Maria Nordqvist
Super Moderator
Debatten är igång, Jesper har redan svarat: http://www.expressen.se/motor/1.1524051/flera-mc-olyckor-i-helgen
Så typiskt med den rubriken...
Längre ner i brödtexten kommer en hel del positivt, bla att antalet förolyckade mc-förare minskat, både i antal och procent.
SVT Gävle/Dala har idag varit runt kansliet i Borlänge och vi har gett SMCs tips inför en säker och rolig MC säsong!
Så med lite tur, i matchen om plats i media, kommer SMC med på TV i kväll..
En ännu bättre övning vore väl att åka på en krokig väg MED grus, så man fick träna på att lyfta blicken från den där vägmarkeringen och upptäcka gruset i så god tid att man kunde planera sin körning. Istället för att hålla god fart och räkna med att vägen är justeEn grusfri krokig väg för att liva upp hur man har kontroll. Brukar bestämma att jag ska vara en meter från sidomarkering rakt som krokigt. I mitt tycke en bra vårövning.
Media borde titta på djupstudierna så man fått mer korrekt fakta i sina artiklar.Känns ju som det skulle vara lite missvisande isf, att det inte riktigt hör hemma i samma statistik som gäller mc-förare som omkommit i trafiken.
Det är väl också en signifikant andel av mc-olyckorna som händer med stulna fordon. Det är mitt intryck i alla fall. Och av dem så har nog många inte ens körkort. Dessa räknas också in i samma statistik. Liksom fyrhjulingar med fulla semesterfirare som voltar utan hjälm i närheten av sin sommarstuga.Känns ju som det skulle vara lite missvisande isf, att det inte riktigt hör hemma i samma statistik som gäller mc-förare som omkommit i trafiken.