MC på Silja/Tallink

Trinity

New member
Skall åka över till Åbo om några dagar och nu börjar "resefebern" angripa mig... Har åkt med bilen många gånger och då är det ju bara att köra ombord, lämna i växel, dra åt handbromsen, låsa bilen och gå upp i båten. Men hur ser rutinerna ut med MC? Skall den surras och är det i såfall nåt matroserna gör? Hur surrar de/jag så cykeln inte bara står still utan också står oskadd? Är det annat man måste tänka på?
 

Koljo

New member
Skall åka över till Åbo om några dagar och nu börjar "resefebern" angripa mig... Har åkt med bilen många gånger och då är det ju bara att köra ombord, lämna i växel, dra åt handbromsen, låsa bilen och gå upp i båten. Men hur ser rutinerna ut med MC? Skall den surras och är det i såfall nåt matroserna gör? Hur surrar de/jag så cykeln inte bara står still utan också står oskadd? Är det annat man måste tänka på?

Hej!

Ring upp rederiet och kontrollera om de har tillgång av "spännband".
I vissa fall får man ha med sig det själv, i andra fall har de spännband för ändamålet.
Så spänner personalen fast MC:n åt dig, för att det skall bli rätt gjort.

På vissa båtar, så finns det "fickor/spår" i däcket för att placera framdäcket i..
Sen, är det bara att leta efter de "fästes-öglor" som finns i närheten av den plats som personalen har tilldelat dig. Hittar du inga...Fråga igen på plats.

Det har uppkommit så många skador på MC genom åren, så de flesta rederierna har sett till att "lösa uppgiften", så det inte blir en utgift för deras del...

Jag har köpt på mig 3 st spännband på ex: Bauhaus, tar med dom och spänner fast MC:n.

Dock, skall påmminnnas att man inte lägger ett spännband över sadeln, utan att den tas bort, linda runt "ram-rören" och drar åt...

Sen, kan man lägga dit/ sätta fast sadeln igen, då förstörs inte sadeln...

Spänn fast vid styret och kontrollera att inte MC:n kan förflyttas i sidled/framåt/bakåt.

Brukade av sidostödet är rekommenderat, (Centralstöd, då blir det bara vingligt...).

Lite tips och ring upp och fråga... De brukar "lösa en del knutar"....;)

Lycka till på resan!!
 
Last edited:

Trinity

New member
Nu har hojen åkt både finlandsfärjor o skärgårdsbåtar!

Hej!
Tack för tipsen Koljo, är numera välförsedd med spännband i min packning!

Att döma av diskussionerna i färjeköerna så är det fler än jag som känner sig osäkra, tänkte därför följa upp min fråga genom att berätta om mina erfarenheter.
Hur surrningen gick till varierade beroende på färjan i sig, var man blev placerad, vädret mm
Åkte över till Åbo med Silja Europa där använde de sig av en sorts trekantiga block, de var lätta o smidiga att lyfta med handtag. Framhjul o bakhjul fixerades m varsitt block och sen ett mitt emot stödfoten. Egentligen sa matrosen att surrning inte behövdes, vädret var så lugnt, men då jag bad honom om det både visade och förklarade han hur det skulle göras.

På Eckerö-linjen stod alla hojar på rad längs samma vägg. Matrosen hänvisade plats, sen fick man ta en tamp som var fäst i väggen och knyta runt styrstången. Det var spegelblankt, annars hade jag nog för säkerhets skull tagit ett eget spännband baktill också…

På Ålandstrafikens färjor Gudingen o Ejdern som går över Skiftet till Åbolands skärgård surrade matroserna så hojarna var rejält förankrade i både däck o vägg. De använde sig av trekantiga block och spännband. När det var klart kom den som är ansvarig för lastningen och granskade. (De här båtarna gungar lite även om det är helt vindstilla)
Åkte även ett antal landsvägsfärjor, där ”surrar” man helt enkelt med egna armar o ben… det kan vara bra att tänka på att de små vajerfärjorna ofta kränger till rätt ordentligt precis när de tar iland!

Jag åkte runt på Åland och i Åbolands skärgård. För den som uppskattar slingrande vägar och vackra vyer kan jag verkligen rekommendera en tur i dessa landskap! Till Åboland kan man naturligtvis åka med Silja eller Viking som jag gjorde på ditvägen, men det går också bra att först åka till Åland och sen ta sig vidare med Ålandstrafikens färjor, vilket jag gjorde när jag åkte hem igen.
Bifogar några länkar till mer info om Skärgårdens ringväg i Åboland. http://www.turku.fi/Public/default.aspx?nodeid=8117&culture=fi-FI&contentlan=3
http://www.saaristo.org/index.php?page=101&lang=3
Vill ni veta mer om Åland kan ni gå in på www.visitaland.com.
 
Top