Mc-släp

"Virre"

New member
Hej.
Har SMC några eventuella regler om att köra med mc-släp tillsammans med övriga mc i kolonner för att säkerheten inte ska äventyras?:confused:
Det kommer ju mer och mer släpar på våra vägar......:)

Tacksam för lite kommentarer om detta.

Last edited:

Jåke

New member
Rent spontant kan jag inte se att det spelar någon roll, det är ett fordon och föraren samt övriga i kolonnen får anpassa sig.
Nästa tanke är att jag nog inte skulle vilja ha någon med släp bakom mig, det lär vara sämre bromssträcka på det ekipaget när vagnen trycker på och förmodligen gärna vill vrida på allt i en eventuell hård inbromsning (två leder bakom främsta bromspunkten liksom all vikt).

Min egen slutsats blir då: längst fram eller en bit efter.

"Virre"

New member
Rent spontant kan jag inte se att det spelar någon roll, det är ett fordon och föraren samt övriga i kolonnen får anpassa sig.
Nästa tanke är att jag nog inte skulle vilja ha någon med släp bakom mig, det lär vara sämre bromssträcka på det ekipaget när vagnen trycker på och förmodligen gärna vill vrida på allt i en eventuell hård inbromsning (två leder bakom främsta bromspunkten liksom all vikt).

Min egen slutsats blir då: längst fram eller en bit efter.

Vet inte vad beträffar vikten...ca lika mycket som med spätta därbak + packning, så det blir ju samma påskjutande effekt.
Möjligt att det kan bli en vridning...får åka ut och kolla detta med bra last.:)