MC Parkering, Vällingby Centrum, Arlanda Flygplats,

97286

New member
Vällingby Centrum -
Ska till Läkarhuset i Vällingby på tisdag (4/3-2014) - valde att ta en rekogniseringstur nu på lördagen för å veta var man kan parkera moppen.

Vällingby Centrum vill inte ha besökare vilka använder MC som transportmedel (!)...
Är inte detta diskriminering ?...

Ja ja - du som brukar åka moppe till Vällingby Centrum; var och hur brukar du parkera?

Arlanda Flygplats -
är minst lika otrevligt mot mig som motorcykelåkare.
De tvärvägrade att ta emot ersättning för parkeringen, dvs parkeringsavgiften (!) - men lovade dryga böter för att jag inte betalar (???) om jag ställer mig där...
Jag provade att betala med mobiltelefon - går inte med -vanlig- nalle... mynt går inte och betalkort går bara (gällande P-garage vilka man inte får parkera motorcykel i) om man har koden till den...
Kontanter - tvärvägran att ta emot dem (!!!)
Får man -verkligen- göra så mot "allmänheten" på en offentliga plats som dessutom ingår i nationens internationella del av infrastrukturen?...

När blev svenska mynt och sedlar icke giltigt betalningsmedel i Sverige?!

Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Vällingby - kontakta kommunen eller den som äger marken där parkeringen finns. Ställ frågan var MC och mopeder ska parkera.
Arlanda: jag har parkerat på Benstocken med MC då jag tagit hojen till flyget. Utomordentlig service, hojen står inomhus, det finns dusch och toa där man kan byta om. Man får lämna hjälm och skyddskläder på hojen.
Här finns länk till MC-parkering vid Skycity och hur du betalar: http://www.swedavia.se/arlanda/till-och-fran/parkering/mc-parkering/

Bansaie

New member
Arlanda har MC-parkeringar vid terminal 2 och 4 påstår Swedavia
Betalning ska ske medelst SMS.

EDIT: Asch sture, Maria hann före. Så går det när man inte uppdaterar sidan innan man skriver.

97286

New member
Bansaie... läste du min text?...

Det gick inte att SMS-betala med -vanlig- nalle... (provade alla 3 bolagen med båda mina nallar = 6st försök) och de vägrar ta emot betalning på annat sätt... Jag erbjöd att betala för bilruta o stå i bilruta, men si det var inte tillåtet (=förbjudet...), förbjudet att parkera i garagen med MC... osv etc - man behandlades som laglös!
Funderade då -allvarligt- på att rulla in moppen i vänthallen!
Jag kunde betala med kontanter och kreditkort (dock ej med kod) - å de vägrade ta emot betalning, men hotade med böter för att jag inte betalade!
Kafka!
Moment 22!
Trakasseri!
Hets mot folkgrupp!
osv etc mm

Maria har iof rätt, men... jag skulle hjälpa en bekant i avgångshalle utrikes, så att gå i flera kilometer osv var inte att tänka på. Jag hade ursprungligen budgeterat 30min för att hitta parkering och 30min transporttider... efter 2 timmar var mitt humör inte på topp längre...
Tyvärr kunde/han jag inte hjälpa min bekante... pga Arlanda Flygplats urusla beteende och uppträdande.

97286

New member
Vällingby - kontakta kommunen eller den som äger marken där parkeringen finns. Ställ frågan var MC och mopeder ska parkera.

Vällingby Läkarhus kontaktade kommunen. Kommunen svarade bilruta. SMS-biljett. (se kommentar ovan om SMS biljett).
Kommunen kände inte ens till existensen av mc-parkeringen (eftersom de inte nämnde den)...
Svaret är kränkande - det kränker min personliga integritet; för att kunna använda SMS-biljett krävs personnummer och mobiltelefon med abonnemang (=dubbelt personnummer); o det saknas laga grund för att avkräva medborgare personnummer för att denne/denna skall få parkera fordon (oavsett ägare till fordonet).

Bansaie

New member
Bansaie... läste du min text?...
Jo, men jag uppfattade det som problemet vara att parkera MC i bilruta och att de inte accepterade betalning för en MC då.
Man brukar ju få ange regnumret så det var därför jag trodde de inte accepterade ditt SMS.
My bad.

97286

New member
Jo, men jag uppfattade det som problemet vara att parkera MC i bilruta och att de inte accepterade betalning för en MC då.
Man brukar ju få ange regnumret så det var därför jag trodde de inte accepterade ditt SMS.
My bad.

A) Fick inte överhuvudtaget parkera MC i bilruta - oavsett betalningssätt
B) Fanns gott om MC-rutor, men de vägrade ta emot betalning; de två sätt jag kunde betala på var kontant (vilket Arlanda Parkering hade svarat mig veckan innan att de skull fixa/ordna) eller med kort och legitimering eftersom jag tappat bort min kod.
Med tanke på att MC-parkeringen kostar 1kr/timme o jag behövde 3-4 timmar, så är hela historien med Arlandas attityd så löjlig att man baxnar. De hotar med böter på 1000kr (eller vad det var) för att DE vägrar ta emot 3-4kr som parkeringen skulle kosta. Detta -är- trakasseri!

Nog om Arlanda.

Tillbaka till Vällingby Centrum.
Hur/var brukas det parkeras MC där?

97286

New member
När den enda handen inte vet vad den andra gör, och kunskapen sviktar hos informatören, så kan det bli rörigt...

OM kommunen hade kunnat sina egna P-regler i området, samt vetat vilka P-former de erbjuder, så hade aldrig min fråga uppstått!

1) Tumregel runt om i Vällingby Centrum; 1 timme fri parkering.

2) Ett få tal undandtag finns där fri parkering är begränsad till 30 min (½ timme).

3) En betalparking var allt jag hittade, den vid busstationen, dvs den intill Vällingby Läkarhus. Cynism av kommunen?...

4) 4 timmars fri parkering i Parkeringhus, 2.2m fri höjd, min bil är 2.6m exkl antenner...:
....View attachment 6706

5) Två bilrutor har vigts till motorcyklar; Vittangigatan 88-6.
....View attachment 6707
*
....View attachment 6708

...så -varför- gav kommunen Läkarhuset så vilseledande och felaktig information?...

Vällingby Centrum visade sig vilja ha besökare - de har gjort allt de kan för att göra oss välkomna :)
Varför kommunen inte vill ha besökare till Vällingby Centrum är en gåta...
...

Last edited: