MC-trafikens miljöpåverkan

smcrobot

New member
Det totala koldioxidutsläppet minskade under 2021 och uppgick till totalt 13,5 miljoner ton enligt Trafikverket. Av detta bidrog motorcyklar och mopeder med 0,66 procent vilket är en något högre andel än 2020. Totalt uppgick utsläpp av växthusgaser från all trafik med motorcyklar och mopeder under 2021 till 89 000 ton vilket motsvarar 178 Finlandsfärjor. Minskningen beror sannolikt främst på frikostiga bidrag till inköp av elbilar samtidigt som bilresandet minskade under pandemin. Bidrag ges inte till MC-köpare.

Läs mer: https://www.svmc.se/smc/nyheter/2022/mc-trafikens-miljopaverkan/
 

Alexander76

Member
"Skulle bilisterna välja att köra MC istället skulle det bidra till en bättre miljö"

Har aldrig riktigt begripit vad detta påstående är grundat i? De flesta motorcyklar jag googlar drar runt eller över halvlitern, så inte bättre än en bil. Mina senaste 3 har i alla fall gjort det. De kanske räknar med att alla pendlare har skotrar med 125or?

Man står ju oftast inte stilla i rusningstrafik lika länge som en bil, kanske det som avgör?
 

dunz

New member
Nästan alla bilar drar minst över halvlitern, om man inte anstränger sig ganska duktigt för miljövänlig körning, trots lägre siffror från tillverkarna. Dom flesta större ligger nog närmre litern. Sambons Golf från 2007 går inte att få under 0.7 om man inte har medvind och solen i ryggen.

Sent from my FP3 using Tapatalk
 

Lottafia

Member
Ärligt talat....

Man måste rimligen väga in ytterligare parametrar. De flesta motorcyklar körs huvudsakligen för nöjes skull, dvs krasst uttryckt handlar det om onödig miljöpåverkan.
Dessutom måste man väga in effektivt transportarbete. De flesta mc transporterar endast en person och knappast någon last.

Några exempel
Min sambos BMW K1100LT Highline 1997. Bokförd bränsleförbrukning under 12 år ø 0,52 l/mil, huvudsakligen landsväg, aldrig mera än 1 person.
Min BMW K100RS 1985. Bokförd bränsleförbrukning under 15 år ø 0,57 l/mil, huvudsakligen landsväg, aldrig mera än 1 person.
Min sambos Renault Clio sport 2010. Bokförd bränsleförbrukning under 11 år ø 0,68 l/mil, huvudsakligen tätortstrafik, nästan alltid 2 personer.
Min Mercedes 400SE 1992. Bokförd bränsleförbrukning under 14 år ø 1,30 l/mil, huvudsakligen landsväg och motorväg, nästan alltid 2 personer, dessutom är över 15 % av körsträckan med maxlast och antingen släpvagn med 2 motorcyklar eller husvagn.
Renault Clion presterar alltså åtskilligt effektivare transportarbete per förbrukad liter bensin jämfört med vilken som av motorcyklarna, och inte ens den mycket tunga (2,2 ton tjänstevikt) Mercedesen som dessutom är bestyckad med rejäl veåtta och automatlåda, är egentligen sämre än någon av motorcyklarna om hänsyn tas till vilket transportarbete som utförs, trots att den är sinnebilden för bensinslukande lyxbil. Komfortskillnaden skall vi bara inte tala om....
 
Last edited:
Top