Mc på färjor

johan karlsson

New member
Hej jag heter Johan och är styrman på Stena. eftersom vi vill förbättra våran för motorcyklister skulle vi vara tacksamma för tips på bra lösningar för surrning av cyklarna. Tack på förhand
 

aRWe

Member
Systemet som Autozug använder tycker jag fungerar bra, små korta spännband som ser ut som en åtta som är lätta att fästa i styrkrona och i chassidelar, sen vanliga spännband ner till durken (golvet).
Det här att man spänner ÖVER sadeln gör bara att hojen kan glida under spännbandet, JAG VET.:eek:
 

Chanders

New member
Hej jag heter Johan och är styrman på Stena. eftersom vi vill förbättra våran för motorcyklister skulle vi vara tacksamma för tips på bra lösningar för surrning av cyklarna. Tack på förhand

Hej Johan och stort tack för omtanken. Eftersom det finns så många olika 2-hjulingar blir det en tuff utmaning men jag ska fundera vidare på en helhetslösning. Vad jag kan konstatera redan nu är att på de flesta färjor hamnar hojar på fel ställen. En hoj bör i första hand alltid surras på den plats i fartyget som rör minst runt sin egen tyngdpunktsaxel för där är det lugnst vid sjöhävning. Därmed menar jag inte att hojen ska släpas in en hytt eller ned i kölsvinet (för de som vill vara lustiga) utan vi är fortfarande hänvisade till fordonsdäcken. Att som idag bli hänvisad att surra en hoj i fören eller efter en skrovsida ökar bara risken för vältning och allmänn olust på resan.

Jag tycker att rederierna bör kräva minst 2 spännband men tyvärr finns aldrig några krokhål i durken. Jag skulle vilja kunna spänna hojen med 2 band på samma sätt som när jag spänner fast den på en släpvagn. Detta kräver 4 kroköglor i durken. Skulle det finnas sådana skulle jag lätt kunna surra hojen var som helst på ett fartyg utan problem och känna mig trygg. Det skulle räcka med en krokögla i hörnet på en yta av ca 100 cm x 200 cm max. I så fall har du fått ett förslag om detta går att ordna på Fartygen. Risken att passagerare skulle snubbla på spännband skulle bli mindre med vigda hojplatser och durkmarkeringar. En bra surrningsplats skulle helt klart motivera en lite högre kostnad men inte i klass med en bil utan kanske max 50 % av vad en bil kostar.
 
Last edited:

Tyrannosaurus

New member
Två alternativ:

Sidostöd: Växel i och ett spännband spänner fram sidostödet mot framhjulet så det inte kan vika sig. Ett andra spännband spänner hojen åt vänster mot stödet.

Centralstöd: Nästan samma sak. Ett spännband i stödet mot framhjulet så att det inte kan fälla upp sig. Sen två spännband, ett över varsin fotpinne så hojen inte kan vicka.

Det bör räcka. Jag har iaf aldrig råkat ut för en vält hoj på färja, men så har det iofs varit lungt de gånger jag har åkt.
 

Kjell

New member
Flera Alternativ

Ett annat alternativ är att ställa in framhjulet i en vinklad u profil som låser framhjulet framåt, och kan fästas i durken ( typ cykelställ ) och surra hojen snett framåt nedåt + öglor för surrning av fotpinnarna eller bakhjul
Lycka till

/ Kjell
 

ulson

New member
Hej jag heter Johan och är styrman på Stena. eftersom vi vill förbättra våran för motorcyklister skulle vi vara tacksamma för tips på bra lösningar för surrning av cyklarna. Tack på förhand

Hej Johan.

Bra initiativ. Svårt att hitta en patentlösning men en bra bit på väg vore att se till att det finna minst 2 öglor att sätta sännbanden i. Dessa bör sitta ca. 120 cm isär och ungefär mitt på rutan där hojen skall stå. Då får man dessutom hyfsat utrymme mellan hojarna. Då kan man ställa den på sidostödet och spänna ned motsatta sidan så att fjädringen komprimeras lite och sedan spänna emot på stödsidan. Sedan spänner man fram stödet så att det inte kan glida upp alt. ett gummiband över bromshandtaget. Detta har jag praktiserat och det fungerar nog på de flesta hojar. Det jag har konstaterat är att de hojar som ställts på centralstödet när det har blåst, är de som har ramlat in i de andra som har stått kvar på sitt sidostöd.

PS. Gjorde inte Stena försök med någon anordning som såg ut som ett cykelställ för ett par år sedan? Har för mej att jag läste något sådant.

/uffe
 

BeBe

New member
Hej jag heter Johan och är styrman på Stena. eftersom vi vill förbättra våran för motorcyklister skulle vi vara tacksamma för tips på bra lösningar för surrning av cyklarna. Tack på förhand

Trevligt initiativ!

Denna lösning har man på HH-ferries... Lite bökig men hojen står garanterat kvar även vid hård sjö. Kanske kan man bygga in (ner) tekniken i golvet?!
När jag åkte till Norge m Colorline, spännde vi ner hojarna i öglor i golvet samt kilade hjulen så de inte kunde rulla i längsled.
 

Lindeberg

New member
Någon här vars hoj lagt sig på durken?

Jag åkte färja mellan Sverige-Tyskland och Tyskland-Sverige i somras. Hade förberett mig genom att ta med två spännband för bagage och två riktiga spännband.

Platsen jag blev anvisad (vägg framför och till höger om hojen) erbjöd ingen möjlighet att spänna mina spännband i durken (hålen i durken var flacka, och mina krokar var för stängda så att säga. Jag baxade runt hojen, så väggen var på dess vänstra sida istället. Hittade en ögla i väggen, omkring 70 cm upp från durken. Drog ett av mina spännband mellan ramen och väggen. Bagagespännbanden använde jag mellan stödet och framhjulet. Styrlåset låst, och växel i. Hojen föreföll stå stabilt.

På vägen hem var förhållandena värre. Jag blev anvisad en plats i ett annat hörn, utan ögla på väggen. Kunde ej heller fästa mina band i durken. Nöjde mig med bandet mellan stöd och framhjul, samt styrlås och växel i. Hojen stod kvar snällt.

Min tes är att det inte är så jäkla viktigt att använda flera spännband och spänna ner till durken. Är det någon här vars egna hoj har lagt sig ner vid en färjeöverfart? Hur var vädret då?
 

SuperRetard

New member
Två alternativ:

Sidostöd: Växel i och ett spännband spänner fram sidostödet mot framhjulet så det inte kan vika sig. Ett andra spännband spänner hojen åt vänster mot stödet.

Centralstöd: Nästan samma sak. Ett spännband i stödet mot framhjulet så att det inte kan fälla upp sig. Sen två spännband, ett över varsin fotpinne så hojen inte kan vicka.

Jag har 2 hojar, den med motorbroms man kan snurra förbi med en glasspinne och den andra med ett stöd som gör att hojen står väldigt upprätt (vet, för den åkte i asfalten i helgen :().

Kör mkt hoj på släp, och vad som krävs enligt min erfarenhet för att de ska stå är:

2 fästpunkter snett fram/nedåt
1 stopp framåt för framhjult..

Bonus är sen om man kan låsa bakhjulet så att det inte studsar, men det är nog ingen stor fara på båt där det är "tyngre" rörelser. Vidare också om man kan ha ett stopp för framhjulet sidledes. Vrids styret så minskar avståndet framåt och banden tappar verkar (har provat det med i tidernas begynnelse :D).

Jag kör 2 hoj på ett släp som är 128 cm brett, så platsmässigt skulle en färja vinna massor på att säkert baxa ihop fler hojar på mindre yta. Med hojarna i bredd kan dessutom samma ögla användas till 2 hoj.



Kanoninitiativ, hoppas det kommer nåt genomtänkt ur det här!
 

-ah

New member
Jag har åkt ganska mycket färja med hojen, senast TT-line Trelleborg-Rostock. Deras system kan studeras eftersom det inte är något att ta efter; brist på spännband, spännband i uselt skick och nedspänning av samtliga hojer över sadeln mot en vek kedja fastsatt i durken med långa mellanrum. Skulle man råka ut för en rejäl sjöhävning ser jag framför mig hur hojarna ramlar som dominobrickor.

P1000012-1.jpg


Att spänna över sadeln, som är det vanligaste systemet, fungerar självklart inte, det borde alla inse.

Alla motorcyklar har sidostödet på vänster sida, och alla hojer har sidostöd. Centralstöd börjar bli sällsynt. Om man konsekvent kunde ställa hojen med vänster sida in mot en vägg, och spänna upp hojen åt samma håll, så att den inte kan välta mot höger- utåt, samt se till att den inte kan rulla i längsled (och göra förarna uppmärksamma på att hojen ska parkeras med växel ilagd!?) skulle nog mycket vara vunnit. Det blir lite besvärligt att kliva av och på, på detta viset, men det får man kanske ta?
(Alternativt mer komplicerat nedspänning som föreslagits ovan, men då får hojarna också lov att ta den platsen som krävs. Och då kanske vi behöver boka plats mm. Förmånen att alltid kunna komma med på ett hörn vill jag helst inte missa. ;) )

Jag har varit med om en vält hoj en enda gång - då var den dessbättre parkerat åt rätt håll, så att den lutade sig mot väggen.

Och sedan en stilla bön om att däckspersonalen såg till att fordonsförarna, stora som små, efterlevde förbudet mot att starta motorn i förtid. Vi motorcyklister står väldigt exponerade i oset....
 

SuperRetard

New member
Jag har åkt ganska mycket färja med hojen, senast TT-line Trelleborg-Rostock. Deras system kan studeras eftersom det inte är något att ta efter; brist på spännband, spännband i uselt skick och nedspänning av samtliga hojer över sadeln mot en vek kedja fastsatt i durken med långa mellanrum. Skulle man råka ut för en rejäl sjöhävning ser jag framför mig hur hojarna ramlar som dominobrickor.

P1000012-1.jpg



Oh.... My.... God!!!


Skulle aldrig, menar verkligen ALDRIG våga ställa hojen sådär. Då hade jag antingen krävt att få sova på lastdäck, eller pengarna tillbaka och kliva av!
 

gundj

New member
Jag har inget direkt förslag pâ förbättringar, men jag vill säga att jag uppskattar att Stena tänker pâ oss Mc-ägare.

Det jag oroar mig för under överfarterna är att lastbanden skall slaka eller glida iväg. Nu fâr / kan man inte gâ och titta till sin ögonsten under överfarten, är det nâgon som gör det frân besättningen och talar dom isâfall om för mig att det kan vara ett bekymmer? Man kunde t ex ha en lapp att sätta pâ Mc,n med hyttnummer och namn ifall nâgot behöver âtgärdas.
 
Top