MC-transport på släp?

gundj

New member
För första gången skall jag ev frakta en större MC stående på ett vanligt släp.
Jag tänkte lägga en SJ-pall upp och ner i framkant, ställa framhjulet i den, stötta mot sidorna av hjulet med t ex fastskruvade brädor (inte skruvade i hjulet) och sedan med lastband sträcka upp hojen åt sidorna.

Det brukar ju råda delade meningar om man skall spänna ihop fjädringen med band i styre och över sadel eller om man bara drar fast lite lagom.

Tips? Hur gör ni?
 

dalis

New member
Det finns många och långa trådar om detta både här, i SH, och andra MC forum.
Som du säger finns olika läger men det läger jag tillhör förespråkar att man spänner endast i ofjädrade delar.
Lastpallar mm kan ev. vara till hjälp, men det är spännbanden som gör jobbet.
 

SuperRetard

New member
Jag har testat ofjädrade delar, vilket begränsas till att dra i gaffelbenen vid navet för att inte belasta något som inte klarar trycket. Min känsla var att det blev rejält svajigt då man inte får någon hävstång.

Att trycka ihop gaffeln gör inget så länge man inte bottnar den. Oljan flyttar sig ju som sig bör när gaffeln komprimeras och den enda påverkan blir att fjädern är ansatt. Säkert inte perfekt för fjädern, men de förhållandevis korta stunder det är så påverkar inte (betänk då att ett gäng tusen racehojar åker rätt mkt buss buntade på det viset, och där är det petigt med fjädring) nämnvärt.

Jag drar helst från övre styrkronan eller styret om man har ett stabilt sådant (clip-on är inte optimalt). Sen ca 45 grader framåt/utåt/nedåt för att hålla hojen i alla riktningar. Trycker ihop fjädringen så pass att den inte rör sig pga lite ojämn väg (men man kan ju inte hålla stumt över gupp för det) så att inte krokar och sånt har en chans att hoppa ur. Sen brukar jag dra lite i bakhjulet (lätt) bara för att inte hojen ska studsa och flytta runt rumpan så att den hamnar snett.

Summan är nog att om du:

- Håller framhjulet still från att kunna glida/studsa i sidled så gör det inget om det rör sig lite i toppen
- Håller toppen (styrkrona eller nåt) still genom att banda sidled och lite framåt
- HÅller bakhjulet still från att flyttas allt för mkt
- Bandar i stabila saker som inte går sönder
- Fäster spännbanden i öglorna på kärran UPPIFRÅN och NED så att de inte "glider ur" om bandet mot alla odds skulle slacka (chaufförstrix från förr)

Så är du rätt safe. Det svåra brukar va att hitta saker att banda i om man har hoj med kåpor och begränsat med fästpunkter i kärran. Jag fick skruva dit nya öglor när jag bytte hoj så att bandet fick plats från undre styrkronan och INNANFÖR kåpan snett framåt/nedåt/utåt. Brukar också ha ett biltema fästa-straps-över-handtagen spännband som jag drar över lämmarna för att ha en säkring, och få mer stöd i sidled då det blir ganska brant nedåt från gaffeln.

Lastpall för att hålla framhjulet på plats låter som en bra idé :tummenupp
 

Lotek

#82 Superbike
Riktigt, finns många skolor...
Min förespråkar följande:
Ett sådant här t.ex. för framänden och ett sådant här för förankring bakåt/nedåt med styrka om uppåt en 1000/1500 kg. Fästes med fördel i t. ex. passagerarfotpinnarna.
Ingenting tvärsöver, den står upp ändå.
Använd inte sidostöd eller centralstöd. Det finns de som fått dem rakt igenom golvet och sen står den inte upp längre...
Spänn inte fjädringen i botten, det behövs inte. Kolla av efter en eller ett par mil.
Båda förankringarna förutsätter att fästena är tillräckligt kraftiga för att hålla vid en panikinbromsning.
 

gundj

New member
Det verkar ju som min tanke att spänna ner lite lagom blir bra då.
Så har jag alltid gjort på färjor utan att se någon nackdel, nu är det ju en relativt kort sträcka och en större offroadhoj så det blir nog bra.
Tack för tipsen.
 

PeterH

New member
Jo har själv för egen del med transporterat flertalet företrädesvis just offroadare och uteslutande haft hojen ställd mot främre lämmen på släpvagnen. Upprätt och sedan med fyra spännband (500kg) på vardera sida dragit ned hojarna lagom mycket, säg 3-4 cm komprimerade stötdämpare, det behövs inte mera.

Brukar baktill fästa i lämpliga ställen kring packethållaren och något snett framåt så att säga och framtill i lämpliga fall från nedre styrkronor och snett bakåt. Detta har i samtliga funkar för mig och även vid riktigt långa och även bitvis skumpiga transporter...

Men brukar självklart med detta även hålla lite extra koll på hojen/arna under transporten och då och då dubbelkolla spänning osv under transporten.
 

SuperRetard

New member
Det här med hur mkt man ska banda ned fjädringen...

På de sportigare och fräschare hojar jag kört har jag aldrig upplevt det som ett problem, de är så hårda att det inte behövs så mkt.

Men när jag kört vår betydligt mjukare (svampigare, skabbigare, tyngre, sämre osv..) SV650 så känns problemet betydligt värre med att den tillåts röra sig betydligt mer när man kör. Nån som har nåt bra knep för det?

Problemet är ju inte bara att jag är rädd att krokarna ska hoppa ur öglorna, att fästpunkterna ska bli "ryckta" i och skadas eller att kåporna skadas av att banden slackar/spänns/slackar/spänns.. Utan även att det oftast sker med 2 hojar på flaket, och då är det rätt tight med plats både mot lämmen och den andra hojen och jag är orolig att den ska slå emot någon av dem.

Tips?
 

PeterH

New member
Ja jag har som sagt inte haft några problem ens gällande lite mera svampiga hojar där det med som nämt fungerat riktigt bra även vid körning på riktigt gropiga vägar. Visst måste man självklart vara uppmärksam på vart man kan/bör fästa spännkrokarna som vanligen kan vara värre att finna på en annan hoj än just offroadare.

Vid körning av två hojar som jag med praktiskerat vid några tillfällen brukar jag ha samma procedur men med två ytterspännband, och ett par mellan hojarna fram och bak. Vet vid någon transport av sporthojar (2st äldre GSX 750ES) stod då dessa bäst på sina centralstöd på förstärkt golvplatta och med ovanstående bruk av spännband.

Detta funkar iaf för mig och använder mig fortfarande av dessa säkringar vid transport av motorcykel.
 

Marie

Banned
Skall man lasta hojar, så ska man naturligtvis spänna i ofjädrade hojdelar. Då räcker det att kontrollera spännbanden efter några kilometer, sen håller det sig hundratals mil. Hojarna står helstadigt, och gungar fint på sin egen fjädring under transporten.

Så här kan det se ut med ordentligt lastade hojar:
View attachment 4468
Det här ekipaget har rullat från södra Österrike så här.
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Skall man lasta hojar, så ska man naturligtvis spänna i ofjädrade hojdelar. Då räcker det att kontrollera spännbanden efter några kilometer, sen håller det sig hundratals mil. Hojarna står helstadigt, och gungar fint på sin egen fjädring under transporten.

Så här kan det se ut med ordentligt lastade hojar:
View attachment 4468
Det här ekipaget har rullat från södra Österrike så här.

En fråga och en kommentar på det..

Fråga: Sitter gaffelbenen "ihop" med något tvärstag där eller belastas gaffeln i sidled?

Kommentar: Det är säkert kanon. Blir dock inte lika stabilt på en hoj på den här sidan sekelskiftet med upside-down gaffel då det enda ofjädrade som går att dra i är navet till framhjulet. På Suzuki t.ex sitter dessutom givaren till hastighetsmätaren där så där går inte ens det utan att riskera att dra sönder saker, och gafflarna är INTE länkade på nåt sätt och jag tvivlar på att gaffelbenen mår hallontårta av att "dras isär" med det tryck som blir under körning utan att ta skada. Det är ju liksom inte riktigt designade för krafter i sidled.
 

Marie

Banned
En fråga och en kommentar på det..

Fråga: Sitter gaffelbenen "ihop" med något tvärstag där eller belastas gaffeln i sidled?

Svar:
Ja och nej. På den nyare av hojarna finns en tvärbrygga under framskärmen. På den äldre har vi säkrat gaffeln mot isärdragning med ett extra spännband som håller samman gaffeln.
 

PeterH

New member
Finns som sagt lite olika "skolor" även i detta ämne och med sunt förnuft kommer man med rätt långt, sedan i vilken omfattning nu sådana transporter med skall ske. Om hur mer eller mindre avancerade fästannordningar det verkligen behövs. ;-)
 

mudder

Member
Det syns lite dåligt pga buren, men jag brukar spänna från nedre gaffelkronan och snett framåt / nedåt + ett spännband som håller ner bakhjulet.

1249287025_resized.jpg
 

SGM

Moderator
Det syns lite dåligt pga buren, men jag brukar spänna från nedre gaffelkronan och snett framåt / nedåt + ett spännband som håller ner bakhjulet.

Bara ett förtydligande här - spännner man på det här sättet är det hur viktigt som helst att fixera framhjulet i sidled, gör man det inte finns inget som hindrar hojen från att vika sig om farmhjulet flyttar sig. :)

Fraktar man en hoj kan man ibland klara sig med att ställa framhjulet i ett av hörnen (vanligt trix för oss som fraktar geggmopeder stup i ett).

Jag kör med ett sådant -> http://www.actionpics.se/stand.php i frugans hästsläp, och säkrar lite lätt i styrändar och passagerpinnarna snett bakåt, lirar kanon.
 

AndreasN

New member
Bara ett förtydligande här - spännner man på det här sättet är det hur viktigt som helst att fixera framhjulet i sidled, gör man det inte finns inget som hindrar hojen från att vika sig om farmhjulet flyttar sig. :)

Fraktar man en hoj kan man ibland klara sig med att ställa framhjulet i ett av hörnen (vanligt trix för oss som fraktar geggmopeder stup i ett).

Jag kör med ett sådant -> http://www.actionpics.se/stand.php i frugans hästsläp, och säkrar lite lätt i styrändar och passagerpinnarna snett bakåt, lirar kanon.

Behöver man inte bulta fast ställningen i släpet, eller är det minimal risk att det glider omkring när hojen är fastspänd?
 

Bob Sweden

New member
Behöver man inte bulta fast ställningen i släpet, eller är det minimal risk att det glider omkring när hojen är fastspänd?

Det är inte "glidandet" som är farligt, det är "vridandet".
Om framhjulet vrider sig är det kört, då kapsejsar det hela.
Men med ett sådant där "framhjulsstöd" som vilar stadigt mot framlämmen i släpet kan det inte vrida sig, hojen trycker stödet framåt/nedåt så det blir superstabilt.
Alternativt kör man ett enkelt litet spännband om framkanten på hjulet till valfri fästpunkt så det inte kan vrida sig bara. Det ska bara hindra vridningen så behövs inget grovt eller avancerat.
 

SGM

Moderator
"Glidandet" är en risk med, tar sig framhjulet i sidled så är det rökt. :) Men vi kanske är ute efter samma sak.

Stödet håller det hela stadigt, i och med att framhjulet fixeras i både längs- och sidled med stödet, av sin egen tyngd, det kan aldrig glida undan.
Att säkra framhjulet med spännband är ett kanontips med, brukade göra så själv när man körde sporthoj på öppet släp, med framhjulet i hörnet blev det ofta lite för klen triangulering (viktig skit, bredbent triangel - stadigt som fasen) med vinglig hoj som resultat.
 

Robbie

New member
Glidandet är en risk om man inte fixerar framhjulet lågt. Jag blev tvungen att göra en undanmanöver tidigare en gång och det resulterade i att framdäcket gled undan åt sidan så att hojen välte. Gick bra den gången iallafall, men det var ingen rolig syn.

Jag har alltid varit noga med fastsättningen, men det blev en läxa att även fixera framhjulet lågt så att det inte kan röra sig i sidled. Finns ju fina stöd för detta ändamål också.
 

V Saarela

New member
TS:
Om du nu monterar en pallbjörn, låser fast framhjulet i den samt att du även(det som diskuteras nu onaför) även lägger brädor på varsin sida av pallbjörnen, så pass långa att dom tar i i pallbjörnen samt i släpkanten.....ja, då har du hälften vunnet.

Jag har gjort en liknande konstruktion. Den är också så pass bred att den tar i på sidorna av släpet, detta för att den heller inte kan glida åt sidan.

Använder sen även en mc-hållarband:
Image.ashx


Bak drar jag bara åt lite, lagom så att den inte studsar upp eller åt sidan.

Här ser man väl litegrann hur jag transportera:
120308b1.jpg
 

peter67

New member
TS:
Om du nu monterar en pallbjörn, låser fast framhjulet i den samt att du även(det som diskuteras nu onaför) även lägger brädor på varsin sida av pallbjörnen, så pass långa att dom tar i i pallbjörnen samt i släpkanten.....ja, då har du hälften vunnet.

Jag har gjort en liknande konstruktion. Den är också så pass bred att den tar i på sidorna av släpet, detta för att den heller inte kan glida åt sidan.

Använder sen även en mc-hållarband:
Image.ashx


Bak drar jag bara åt lite, lagom så att den inte studsar upp eller åt sidan.

Här ser man väl litegrann hur jag transportera:
120308b1.jpg





Helt riktig,så där har jag alltid gjort med:tummenupp
 
Top