Eftersom tjejor är en växande målgrupp skriver jag under på de punkter som berör dessa varelser. Justerbara reglage mm är ett stort problem för många, jag fick byta sånt och fixa en del när tjejen började övningsköra eftersom hon inte riktigt nådde runt med fingrarna = farligt.
Flera tar också upp soppaförbrukning. Rätt ointressant i sig enligt mig, men en mer realistisk (naturligtvis spekulativ om ny modell, men ändå) ägandebudget vid X antal mil / säsong vore intressant. Ekonom i hjärtat som jag är så skiljer jag på kostnad och utgift. Om hojen sen drar 0,55 eller litern gör ingen större skillnad på ett år vid mer "aktiv" körning. Däcksslitage är enormt olika på olika hojar, servicekostnader likaså. Försäkringar skiljer markant (oftast beroende på effekt, men även för mig som gillar att vrida på rullen kan man ha kul med "ynkliga" 130 häst också) och vissa hojar kommer nästar med ett tvunget krav om eftermarknadstillbehör
. Reservdelar, garantier och eventuella specialare är också intressant.
För den som köper ny hoj får man hoppas att det är sak samma om det är dyrt att tanka, utan att intresset ligger vid årskostnaden (för annars ska man inte köpa nytt, då har man inte råd).
Jag räknar på ca 35-40:- / mil på SuperDuken, plus värdeminskning. Hade SpeedTriplen som var det andra alternativet visat på en lägre totalkostnad innan jag köpte så hade det nog blivit den (då hade jag ångrat mig nu, men det hade varit avgörande). Andrahandsvärden är alltid spekulativt, men vissa märken och modeller står sig bättre än andra, så det är också relevant att upplysa om.