoppade ett par gånger, något över fartgränsen, inga böter, polisen vänlig

Det är 80km/h för motorcyklar och böterna är dryga. 2009 åkte jag dit i en fartkontroll mitt ute i ingenting. Jag och en kompis åkte dit i 140km/h och fick var sin bot på 130€. Som sagt tidigare så ska man betala den innan man passerar gränsen. Håller med om att Turkiet var mycket trevligt att köra i förutom hastighetsgränsen och trafikens ovana med motorcyklar. Se även upp för otroligt hal asfalt på sina ställen framför allt vid trafikljus där bilar och lastbilar spillt diesel. Som en smörklick i en het stekpanna. Höll på att gå omkull ett par gånger.

/Jerry
 
Last edited:

Tom

New member
Turkiet tor.

Hej. Visste inte att det var 80 för motorcyklar, vi åkte då i c:a 90-100 när vi blev stoppade i en laserkontroll, sa till oss att hålla ned farten, inga böter,
det hände 2 gr. på vanlig landsväg mellan Alanya o Anamur. Annars får man ju naturligtvis hålla koll på vägbanan för ev. oljespill, mötande trafik i fel
körfält mm, hetsigt inne i städer,som vanligt i många medelhavsländer, men inte aggresivt.
En kompis åkte fast för fortkörning nära Marmaris, Polisen ville
bötfälla honom med 200 lira, han förhandlade ned till 105 lira, de skildes med
"high five" som kompisar, han fick inget kvitto. Fö. struntar ju Turkarna i fart-
gränserna, men polisen ökar sina kontroller mer o mer.

Hälsningar Tom
 
Top