MC-parkering?

wer_tomas

New member
God fortsättning!

Hur har man löst det här med parkering på avgiftsbelagd P-ruta "på stan" ute i landet? Jag menar...man kan/vill ju inte lösa en p-biljett och lägga den på sadeln eller fästa den med gummisnodd på handtaget och hoppas att den ska finnas kvar när P-lisan gör sin runda...

Jag försökte gräva lite grand i det här (efter att ha bötfällts i Östersund) och fick till svar att jag "fick kontakta tillverkaren av min MC och kolla om denne hade en för motorcykeln avsedd, låsbar, transparent box/låda som jag kunde låsa in min P-biljett i så att p-vakten kunde se att avgiften är erlagd." :rolleyes:
Jag skulle visserligen gärna vilja se minen hos konstruktörerna i Milwaukee på Harley när om de skulle få en sådan förfrågan. :D

Uppenbarligen har man inte någon genomtänkt lösning här i Östersunds Kommun, så det skulle vara intressant att höra om det finns mer klarsynta och genomtänkta kommuner i vårt avlånga land som man skulle kunna ta lärdom av!

Lev väl och kör så det ryker!! :)

//´n Tomas Hallqvist - Brunflo

jan-olovj

Active member
En fråga som pratats om vid flera tillfällen. En möjlighet är att först skriva regnummret på biljetten så går den inte att använda av någon annan.
Själv har jag lämmt den i tanklocket fast om der regnar eller blåser så är det svårt ev en plastficka.

Ansod

New member
För några år sedan ringde jag tillmin hemkommun (Nyköping ) och frågade den då ansvariga där. De direktiv som gällde då var att mc ska parkeras på plats avsedd för bil men biljett behöver inte lösas eftersom biljetten inta kan låsas in.
Jag har funderingar på att skicka mail till samtliga bolag som skriver s.k kontrollavgifter i kommunen och se vad dom säger.

jan-olovj

Active member
I ljungby har vi parkeringsklocka. Jag var inne i våras på turistbyrån för att hämta en till hojen och frågade då vad som gäller, de viste inte utan ringde direkt medan jag väntade till kumunen för att fråga, de fick till svar att mc behöver inte använda klockan just för att den inte är lätt att placera.

Last edited:

Pegaso

New member
För några år sedan ringde jag tillmin hemkommun (Nyköping ) och frågade den då ansvariga där. De direktiv som gällde då var att mc ska parkeras på plats avsedd för bil men biljett behöver inte lösas eftersom biljetten inta kan låsas in.
Jag har funderingar på att skicka mail till samtliga bolag som skriver s.k kontrollavgifter i kommunen och se vad dom säger.

Det låter som en utmärkt idé att forska i. Kör själv ofta i/kring Nyköping så jag, och säkert många fler, vore tacksam att höra vad svaret blir.

:)

britt-mari

New member
SMC frågade alla kommuner för ett antal år sedan. SMC har också försökt få nationella regler för mc-parkering utan att lyckas. Lokalt löser man parkeringsfrågan bäst genom att tala om för kommunen var det saknas mc-platser. Läs mer om mc-parkering här: http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=957

I Helsingborg säger de så här: parkera hojen där det finns en markerad parkeringsplats, lös biljett, stoppa biljetten i fickan för att kunna visa om det behövs. Jag har en egen lösning: en inplastad lapp där det står att jag har betalt och har biljetten med mig, hängs med hjälp av gummiband på styret. De parkeringsvakter jag har stött på, har också sagt att det är ok! Så jag hoppas att jag slipper böter, men man kan ju aldrig veta!
God fortsättning på året!
Britt-Mari

swischmc

New member
Jag försökte gräva lite grand i det här (efter att ha bötfällts i Östersund) ...

En dum fråga, men hur lyckades p-vakten fästa din p-bot på hojen? ;)

Själv brukar jag sätta fast biljetten i tanklocket, det har fungerat hittills. Har också en p-skiva under sadeln som, när det krävs, får ligga rätt inställd under främre kåpan.

Olle Å

New member
Men, får exvis 3 mc parkeras på samma ruta, men betala för en plats? Kan någon svara. Betalar man för rutan eller för fordonet?

Om vägen är för dålig, byt hoj

Leif H..oj

New member
...får exvis 3 mc parkeras på samma ruta, men betala för en plats? Kan någon svara. Betalar man för rutan eller för fordonet?

Det är detta som är så bedrövligt med olika lokala bestämmelser i alla våra kommuner. I en del kommuner ska alla fordon i en p-ruta betala. T.ex. i Sundsvalls kommun får enligt lokala trafikföreskrifter så många tvåhjuliga mc som får plats i en p-ruta stå, men avgift ska erläggas för ett av fordonen. Vi har förmånen av att ha en iordningsställd avgiftsfri MC-parkering vid torget - enbart för tvåhjuliga mc. Det kommer under 2009 att bli fler fria mc-parkeringar i Stenstan och en särskild EU-mopedparkering planeras också. Sundsvall satsar på tvåhjulsåkarna kan man tycka, så länge dom ska stå stilla alltså och inte ska köra i stålgransrondeller :rolleyes:.

- Leif

sididi

New member
Tejpad på tanken. :mad:

En gång hade dom vikt ihop och tryckt in boten i ena bromsskivan fram på min hoj!:mad:
Som tur var såg jag det når jag tog bort låset från skivan, men eftersom boten var på andra sidan/skivan, kunde jag lätt ha missat det. Det vore inte så roligt...

/roffe

jan-olovj

Active member
En gång hade dom vikt ihop och tryckt in boten i ena bromsskivan fram på min hoj!:mad:
Som tur var såg jag det når jag tog bort låset från skivan, men eftersom boten var på andra sidan/skivan, kunde jag lätt ha missat det. Det vore inte så roligt...

/roffe

Vad hade hänt om du missat och hjulet låst sig, det hade blivit samma verkan som att gömma låset.

Ansod

New member
I Nyköpings kommun finns inga särskilda parkeringsplatser för motorcyklar. I de lokala trafikföreskrifterna för Nyköpings kommun står det att motorcyklar får parkera gratis i Nyköping. Maxtiden för parkering måste ändå hållas. Man får alltså använda parkeringsrutor om man tycker det är praktiskt. Detta gäller på allmän mark och på de tomtparkeringar som sköts av Nyköpings kommun dvs skyltats med kommunens namn och telefonnummer. På de privata parkeringsplatserna bestämmer varje parkeringsoperatör vad som gäller.

Olle Å

New member
Har fått svar från Karlstad kommun idag. Alla mc parkerade på samma ruta erlägger full avgift. Detta gäller även parkeringshus och parkeringsbolagsövervakade platser.
Dumsnålt tycker jag. Det är ju ofta trångt med parkering i centrum, så de få hojar som söker parkering borde ju kunna få stå på samma ruta så långt det går.

Skoghallskille

New member
Gemensamma parkeringsregler

Detta är verkligen ett ämne som SMC borde driva hårdare, för gemensamma parkeringsregler i hela landet. Jag förstår att det inte är lätt och att SMC stött på patrull, men skam den som ger sig....

Vi motorcyklister vet ju inte hur vi ska agera när det gäller olika regler i alla kommuner och efter p-bolagens egna regler.

Ansod

New member
När jag frågade den ansvarige i Nyköpings ommun hur de kom fram till Nyköpings (bra) policy svarade han: "Vi har gjort detlätt för oss". Tänk vad trevligt det skulle vara om andra kommuner, parkeringsbolag m. fl ville göra det lätt för sig...:p