MC med och utan sidovagn

fwedewick

New member
Hello,
Eftersom jag när en dröm om att kunna få med mig hela familjen på mc:n har jag funderat på en Ural med sidovagn men eftersom jag inte riktigt känner att jag har råd att ha två mc och det enligt uppgift är tråkigare känsla att åka med sidovagn har jag följande frågor:
Hur komplicerat är det att plocka loss/montera dit sidovagnen?
Måste den besiktigas varje gång man plockat loss/monterat dit vagnen eller är det som att koppla släp rent juridiskt?
Om den är reggad med sidovagn - måste man då regga om den varje gång man tar av sidovagnen eller är den så att säga automatiskt registrerad som stand alone också?
Det finns inga dumma frågor sägs det så försök nu att inte bevisa motsatsen ;) även om frågorna känns lite lätt puckade...
//Fwedewick
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
En motorcykel har två eller tre symmetriskt placerade hjul säger ett EG-direktiv. Varianten med att plocka av och på en sidvagn finns därför inte längre. Där finns ingen symmetri. Det var en fråga SMC stred för i början av 2000-talet då det blev helt omöjligt att få nya sidvagnsekipage godkända.

Vill du ha en MC med sidvagn återstår möjligheten att besikta den som ett ombyggt fordon genom SFRO, därefter registreringsbesikta den som ombyggt fordon. Juridiskt sett blir motorcykeln med en permanent monterad sidvagn alltså ett ombyggt fordon.

I SFROs nya bygghandbok finns ett kapitel om detta.www.sfro.com
Aktuell föreskrift: VVFS 2006:44,http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2006nr044.pdf

Fler frågor? Hör av dig, jag finns på kansliet!
 

Chopperbyggarn

New member
Hello,
Eftersom jag när en dröm om att kunna få med mig hela familjen på mc:n har jag funderat på en Ural med sidovagn men eftersom jag inte riktigt känner att jag har råd att ha två mc och det enligt uppgift är tråkigare känsla att åka med sidovagn har jag följande frågor:
Hur komplicerat är det att plocka loss/montera dit sidovagnen?
Måste den besiktigas varje gång man plockat loss/monterat dit vagnen eller är det som att koppla släp rent juridiskt?
Om den är reggad med sidovagn - måste man då regga om den varje gång man tar av sidovagnen eller är den så att säga automatiskt registrerad som stand alone också?
Det finns inga dumma frågor sägs det så försök nu att inte bevisa motsatsen ;) även om frågorna känns lite lätt puckade...
//Fwedewick

Jag kollade upp detta 1993 när jag byggde en sidvagn till min Bobber/Chopper för att ha bagaget i under stundande Australien resa.

Du måste först göra en regbeiktning med sidvagnen monterad, all data om sidvagnen hamnar i en separat ruta i regbeviset. Sidvagnen måste vara monterad under varje kommande kontrollbesiktning. Det är helt lagligt att plocka av sidvagnen och köra hojen utan vagn.
Min vagn tar ca en kvart att plocka av och en halvtimme att montera.

Om du har en serieproducerad mc så måste du kontrollera att just den hojen är godkänd för att montera sidvagn på.

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Detta var nått nytt..

En motorcykel har två eller tre symmetriskt placerade hjul säger ett EG-direktiv. Varianten med att plocka av och på en sidvagn finns därför inte längre. Där finns ingen symmetri. Det var en fråga SMC stred för i början av 2000-talet då det blev helt omöjligt att få nya sidvagnsekipage godkända.

Vill du ha en MC med sidvagn återstår möjligheten att besikta den som ett ombyggt fordon genom SFRO, därefter registreringsbesikta den som ombyggt fordon. Juridiskt sett blir motorcykeln med en permanent monterad sidvagn alltså ett ombyggt fordon.

I SFROs nya bygghandbok finns ett kapitel om detta.www.sfro.com
Aktuell föreskrift: VVFS 2006:44,http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2006nr044.pdf

Fler frågor? Hör av dig, jag finns på kansliet!

Men om han köper en mc som redan är reggad som amatörbyggd/Ombyggd mc ,så funkar det väl som innan väl??:confused:

Eller om han först bygger om sin 2 hjuliga mc såpass mycket att den klassas som Ombyggd mc och reg besiktigar den så och senare moterar sidvagn och reg besiktigar en gång till, så bör det väl fungera som innan väl??:confused:

Anders.J
 

fwedewick

New member
Jag kollade upp detta 1993 när jag byggde en sidvagn till min Bobber/Chopper för att ha bagaget i under stundande Australien resa.

Du måste först göra en regbeiktning med sidvagnen monterad, all data om sidvagnen hamnar i en separat ruta i regbeviset. Sidvagnen måste vara monterad under varje kommande kontrollbesiktning. Det är helt lagligt att plocka av sidvagnen och köra hojen utan vagn.
Min vagn tar ca en kvart att plocka av och en halvtimme att montera.

Om du har en serieproducerad mc så måste du kontrollera att just den hojen är godkänd för att montera sidvagn på.

Anders.J
Nice bygge!
Tvåtonslack är något som är alltför ovanligt idag - jag menar när nästan alla bilar är silvermetallic, svarta eller röda saknar man ju krämvitt och rött eller till och med pistagegrön och skogsgrön...
Ja, frågan är väl om reglerna har ändrats men eftersom jag eventuellt tänkte skaffa en motorcykel MED sidovagn och precis som du uppfattat vill kunna köra motorcykeln lös också så borde det ju fungera - OM de nu inte ändrat reglerna, konstigare saker har ju hänt....
//F
 

Chopperbyggarn

New member
Nice bygge!
Tvåtonslack är något som är alltför ovanligt idag - jag menar när nästan alla bilar är silvermetallic, svarta eller röda saknar man ju krämvitt och rött eller till och med pistagegrön och skogsgrön...
Ja, frågan är väl om reglerna har ändrats men eftersom jag eventuellt tänkte skaffa en motorcykel MED sidovagn och precis som du uppfattat vill kunna köra motorcykeln lös också så borde det ju fungera - OM de nu inte ändrat reglerna, konstigare saker har ju hänt....
//F

Tack tack:)
Självklart vill man kunna plocka av vagnen och köra utan. Innan jag reggade min sidvagn 1993 så sa en del besiktningsmän att man inte fick köra utan vagnen men en kompis i Stenungsund hävdade bestämt att man fick köra utan vagnen , så jag bad en bilprovningsman i Borås att kolla upp detta ordentligt..och det gjorde han...och mycket riktigt som min kompis hade sagt..det var helt lagligt att ta av och köra utan vagnen men den var tvungen att sitta på vid besiktning. Lagar brukar sällan gälla retroaktivt, så om du köper en hoj som är reggad och godkänd med sidvagn innan dessa EU direktiv började att gälla så har jag mycket svårt att tro att det skulle vara olagligt att plocka av vagnen och köra utan. Ju äldre hojar man har desto mindre krångel har man med regelverket.

Anders.J
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Ja, reglerna är ändrade. 2001 blev det helt omöjligt att få en sidvagn godkänd. Tidigare regler sa att sidvagnen lätt skulle kunna monteras av och på. VTI genomförde bromstester. Då ett nytt EG-direktiv infördes och bromstesterna vid VTI upphörde möjligheten. Har du en äldre hoj registrerad med/utan sidvagn så gäller det som står i registreringsbevis efter tidigare regler.
Enda sättet att få ett sidvagnsekipage godkänt i Sverige var genom reg-besiktning SFRO som ett ombyggt fordon. SFRO kontrollerar också bygget i sig.
Därför ändrades VVFS 2003:23 och där står numera följande i kap 28, § 1:
"två- och trehjuliga motorcyklar omfattas var för sig av definitionen Ombyggt fordon:
1. huvudramen har ändrats,
2. bakvagnsramen har ändrats eller bytts ut, eller
3. tvåhjulig motorcykel har ändrats
a) till tvåhjulig motorcykel med permanent monterad sidvagn, eller
b) till trehjulig motorcykel med tre symmetriskt placerade hjul."
 

Chopperbyggarn

New member
Ja, reglerna är ändrade. 2001 blev det helt omöjligt att få en sidvagn godkänd. Tidigare regler sa att sidvagnen lätt skulle kunna monteras av och på. VTI genomförde bromstester. Då ett nytt EG-direktiv infördes och bromstesterna vid VTI upphörde möjligheten. Har du en äldre hoj registrerad med/utan sidvagn så gäller det som står i registreringsbevis efter tidigare regler.
Enda sättet att få ett sidvagnsekipage godkänt i Sverige var genom reg-besiktning SFRO som ett ombyggt fordon. SFRO kontrollerar också bygget i sig.
Därför ändrades VVFS 2003:23 och där står numera följande i kap 28, § 1:
"två- och trehjuliga motorcyklar omfattas var för sig av definitionen Ombyggt fordon:
1. huvudramen har ändrats,
2. bakvagnsramen har ändrats eller bytts ut, eller
3. tvåhjulig motorcykel har ändrats
a) till tvåhjulig motorcykel med permanent monterad sidvagn, eller
b) till trehjulig motorcykel med tre symmetriskt placerade hjul."

Tack Maria för att du har rett ut begreppen!:)
Det är så mycket lagändringar hela tiden att man blir alldeles yr i mössan.
Vissa ändringar blir till det bättre... andra ändringar blir till det sämre.

Tråkigt att det har blivit svårare med sidvagn. Att köra med sidvagn är lite knepigt i början men kul när man har fått in det i ryggmärgen...men att växla mella höger och vänsterhängd vagn kan bli riktigt knepigt då allt blir spegelvänt. Det finns ingen av mina hojar som väcker så många glada miner bland folk i alla åldrar som när jag kommer med sidvagnen monterad....det verkar som hela svenska folksjälen blir nostalgisk av sidvagnsekipaget:)

Anders.J
 

fwedewick

New member
Ja, reglerna är ändrade. 2001 blev det helt omöjligt att få en sidvagn godkänd. Tidigare regler sa att sidvagnen lätt skulle kunna monteras av och på. VTI genomförde bromstester. Då ett nytt EG-direktiv infördes och bromstesterna vid VTI upphörde möjligheten. Har du en äldre hoj registrerad med/utan sidvagn så gäller det som står i registreringsbevis efter tidigare regler.
Enda sättet att få ett sidvagnsekipage godkänt i Sverige var genom reg-besiktning SFRO som ett ombyggt fordon. SFRO kontrollerar också bygget i sig.
Därför ändrades VVFS 2003:23 och där står numera följande i kap 28, § 1:
"två- och trehjuliga motorcyklar omfattas var för sig av definitionen Ombyggt fordon:
1. huvudramen har ändrats,
2. bakvagnsramen har ändrats eller bytts ut, eller
3. tvåhjulig motorcykel har ändrats
a) till tvåhjulig motorcykel med permanent monterad sidvagn, eller
b) till trehjulig motorcykel med tre symmetriskt placerade hjul."

Så OM jag nu lyckas till äventyrs få tag på en hoj som är godkänd med/utan sidovagn innan 2001 så skulle det alltså fungera efter de tidigare reglerna? Vad står det i så fall i registreringsbeviset - så jag vet vad jag skall leta efter? (Just nu verkar det ju onekligen lättare att ha två separata mc men då får nog min hustru ett utbrott på mig..)
//F
 
Top