MC-tester, vad vill vi veta?

SGM

Moderator
Har den själ? Är det en hoj man skulle trivas med i ur och skur under många år eller ytterligare en utslätad PK bil på två hjul, med ABS, Traction Control, fäste för GPS och annat trams?

Mina tankar precis. Tjusningen med mc är just utmaningen det är att köra dem. Många verkar ha glömt av det. :)
 

HkanB

New member
Kul inte nytta...

Har den själ? Är det en hoj man skulle trivas med i ur och skur under många år eller ytterligare en utslätad PK bil på två hjul, med ABS, Traction Control, fäste för GPS och annat trams?
Instämmer och tillägger:

Nedan följer till viss del i prioriterad ordning...det för mig mest väsentligaste..


  • Kulfaktorn :p
  • Hur långt man kan ha kul innan man måste tanka för
    att kunna ha mer kul!
  • Sveavägsindex :eek:
  • Hur den låter! :wink:
  • Vad som behövs för att kunna fixa elementärt underhåll.
    • Kedja
    • Batteri
    • Få av och på hjulen
    • Ev. specialverktyg som behövs för annars triviala saker...
  • Vilka kroppsmått den passar till..
    • Så man vet från början om man måste fixa justerbara fotpinnar/styre
      för att t.ex nå tanken på rätt sätt...
  • Om man ev.kan få med sig nåt större än en tandborste!
    • Att det sen kanske inte går att få dit ett bagagekit för 10000+ alls spelar ingen roll.
  • Hur försäkringsbilden ser ut...
    • Dyrt
    • Löjligt dyrt
    • Utpressning
Om den är bra att åka och handla med eller om det går att få dit en 50 liters toppbox är jag inte särskilt intresserad av.

Alla blir saliga var och en på sitt vis...det finns vad det verkar de som skulle börja med att vända min lista upp-och-ner...:)

Tillägg:

Begtest som någon föreslog tidigare i tråden vore bra till mycket bra konsumentupplysning. Gjort med finess och glimten i ögat kan det nog bli både läsvärt och nyttigt.
 
Last edited:

adrian_vg

New member
Mycket av det som nämns är ovan är ganska individuellt. Tycker inte ni att det kommer att bli ganska svårt för journalisten att gradera en mc på basis av dessa krav?

Jag tycker tex inte att brölande och gnistrande V-twinnar på minst 1500cc är speciellt kul alls, men att ylande V4or på runt 800cc är betydligt mer spännande. Smaken är som baken, eller?

Vad lägger ni i "själ"? Vibrationer? Konstiga tekniska lösningar (eller brist därav)? En snygg fackverkverksram? Enkelsving? Massor med kolfiber på alla möjlga och omöjliga ställen? Fransar på alla handtag?

Edit: En kul hoj kan vara en löjligt svag CB400 från första hälften av 80-talet där man får ligga i som ett djur för att hålla kurvfarten uppe, men också en kittlande stark 200+ hk BMW S1000RR på en slingrande väg. :cool:
 
Last edited:

HkanB

New member
Mycket av det som nämns är ovan är ganska individuellt. Tycker inte ni att det kommer att bli ganska svårt för journalisten att gradera en mc på basis av dessa krav?

Jag tycker tex inte att brölande och gnistrande V-twinnar på minst 1500cc är speciellt kul alls, men att ylande V4or på runt 800cc är betydligt mer spännande. Smaken är som baken, eller?

Vad lägger ni i "själ"? Vibrationer? Konstiga tekniska lösningar (eller brist därav)? En snygg fackverkverksram? Enkelsving? Massor med kolfiber på alla möjlga och omöjliga ställen? Fransar på alla handtag?

Edit: En kul hoj kan vara en löjligt svag CB400 från första hälften av 80-talet där man får ligga i som djur för att hålla kurvfarten uppe, men också en kittlande stark 200+ hk BMW S1000RR på en slingrande väg. :cool:

Kul har precis som du är inne på inget att göra med hur mycket pulver det finns tillgängligt! Fast det kan hjälpa till att göra en tråkig hoj mindre tråkig. De flesta kombinationer har under rätt omständigheter alla sin stund då de är kul...även om jag en och annan gång när jag ser vissa hojar, stilla undrar om det inte varit enklare att skaffa en bättre bil istället?
 
Last edited:

nir_scorpio

New member
När jag var i valet och kvalet inför köpet av en ny hoj hittade jag bl.a. dessa exempel på både underhållande och informativa tester. Smaken är som baken men jag har varken läst eller sett några lika engagerande tester sen engelska "Performance Bikes" á la 2001. En del av de språkliga utsvävningarna står i en klass för sig själv :)

Aprilia RSV4: http://www.gizmag.com/aprilia-rsv4-review-road-test-video-rsv4r/14634/
Ducati Diavel: http://www.gizmag.com/duacti-diavel-review-road-test-2012/22646/
Zero S: http://www.gizmag.com/zero-s-electric-motorcycle-road-test/18226/
Triumph Speed Triple: http://www.gizmag.com/triumph-speed-triple-r-review-road-test-video/25170/
BMW S1000RR: http://www.gizmag.com/video-road-test-bmw-s1000rr/20053/
Victory Vision: http://www.gizmag.com/victory-vision-road-test-video-review/13694/
 

Ove 60+

Active member
:confused: Hmm! Svår fråga egentligen, vad ska mc-fackföreningens tidning egentligen ägna sig åt. Störst och blankast och dyrast och snabbast och värst finns det en massa mc-tidningar som ägnar sig åt så det är väl inte så viktigt?

De flesta är väl som jag, lite småkörning och motionsrundor max 50 mil som startar och stannar hemma och på blandat underlag. Undantagsvis blir det en tur som sträcker sig över flera dagar. Ekonomin är en kraftigt styrande faktor i hojvalet och hojen har inte heller förstaprio när det gäller att investera.

Intressanta hojar skulle då vara kanske 250 - 800cc och gärna vad som finns på begagnatmarknaden.
 

gundj

New member
MC-folket kan gott rikta in sig på begagnat-tester och tips, gärna jämförande tester.
Test av nya hojar finns så det räcker, men väldigt många vill eller måste köpa en hoj med några mil på mätaren, hjälp dessa till goda välgrundade beslut.
 

Blåflagg

New member
MC-folket kan gott rikta in sig på begagnat-tester och tips, gärna jämförande tester.
Test av nya hojar finns så det räcker, men väldigt många vill eller måste köpa en hoj med några mil på mätaren, hjälp dessa till goda välgrundade beslut.

Bra tankar där!! :tummenupp

I testet kan "ni" titta på svaga och starka punkter på testade maskiner, vad jag som köpare bör se upp med. Lite historik kring modellen (uppgraderingar, typfel)
 

SGM

Moderator
Kul har precis som du är inne på inget att göra med hur mycket pulver det finns tillgängligt! Fast det kan hjälpa till att göra en tråkig hoj mindre tråkig. De flesta kombinationer har under rätt omständigheter alla sin stund då de är kul...även om jag en och annan gång när jag ser vissa hojar, stilla undrar om det inte varit enklare att skaffa en bättre bil istället?

xD ...nog har man tänkt så både en och två gånger.
 

Lelle K

New member
Med anledning av tråden om låg sadelhöjd så kanske vi kan hjälpa
de som testar hojar med lite synpunkter:)
Personligen vill jag veta:
Mått mellan sadel och fotpinnar för förare resp. passagerare.
Justerbara fotpinnar, styre,

Föredrar att få veta ifall hojen känns ok för en förare av viss längd. Hur många mäter längden på sina ben, vilken vinkel på knäna där det börjar bli obekvämt och längden på armarna? Möjligen kan sitthöjden vara intressant, för kortbenta människor.
 

Lelle K

New member
När jag var i valet och kvalet inför köpet av en ny hoj hittade jag bl.a. dessa exempel på både underhållande och informativa tester. Smaken är som baken men jag har varken läst eller sett några lika engagerande tester sen engelska "Performance Bikes" á la 2001. En del av de språkliga utsvävningarna står i en klass för sig själv :)

Aprilia RSV4: http://www.gizmag.com/aprilia-rsv4-review-road-test-video-rsv4r/14634/
Ducati Diavel: http://www.gizmag.com/duacti-diavel-review-road-test-2012/22646/
Zero S: http://www.gizmag.com/zero-s-electric-motorcycle-road-test/18226/
Triumph Speed Triple: http://www.gizmag.com/triumph-speed-triple-r-review-road-test-video/25170/
BMW S1000RR: http://www.gizmag.com/video-road-test-bmw-s1000rr/20053/
Victory Vision: http://www.gizmag.com/victory-vision-road-test-video-review/13694/

Intressant samling länkar, se om jag tittar närmare på dom framöver.

Om kommersiella tidningar vs MC-Folket: Det blir litet grand som att jämföra vad man får i tidningsväg ifall man själv väljer sin "lektyr" eller om man nöjer sig med den man får genom medlemskapet i SMC. Man kan i princip säga att med MC-Folket får man en tidning där innehållet ofta (min högst personliga åsikt) är lika spännande som att se på när färg torkar. Varför är "fackliga" tidningar så förbenat tråkiga/präktiga?

Undrar hur det kommer sig att engelsmännen lyckas göra så underhållande reportage (exempelvis TopGear)? Förvisso smaksak, men jämför jag sedan MC-Folket med Bike samt Motorrad känns Bike fortfarande ok, om än något "tonårsmässig" numera i jämförelse medan Motorrad känns mer "mogen". Kan bero på "viss rockad". Gerry höll mig veterligt på med Bike förut, har för mig han efterträdde Gunnar Dackevall.
 
Last edited:
Top