mc resa

H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Är det ngn på forumet förutom VS;):p som gjort en längre resa med en mindre motorcykel som en 125:a, 250?

Finns det någon som har gjort en resa med en äldre cykel och då menar jag 50-60 tals motorcykel som vill dela med sig av sin erfarenhet?

Hälsningar,

Amir
 

Triumph int

New member
Det är viktigt att meka innan det går sönder på äldre hojar.

Kolla att elsystemet är stabilt, startmotor generator batteri.

Att känna på skruvar och bultar så att inte nått lossnar.

Man får nog hålla ett lågt resetempo, låg hastighet långa pauser.
 

Chopperbyggarn

New member
Tyvärr är många av jordens vackra ställen otrygga ställen att vistas på:(

// Amir

Visst är det så, men så länge inte ordningsmakten (tull/polis/militär) gör resandet omöjligt så ger det mer äventyrs känsla om det i övrigt är lite otryggt. Tycker nog ibland att vi har ohällsosamt mycket trygghet här hemma...omvärlden tenderar att ses som mycket farligare än den i verkliheten är för en resenär.:)

Anders.J
 
H

honda cbf 500

Guest
Det har du rätt i, det gäller bara att inte vandra in i felområden eller vara "blåögd" och följa människor överallt. Aktar man sig inte kan lätt hamna i en situation som kan bli betydligt svårare att ta sig ur.

// Amir


Visst är det så, men så länge inte ordningsmakten (tull/polis/militär) gör resandet omöjligt så ger det mer äventyrs känsla om det i övrigt är lite otryggt. Tycker nog ibland att vi har ohällsosamt mycket trygghet här hemma...omvärlden tenderar att ses som mycket farligare än den i verkliheten är för en resenär.:)

Anders.J
 

Pledians

New member
Tyvärr är många av jordens vackra ställen otrygga ställen att vistas på:(

// Amir
Om du syftar på Indien så kände jag mig tryggare där än vad jag gör i vissa delar av stockholm, speciellt kvällstid.

Frexten, var det något speciellt du ville få svar på i denna tråd? CBF500 är ju varken 125:a eller en 60-talare. :)

Vilken undrebar resehistoria!!:) Blir riktigt sugen på att resa Indien med hoj!

Anders.J

Tackar! Allt är otroligt billigt där nere med våra mått mätt - vill du så kan du, utan tvekan! ;) Nästa gång tänkte jag ta mig dit jag tidigare saknade utrustning & erfarenhet för att nå, bland annat köra genom Ladakh i Jammu & Kashmir, där världens högst belägna stad & vägpassage finns! :)
 

Chopperbyggarn

New member
Tackar! Allt är otroligt billigt där nere med våra mått mätt - vill du så kan du, utan tvekan! ;) Nästa gång tänkte jag ta mig dit jag tidigare saknade utrustning & erfarenhet för att nå, bland annat köra genom Ladakh i Jammu & Kashmir, där världens högst belägna stad & vägpassage finns! :)

Jag var några dagar i New/Old Dehli 1988 som vanlig turist. Jag tänker mig en större jorden runt resa där även Indien kommer att ingå någon gång i framtiden om/när jag får ihop pengarna och har möjlighet att släppa arbetet.
Det är så många platser och länder här på klotet som jag vill se och uppleva och andra att åtevända till.:)

Anders.J
 
H

honda cbf 500

Guest
Det är därför att man som gäst är lyckligt ovetande om vad man ska vara rädd för inte vara rädd för. Skenet kan bedra.

Jo anledningen till att jag ställde frågan är att jag 2011 åker ner till Iran. Där är det av politiska skäl förbjudet med tung motorcykel i Iran. Upp till 250cc är lagligt.

När jag var nere 2001 hade jag ännu inte tagit mckort. Det var första gången på 17 år som jag hade varit nere i Iran så fokusen låg på se släktingarna.

2011, ska jag åka lite mc i Iran för att bekanta mig med trafiken och landet.

Tanken är att jag någon gång i framtiden, dock är detta ännu bara på drömstadie/planeringstadie, att åka ner till Iran ifrån Sverige. Då blir det nog med en 125:a. vill bara ta reda på om det är några speciella problem man stöter på under resan med en mindre hoj som kan vara bra att veta iförväg och vara förbredd.

CBF 500 åker i väg juni månad. Det kommer att inhandlas en 125:a till en början och en hoj till lite senare. Du kanske nu förstår varför jag just vill ha en 125:a.

Hälsningar,

Amir

Om du syftar på Indien så kände jag mig tryggare där än vad jag gör i vissa delar av stockholm, speciellt kvällstid.

Frexten, var det något speciellt du ville få svar på i denna tråd? CBF500 är ju varken 125:a eller en 60-talare. :)



Tackar! Allt är otroligt billigt där nere med våra mått mätt - vill du så kan du, utan tvekan! ;) Nästa gång tänkte jag ta mig dit jag tidigare saknade utrustning & erfarenhet för att nå, bland annat köra genom Ladakh i Jammu & Kashmir, där världens högst belägna stad & vägpassage finns! :)
 
Last edited:

Pledians

New member
Aha, då förstår jag. Så du menar att om man som turist försöker köra in i iran på en hoj vars motor är större än 250cc så kommer man inte att bli insläppt? Jag som tänkte åka igenom iran i framtiden för att slutligen nå sydost asien, men isåfall får jag välja en annan rutt...

Kan inte tänka mig några speciella problem relaterade till att köra långt på en 125:a, bara du sitter bekvämt på den. Honda xr 125L tex är hur pålitlig som helst och skulle utan problem klara en långresa. Dock blir naturligtvis hastigheten lägre, speciellt i uppförsbackarna. Men då får man istället mer tid att njuta av omgivningen :)
 
H

honda cbf 500

Guest
Konstigt nog får du göra det men jag som är är Iranier får inte göra det. Jag har dubbla medborgarskap men Iran accepterar inte detta.

// Amir

Aha, då förstår jag. Så du menar att om man som turist försöker köra in i iran på en hoj vars motor är större än 250cc så kommer man inte att bli insläppt? Jag som tänkte åka igenom iran i framtiden för att slutligen nå sydost asien, men isåfall får jag välja en annan rutt...

Kan inte tänka mig några speciella problem relaterade till att köra långt på en 125:a, bara du sitter bekvämt på den. Honda xr 125L tex är hur pålitlig som helst och skulle utan problem klara en långresa. Dock blir naturligtvis hastigheten lägre, speciellt i uppförsbackarna. Men då får man istället mer tid att njuta av omgivningen :)
 

Pledians

New member
Oki!
Du får gärna skriva en rapport när du väl har varit där! Har tidigare varit lite orolig för att åka in där, men enligt en iransk kompis till mig så ska man verkligen inte dömma landet efter regimen. Folket, speicellt i de mindre städerna, är hur trevliga och gästvänliga som helst mot främlingar, enligt henne.
 
H

honda cbf 500

Guest
Folk är trevliga och hjälpsamma vart än du åker i Iran. Det är generellt så i hela Asien. Dina upplevelser ifrån Indien är inget unikt för asien. Det är likadant vart än du åker. Jag har själv bott i Iran, Irak och turkiet.

Jag kommer att skriva en rapport när resan är avklarad.

// Amir

Oki!
Du får gärna skriva en rapport när du väl har varit där! Har tidigare varit lite orolig för att åka in där, men enligt en iransk kompis till mig så ska man verkligen inte dömma landet efter regimen. Folket, speicellt i de mindre städerna, är hur trevliga och gästvänliga som helst mot främlingar, enligt henne.
 
Last edited:
Top