MC-olyckor 2009

swischmc

New member
Så typiskt med den rubriken... :mad:
Längre ner i brödtexten kommer en hel del positivt, bla att antalet förolyckade mc-förare minskat, både i antal och procent.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
SMC på TV

Så typiskt med den rubriken... :mad:
Längre ner i brödtexten kommer en hel del positivt, bla att antalet förolyckade mc-förare minskat, både i antal och procent.

Tyvärr har helgen inte varit bra - väldigt mycket MC olyckor, så rubriken är nog inte aldeles fel.

SVT Gävle/Dala har idag varit runt kansliet i Borlänge och vi har gett SMCs tips inför en säker och rolig MC säsong!
Så med lite tur, i matchen om plats i media, kommer SMC med på TV i kväll..
 

Raven

New member
Tack Maria å Jesper, mycket bra sagt å härliga bilder.
Själv känner jag lite på hojen så här på våren. Börjar med att bromsarna är ok efter vinter. Även att vänja sig vid bromskraftens påverkan på föraren.
En grusfri krokig väg för att liva upp hur man har kontroll. Brukar bestämma att jag ska vara en meter från sidomarkering rakt som krokigt. I mitt tycke en bra vårövning.
 

Jåke

New member
En grusfri krokig väg för att liva upp hur man har kontroll. Brukar bestämma att jag ska vara en meter från sidomarkering rakt som krokigt. I mitt tycke en bra vårövning.
En ännu bättre övning vore väl att åka på en krokig väg MED grus, så man fick träna på att lyfta blicken från den där vägmarkeringen och upptäcka gruset i så god tid att man kunde planera sin körning. Istället för att hålla god fart och räkna med att vägen är juste :)

Så blev man kanske inte så förvånad att gruset fanns där varje år, ser man i tid att det finns är det inte så otäckt heller för man kan ju köra vid sidan av...

Trygg-Hansa's slutsats var ju också intressant läsning, speciellt att få den i pressen!

Sen kan man undra över varför singelolyckorna fortfarande har så stor del. Kanske delvis för att unga förare är inte intresserade av att köra hoj längre, nu ska drömmen uppfyllas direkt och man ska ha värsta sporthojen annars är det inte intressant. Kanske delvis för att de allra flesta är nöjda med att åka och tittar på det som är otäckt mitt framför nästan istf att se sig omkring :)

Synd, mycket handlar om saker som sitter på samhällsnivå och inte bara "motorcyklism" vilket gör det nästan omöjligt att ändra på.
 
Last edited:

Ann

New member
Vad innehåller statistiken?

I helgen skadades två 18-åringar i Uppsalatrakten. De körde i mörker på varsin crosshoj, utan lyse och utan hjälm och verkar har kört rakt emot varann på en mindre väg. Detta slutade i en frontalkrock. Polisen hade (utan att ha belägg för det) funderingar på om det var någon lek som gick ut på att se vem som väjde först.

Nu blev det inte dödlig utgång men om så varit, skulle dessa också tas med i statistiken för omkomna i mc-olyckor?

Känns ju som det skulle vara lite missvisande isf, att det inte riktigt hör hemma i samma statistik som gäller mc-förare som omkommit i trafiken.
 

Ducatista

New member
Känns ju som det skulle vara lite missvisande isf, att det inte riktigt hör hemma i samma statistik som gäller mc-förare som omkommit i trafiken.
Media borde titta på djupstudierna så man fått mer korrekt fakta i sina artiklar.
Även bland övriga trafikantgrupper döljer sig missvisande siffror.

Ex är det statistikt sett är farligare att gå över på övergångställen än på andra ställen.
 

Hasse

New member
förbjuden träning

Har idag promenadåkt lite asfalt och även grus.

I lumpen var det en del som trixade med att åka i diket med bakhjulet
och framhjulet uppe på vägen och bara gaaaasa.
Bra sätt att träna balansen på militärt övningsfält.
Ganska ofarligt också då dikestrafiken var ganska gles och dessutom utan möten och kul sen !

Absolut inget som civila dikeshållare och markägare gillar, tänk inte ens tanken
ni "grusspättare" och andra ystra vårkalvar.
 

raz

New member
Känns ju som det skulle vara lite missvisande isf, att det inte riktigt hör hemma i samma statistik som gäller mc-förare som omkommit i trafiken.
Det är väl också en signifikant andel av mc-olyckorna som händer med stulna fordon. Det är mitt intryck i alla fall. Och av dem så har nog många inte ens körkort. Dessa räknas också in i samma statistik. Liksom fyrhjulingar med fulla semesterfirare som voltar utan hjälm i närheten av sin sommarstuga.

Finns det bättre statistik? Har SMC möjlighet att bryta ned statistiken?
 
Top