Skall åka över till Åbo om några dagar och nu börjar "resefebern" angripa mig... Har åkt med bilen många gånger och då är det ju bara att köra ombord, lämna i växel, dra åt handbromsen, låsa bilen och gå upp i båten. Men hur ser rutinerna ut med MC? Skall den surras och är det i såfall nåt matroserna gör? Hur surrar de/jag så cykeln inte bara står still utan också står oskadd? Är det annat man måste tänka på?
Hej!
Ring upp rederiet och kontrollera om de har tillgång av "spännband".
I vissa fall får man ha med sig det själv, i andra fall har de spännband för ändamålet.
Så spänner personalen fast MC:n åt dig, för att det skall bli rätt gjort.
På vissa båtar, så finns det "fickor/spår" i däcket för att placera framdäcket i..
Sen, är det bara att leta efter de "fästes-öglor" som finns i närheten av den plats som personalen har tilldelat dig. Hittar du inga...Fråga igen på plats.
Det har uppkommit så många skador på MC genom åren, så de flesta rederierna har sett till att "lösa uppgiften", så det inte blir en utgift för deras del...
Jag har köpt på mig 3 st spännband på ex: Bauhaus, tar med dom och spänner fast MC:n.
Dock, skall påmminnnas att man inte lägger ett spännband över sadeln, utan att den tas bort, linda runt "ram-rören" och drar åt...
Sen, kan man lägga dit/ sätta fast sadeln igen, då förstörs inte sadeln...
Spänn fast vid styret och kontrollera att inte MC:n kan förflyttas i sidled/framåt/bakåt.
Brukade av sidostödet är rekommenderat, (Centralstöd, då blir det bara vingligt...).
Lite tips och ring upp och fråga... De brukar "lösa en del knutar"....
Lycka till på resan!!