MC-parkering hos Norrporten?

Jan E

New member
Hej!

Jag parkerar dagligen (under sommarhalvåret) min MC utanför jobbet, på en innegård tillhörande en fastighet som ägs av Norrporten. På innegården finns även ett 10-tal parkeringsplatser för bil.

Vi MC-åkare har kunnat parkera på en stensatt yta här utan några problem i många år. Förra veckan aviserade Norrporten via parkeringsvakt att det i fortsättningen inte skall få finnas några motorcyklar på innegården. Det skall vara utemöbler på platsen i stället för motorcyklar. Tyvärr finns det redan en stor urna som används som askkopp i närheten, så i stället för MC-parkering lär det bli en fin rökruta. (inget ont över rökare generellt, bara i detta fallet)


Jag med flera protesterade och fick i alla fall till ett möte som skall hållas i övermorgon, torsdag.

Är det någon som har erfarenhet av krånglande fastighetsbolag, eller kanske t om av Norrporten?

Jan
 
Last edited:

Bansaie

New member
Tyvärr har jag inte förhandlat med fastighetsbolag, men jag har blivit tillrättavisad för att ha parkerat på icke utmärkt plats i ett parkeringsgarage fast jag parkerat på outnyttjad yta, ur vägen för alla.
Följande mornar parkerade jag alltid så nära porten jag kunde och mitt i en ruta bara för att synas, för finns det nått som kan reta vissa bilister så är det en hoj per parkeringsruta när det är ont om platser.

Många parkeringsbolag/fastighetsbolag har dessutom en regel som säger att det bara får stå ett fordon per ruta, vilket somliga hojåkare fått erfara då det blivit lappade när de parkerat flera i samma ruta. Så klagar nån så kan man lugnt hänvisa till fastighetsbolaget och att de inte tillåter fordon på någon annan plats och endast ett fordon per ruta.

Hojåkarna på ditt jobb får komma tidigt på morgonen och parkera ett fordon per parkeringsruta. Då ska ni se att det blir liv i luckan från dem som åker bil.

Om inte annat så är det väl ett argument i diskussionen, speciellt om ni är flera som kör hoj och kan fylla några av de rutor som finns.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Bäst brukar vara att ha en dialog med fastighetsägaren. OM det inte funkar, använd metoden 1 MC per ruta och få dit så många som möjligt.
 

Jan E

New member
Efter ett konstruktivt möte med fastighetsägaren för knappt två veckor sedan fick vi idag ett förslag på hur miljön på innegården skall se ut.

Man kommer att göra en separat MC-parkering, fri från mopeder. Mopederna få dock en egen, fast mindre, parkering även de. Trampcyklar som parkeras på innegården kommer att flyttas till ett cykelrum.

Motorcyklar prioriteras således högst utav släktet tvåhjulingar.

Det som såg lite visset ut i början verkar att bli riktigt bra i slutändan.

Jan
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
BRA JOBBAT! Årets första parkeringsböter och kontrollavgifter har börjat delas ut sedan P-lapparna försvunnit från hojarna. Medlemmar ringer SMC och frågar om råd. Ett fortsatt lokalt arbete för avgiftsfria MC-parkeringar där de behövs är bästa lösningen.
 
Top