MC-säkerhet avhandlades på Transportforum

smcrobot

New member
(Brist på) MC-hänsyn vid drift, underhåll och utformning av vägar Johan Granlund, WSP Group, höll en presentation som visade på vilka behov motorcyklister har i fråga om drift, underhåll, planläggning, utformning samt om- och nybyggnation av vägar.  Johan menar att Sverige totalt misslyckats med att nå målet att sänka svåra skador mer hos oskyddade på MC, än hos bilister vilket faktiskt var vad...

Läs mer: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/MC-sakerhet-avhandlades-pa-Transportforum/
 

Bansaie

New member
Problem med länken.
Funkar just nu varken i Firefox eller Chrome. Verkar vara ett återkommande fel i nyhetsdelen på SMC's sajt.
Däremellan funkar det problemfritt.

"Sidan dirigeras om felaktigt

Firefox har upptäckt att servern dirigerar om förfrågan om den här platsen på ett sätt som omöjliggör ett slutförande.

Det här problemet kan ibland uppstå om du inaktiverat eller nekat att ta emot kakor."
 

Bansaie

New member
Intressant.
Läste alla 3 presentationerna och från WSP fastnade detta:
VGU 2015 innehåller 13 rader text om skydd mot underglidning för MC.
VGU:s avsnitt "Faunapassager" omfattar 6 sidor. Det står betydligt mer om passager för grodor, liksom för uttrar, än om den dödliga räckesproblematiken för motorcyklister.


Vore det inte dags för en "sensationsrubrik på alla löpsedlar??

Trafikverket värderar grodor och uttrar högre än människoliv!
 

gundj

New member
Intressant inställning av den där Razzi att tycka att det är MC-tillverkarnas sak att lösa problemen med farliga räcken.
Om en säker MC finns 2021, vad gör vi då med alla äldre hojar? Och vem köper en ny åt mig? Eller, får jag byta in mina gamla mot nya, rakt av?
 
Top