I dagens GP kan man läsa att man avser att försämra parkeringsmöjligheterna i Göteborg inför sommaren. Enl. nuvarande regler kan man parkera i direkt anslutning till cykelställ om man inte hindrar passage. Detta kommer att tas bort och kvar finns 60 fria parkeringar i hela stan! Plus vanliga parkeringsrutor där problemet med var man ska fästa biljetten finns. Dessutom undrar jag hur man tänker när trafiken i Gbg gynnas av att vi åker mc istället för tar bilen,
så även miljön då en mc vid sidan av ett cykelställ inte tar plats från någon eller drar mindre bensin än en bil. Jag förstår inte motivet till detta beslut. Kan någon annan förklara? Tacksam för tips hur man ska gå vidare i denna fråga. Bifogar artikeln i sin helhet:
Tuffare p-regler
för motorcyklarGÖTEBORG: Brrrmmm. Eller inte. Lagom
till hojsäsongen ändras Göteborgs generösa
parkeringsregler för motorcyklar.
Om tre veckor ändras reglerna för var motorcyklar
får parkera i Göteborg. Från 2005
har det varit tillåtet att ställa motorcyklar
bredvid cykelställ. Den 20 april försvinner
den möjligheten.
Christin Rydell tittar på hjälmar i Harley-
Davidsons butik i Mölndal. Hon håller på att
ta mc-kort och längtar efter en glidare.
– Dåligt, tycker hon om de nya p-reglerna,
det kommer att bli svårt i sommar.
I Göteborg finns ett 60-tal gratisplatser
för mc i centrala stan. För övrigt hänvisar
trafikkontoret till vanliga avgiftsbelagda
p-platser. En av HD-försäljarna pekar på
en motivlackad best för 340 000 kronor och
undrar retoriskt var man ska placera parkeringsbiljetten
på den.
Hans Magnusson, trafikkontorets parkeringschef,
har inget svar på den frågan utan
hänvisar till betalning via mobiltelefon eller
att man har biljetten i en packficka.
Trafikkontoret vill ha mer plats för cyklar
och att parkeringsreglerna för mc ska vara
samma som i övriga landet.
– Vi har fått klagomål från andra kommuner,
både grannkommuner och de andra
storstadskommunerna, för att vi har haft
egna regler i Göteborg, säger Hans Magnusson.
Föga förvånande delar inte intresseorganisationen
Sveriges motorcyklisters centralorganisation
(SMC) detta synsätt.
– Det hade varit bättre att andra kommuner
hade tagit efter Göteborgs jättebra
regler, tycker Maria Nordqvist som är internationell
sekreterare på SMC, och med
tanke på att det finns 50 000 motorcyklar i
Västra Götaland är ju 60 platser i Göteborg
inte så mycket.
Hon menar att det är svårt att följa lagen
eftersom alla kommuner har olika parkeringsregler.
– På ett ställe får man stå gratis, i nästa
kommun kostar det men man får stå flera i
samma ruta, vilket man inte får i den tredje.
Vi vill ha samma regler överallt.
Peter Karlsson kollar runt i Harley-Davidson-
butiken. Han tycker de nya reglerna är
löjliga,
– Det är inte så lätt att hitta tre-fyra lediga
platser om man ska ut och fika i stan. En och
annan kommer nog att dra sig för att stanna
i Göteborg och drar vidare i stället.
så även miljön då en mc vid sidan av ett cykelställ inte tar plats från någon eller drar mindre bensin än en bil. Jag förstår inte motivet till detta beslut. Kan någon annan förklara? Tacksam för tips hur man ska gå vidare i denna fråga. Bifogar artikeln i sin helhet:
Tuffare p-regler
för motorcyklarGÖTEBORG: Brrrmmm. Eller inte. Lagom
till hojsäsongen ändras Göteborgs generösa
parkeringsregler för motorcyklar.
Om tre veckor ändras reglerna för var motorcyklar
får parkera i Göteborg. Från 2005
har det varit tillåtet att ställa motorcyklar
bredvid cykelställ. Den 20 april försvinner
den möjligheten.
Christin Rydell tittar på hjälmar i Harley-
Davidsons butik i Mölndal. Hon håller på att
ta mc-kort och längtar efter en glidare.
– Dåligt, tycker hon om de nya p-reglerna,
det kommer att bli svårt i sommar.
I Göteborg finns ett 60-tal gratisplatser
för mc i centrala stan. För övrigt hänvisar
trafikkontoret till vanliga avgiftsbelagda
p-platser. En av HD-försäljarna pekar på
en motivlackad best för 340 000 kronor och
undrar retoriskt var man ska placera parkeringsbiljetten
på den.
Hans Magnusson, trafikkontorets parkeringschef,
har inget svar på den frågan utan
hänvisar till betalning via mobiltelefon eller
att man har biljetten i en packficka.
Trafikkontoret vill ha mer plats för cyklar
och att parkeringsreglerna för mc ska vara
samma som i övriga landet.
– Vi har fått klagomål från andra kommuner,
både grannkommuner och de andra
storstadskommunerna, för att vi har haft
egna regler i Göteborg, säger Hans Magnusson.
Föga förvånande delar inte intresseorganisationen
Sveriges motorcyklisters centralorganisation
(SMC) detta synsätt.
– Det hade varit bättre att andra kommuner
hade tagit efter Göteborgs jättebra
regler, tycker Maria Nordqvist som är internationell
sekreterare på SMC, och med
tanke på att det finns 50 000 motorcyklar i
Västra Götaland är ju 60 platser i Göteborg
inte så mycket.
Hon menar att det är svårt att följa lagen
eftersom alla kommuner har olika parkeringsregler.
– På ett ställe får man stå gratis, i nästa
kommun kostar det men man får stå flera i
samma ruta, vilket man inte får i den tredje.
Vi vill ha samma regler överallt.
Peter Karlsson kollar runt i Harley-Davidson-
butiken. Han tycker de nya reglerna är
löjliga,
– Det är inte så lätt att hitta tre-fyra lediga
platser om man ska ut och fika i stan. En och
annan kommer nog att dra sig för att stanna
i Göteborg och drar vidare i stället.