MC-razzia, 10 häktade

P-O Noren

New member
Jepp!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5039577.ab

Läser man lite mer så visar det sig att det är en razzia mot ekonomisk brottslighet. Lysande val av Rubrik::confused:
Tio begärs häktade efter mc-razzia
Tio personer med koppling till mc-gänget Hells Angels har begärts häktade vid Värmlands tingsrätt efter tisdagens polistillslag på flera platser i Mellansverige, då sammanlagt 16 personer greps.
De som nu begärts häktade är misstänkta för grova ekonomiska brott, rapporterar SVT:s Värmlandsnytt.
Häktningsförhandlingarna hålls i Karlstads polishus på fredag. Tillslaget på tisdagen var ett samarbete mellan flera olika myndigheter.

MC börjar vara ett rätt så negativt prefix till alla rubriker...
MC-döden
MC-rån
MC-Razzia
MC-brottslighet
MC-olycka

Vet inte vad ni tycker, men jag börjar bli less. Jag förstår varför det blivit såhär dock.

Smartswede

New member
Jo trist med försök till säljande rubriker som är missvisande.

Fanns säkert nån bil där oxå så de hade kunnat kalla det bil-razzia istället. Troligen fler som läst den då kanske?

Eller kanske de socialbidragsrazzia? För en del av dem har sos har jag hört :)
Eller kanske Värmlandsrazzia?
Eller klubbrazzia?
Eller skinnrazzia?

Finns många kul razziasorter de kan ha i rubriken:rolleyes:

Ducatista

New member
För min del är det ytterligare ett bevis på journalistikens nedåtgående moral och kompetens. Man vill sälja sin story och använder sig av både tveksam rubrik och bristande fakta i sina texter. Hellre en saftig skandal eller ett tårdrypande kändisreportage än ren nyhetsinformation med allmänt intresse.

Vissa s k nyhetstidningar är numer mer eller mindre dagliga veckotidningar fyllda med kändisarnas vemödor och skandalvinklade "nyhetsreportage".

Chauffören

New member
I dagens rapport lyckades vår statsminister kläcka ur sig följande angående fördelarna med Lissabonfördraget: "att bekämpa MC-brottslighet och annan organiserad brottslighet"!
Jag har mejlat en en protest via registrator på regeringens kansli.:mad:

Smartswede

New member
Tyvärr är det inte bara journalister som tabbar sig :rolleyes:

Satt igår med Göteborgs Trafikkontors tjänstemän och diskutera parkeringar för mc. Ett av huvudskälen till att vi inte får stå invid cykelställ längre är att vi är så många och tar upp plats där ännu fler cyklister kan stå.

I nästa andetag säger ansvarig tjänsteman att skälet till de tagit bort oss är att vi är så få så då gör det inget. Snacka om majoritetens diktatur! Var inte svårt att inse att tjänstemännen var sossar och inte såg någon skillnad på deras jobb och politikernas.

Logiken där verkade saknas till stor del. Att politiker ofta är nötter är en sak men tjänstemän bör åtminstone ha utrett och ha vettiga argument när de bereder ärenden etc. Nu har de skrivit t.ex. "problem med mc" som skäl och den som utrett ärendet kunde inte säga vad som togs upp eller menades med det.

Det står även att förslaget innan beslut fattades diskuterats med mc-organisationer i Göteborg men vilka kunde tjänstemännen inte svara på och det var inte SMC.

I tragikomiken fortsätter tjänstemännen samtidigt att hävda att de har ingen aning om konsekvenserna borttagandet får för ingen av dem kör MC. De är tydligen såpass inskränkta att de inte kan tänka sig fråga någon som kör eller någon mc-organisation. Trots de i beslutet skrivit de fört just den diskussionen vid utredningen inför beslutet.

Last edited:

-ah

New member
Jepp!
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5039577.ab

Läser man lite mer så visar det sig att det är en razzia mot ekonomisk brottslighet. Lysande val av Rubrik::confused:

MC börjar vara ett rätt så negativt prefix till alla rubriker...
MC-döden
MC-rån
MC-Razzia
MC-brottslighet
MC-olycka

Vet inte vad ni tycker, men jag börjar bli less. Jag förstår varför det blivit såhär dock.

För 30 år sedan kom jag underfund med, att om det stod i Aftonbladet - eller Expressen och deras lika, för all del - var det antingen lögn eller alternativt tvärtom.
Jag har inte köpt en sådan tidning sedan.

Inte för att jag tror att min bojkott vältar en skittidning. Men det är enda påtryckningsmedlet du och jag har. Förutom läsarbrev som tas in allt efter tidningens värderingar.

För övrigt har du rätt, och tabloiderna är ju tyvärr inte ensamma om generaliseringarna.

rednax

New member
För 30 år sedan kom jag underfund med, att om det stod i Aftonbladet - eller Expressen och deras lika, för all del - var det antingen lögn eller alternativt tvärtom.
Jag har inte köpt en sådan tidning sedan.

Inte för att jag tror att min bojkott vältar en skittidning. Men det är enda påtryckningsmedlet du och jag har. Förutom läsarbrev som tas in allt efter tidningens värderingar.

För övrigt har du rätt, och tabloiderna är ju tyvärr inte ensamma om generaliseringarna.

Skittidningar skriver smörja, men samma vokabulär används ju idag i i stort sett all massmedia. Just därför är det ju extremt viktigt att ta tydligt avstånd från sådant som i journalisters och andras ögon berättigar densamma. Företeelser som sverigemodellen tex. Hederligt folk bör därför ta avstånd och bojkotta gangsterromantiken. Sluta köpa kvällstidningar är lätt. Påverka vad som sägs i dem och andra media verkar svårare...eller?

P-O Noren

New member
Tyvärr är det inte bara journalister som tabbar sig :rolleyes:

Satt igår med Göteborgs Trafikkontors tjänstemän och diskutera parkeringar för mc. Ett av huvudskälen till att vi inte får stå invid cykelställ längre är att vi är så många och tar upp plats där ännu fler cyklister kan stå.

I nästa andetag säger ansvarig tjänsteman att skälet till de tagit bort oss är att vi är så få så då gör det inget. Snacka om majoritetens diktatur! Var inte svårt att inse att tjänstemännen var sossar och inte såg någon skillnad på deras jobb och politikernas.

Logiken där verkade saknas till stor del. Att politiker ofta är nötter är en sak men tjänstemän bör åtminstone ha utrett och ha vettiga argument när de bereder ärenden etc. Nu har de skrivit t.ex. "problem med mc" som skäl och den som utrett ärendet kunde inte säga vad som togs upp eller menades med det.

Det står även att förslaget innan beslut fattades diskuterats med mc-organisationer i Göteborg men vilka kunde tjänstemännen inte svara på och det var inte SMC.

I tragikomiken fortsätter tjänstemännen samtidigt att hävda att de har ingen aning om konsekvenserna borttagandet får för ingen av dem kör MC. De är tydligen såpass inskränkta att de inte kan tänka sig fråga någon som kör eller någon mc-organisation. Trots de i beslutet skrivit de fört just den diskussionen vid utredningen inför beslutet.

Känns ju inte riktigt som den röda tråden hänger med här...

Detta inlägg hör hemma i en egen tråd, eftersom det berör ett annat problem.

GuzziKungen

New member
Hur skall man kunna ta en nyhet på alvar från bikinbladet och bantarpressen?
När huvudnyheterna brukar vara Robinson och vad kändisar gör
på premiärerna.
Det känns som överkurs då dom försöker sig på att förnedra mc-kollektivet :mad:
Ha dé

Laijnuss

New member
Mc-razzia...polisen var egentligen ute efter olagliga mc (effektdämpare, slitna däck mm) men lyckades bara hitta folk som hade fifflat med pengar.

Knarkrazzia brukar ju innebära att de letar efter knark...

Smartswede

New member
Känns ju inte riktigt som den röda tråden hänger med här...
Detta inlägg hör hemma i en egen tråd, eftersom det berör ett annat problem.

Mja... jag ser tråden som exempel på att journalister, politiker (chauffören drog upp det) och tjänstemän just ser MC-åkare som ett kollektiv och tillskriver oss saker utan vettiga argument.
Så de var väl halv-OT men ville påvisa att det definitivt inte bara är oinsatta journalister utan även tjänstemän som jobbar med frågorna som är löjligt oinsatta.

Hur kan vi då förvänta oss att journalisterna skulle vara ett dugg bättre? :) Tydliggjorde väl inte den poängen dock riktigt... :rolleyes:

(Tjafsa om mcparkering i Gbg gör jag lite under Väst och betydligt mer på Sporthoj.com under Göteborgsforumet. 400 inlägg där och drygt 15.000 visningar. Så de behövs inte diskuteras här... tyvärr e SMC forum om inte heldött så halvdött)

Last edited:

rednax

New member
Idag uttalade sig Fredrik Reinfeldt ungefär såhär (kommer inte ihåg den exakta ordalydelsen, men det väsentliga är med): >>Vi måste göra något åt mc-kriminaliteten. Vi behöver få slut på den gränslöshet som smugit sig in...<<
Alltså långt ifrån bara kvällstidningsankor ! Bilden tycks omfattas av det politiska etablissemanget och detta ger naturligtvis negativa konsekvenser för mc-kollektivet i stort!!!!Om man älskar att åka mc och inte vill bli förknippad med den där gangsterskiten som uttrycks i vissa bikerkretsar, så är det dax att ta saker på allvar och agera därefter ! Frys ut sverigemodellen!!! Det vore en start.

rednax

New member
Jo trist med försök till säljande rubriker som är missvisande.

Fanns säkert nån bil där oxå så de hade kunnat kalla det bil-razzia istället. Troligen fler som läst den då kanske?

Eller kanske de socialbidragsrazzia? För en del av dem har sos har jag hört :)
Eller kanske Värmlandsrazzia?
Eller klubbrazzia?
Eller skinnrazzia?

Finns många kul razziasorter de kan ha i rubriken:rolleyes:

Nå nå, det är väl ändå så att dessa gäng själva kallar sig mc-klubbar och utåt betonar sitt mc - intresse som det primära. Detta tycks ju oxå vara så effektivt att det lockar stora grupper av andra mc-intresserade att romantisera deras stil, åka omkring och själva se ut som gangsters och tom låta de kriminella bestämma vad dom får kalla sina klubbar. Kanske inte så konstigt att kvällstidningar och andra nappar och sätter rubriker som passar in, eller ???

rednax

New member
Eller kanske de socialbidragsrazzia? För en del av dem har sos har jag hört
Nja, de flesta tycks använda sig av FK för att parasitera på oss andra och bidra till att förstöra systemet för dem det verkligen är avsett för. Sorgligt.....

Last edited:

janric

New member
Hel- eller halvdött

Mja... jag ser tråden som exempel på att journalister, politiker (chauffören drog upp det) och tjänstemän just ser MC-åkare som ett kollektiv och tillskriver oss saker utan vettiga argument.
Så de var väl halv-OT men ville påvisa att det definitivt inte bara är oinsatta journalister utan även tjänstemän som jobbar med frågorna som är löjligt oinsatta.

Hur kan vi då förvänta oss att journalisterna skulle vara ett dugg bättre? :) Tydliggjorde väl inte den poängen dock riktigt... :rolleyes:

(Tjafsa om mcparkering i Gbg gör jag lite under Väst och betydligt mer på Sporthoj.com under Göteborgsforumet. 400 inlägg där och drygt 15.000 visningar. Så de behövs inte diskuteras här... tyvärr e SMC forum om inte heldött så halvdött)

Att så få inte hänger på ditt resonemang om mc-parkeringar i Göteborg kan kanske bero på att SMC's forum inte är så livaktigt som du vill.
Men, det kan också bero på annat. T.ex. att frågan är så lokal och liten för den genomsnittlige SMC-medlemmen att man inte anser frågan mödan värd att debattera kring? :rolleyes:

För övrigt anser jag att idiotförklaring, nedvärdering etc. av de man vill skaffa sig förmåner hos är inte är en SMART metod.

Massmedias rubriksättningar bör man väl kunna bortse ifrån. Idag råder nog en ganska stor förvirring kring om det är nyhetstidningar eller skvallerblad man producerar. Och strävan att sälja lösnummer överstiger den journalistiska dito i många fall.