Ärligt talat....
Man måste rimligen väga in ytterligare parametrar. De flesta motorcyklar körs huvudsakligen för nöjes skull, dvs krasst uttryckt handlar det om onödig miljöpåverkan.
Dessutom måste man väga in effektivt transportarbete. De flesta mc transporterar endast en person och knappast någon last.
Några exempel
Min sambos BMW K1100LT Highline 1997. Bokförd bränsleförbrukning under 12 år ø 0,52 l/mil, huvudsakligen landsväg, aldrig mera än 1 person.
Min BMW K100RS 1985. Bokförd bränsleförbrukning under 15 år ø 0,57 l/mil, huvudsakligen landsväg, aldrig mera än 1 person.
Min sambos Renault Clio sport 2010. Bokförd bränsleförbrukning under 11 år ø 0,68 l/mil, huvudsakligen tätortstrafik, nästan alltid 2 personer.
Min Mercedes 400SE 1992. Bokförd bränsleförbrukning under 14 år ø 1,30 l/mil, huvudsakligen landsväg och motorväg, nästan alltid 2 personer, dessutom är över 15 % av körsträckan med maxlast och antingen släpvagn med 2 motorcyklar eller husvagn.
Renault Clion presterar alltså åtskilligt effektivare transportarbete per förbrukad liter bensin jämfört med vilken som av motorcyklarna, och inte ens den mycket tunga (2,2 ton tjänstevikt) Mercedesen som dessutom är bestyckad med rejäl veåtta och automatlåda, är egentligen sämre än någon av motorcyklarna om hänsyn tas till vilket transportarbete som utförs, trots att den är sinnebilden för bensinslukande lyxbil. Komfortskillnaden skall vi bara inte tala om....