MC-Mässan 205: Kritik mot Stockholmsmässan

Hampe

Skriver massor!
MC-Mässan 2015: Kritik mot Stockholmsmässan

Två trådar redan om MC-mässan, tyvärr med dålig respons.

...så varför öppna ytterligare en tråd?
Jo, det som jag vill ta upp här är inte så himla roligt, och riktar sig direkt mot Stockholmsmässan som tillhandahåller lokalerna för arrangemanget.

För vilken gång i ordningen mat- och dryckeslogistiken kollapsar på Stockholmsmässan vet jag inte, men varje gång jag varit där under "På Två Hjul" så är det samma tröstlösa visa: Man klarar inte av att servera mat eller dryck.
Köerna till att bli utspisad ligger på uppåt 30-45 minuter mitt på dagen, och det för mat som på en och samma gång är både dyrare och sämre än man hittar på stan.

Rutinerad mässbesökare vet om att just Stockholmsmässan spelar i lingonserien när det gäller matlogistik och tar med sig egen matsäck - men skall det behöva vara så?

Mässan tjänar ju för i jisse namn pengar på att sälja mat! Big bucks, till och med! Varför vill man inte ha pengarna som folk står och håller i handen? Varför kan man inte langa fram en bärs till den som vill ha?

Den enda kön som var någorlunda acceptabel under högtrafik var sushi-kön. Vill alla äta sushi...?
Den som inte bangade för att stå ute i kylan en kvart eller så kunde lämna mässhallen för att ställa sig ute hos korvgubbarna och köa istället. Leverantör av korvarna verkade vara "Korvcashen". Seriöst...?

Mässbesökare som inte får mat i tid blir griniga mässbesökare, och upplever även det positiva på mässan i ett gråare, blekare ljus, Familjer som går på mässan med lite olika perspektiv råkar extra illa ut. Ledsna barn, en uttråkad förälder och en annan förälder som inte upplever sig vara klar med mässan hamnar i helt onödiga slitningar och går hem i förtid med mässbesöket som en negativ erfarenhet.

...för att Stockholmsmässan inte förmår sälja mat. SÄLJA mat, för dyra pengar.
Man avstår alltså förtjänst som istället måste täckas upp av utställare genom högre monterhyra och genom besökare genom högre entréavgift. Vad fan liknar det?

Och vad liknar detta?

021_zpsb8526c20.jpg

023_zpse947556c.jpg

Parkeringsgaraget fyllt med gamla sura höstlöv!

Vad ger höstlöv för associationer...? Jo, HÖST, såklart!
Att det är höst, och att vi har en lång och besvärlig vinter att ta oss igenom.
Är det rätt signaler att skicka ut på branschens MC-mässa...?

Besökarna kan inte undgå dessa vissna löv, man vadar fram genom dem, köar till P-automaten i dem

020_zps867edb5e.jpg

och tvingas halka på dem i trappan upp ur garaget:

028_zps1655b9b6.jpg

Överhuvudtaget ser parkeringsgaraget för jävligt ut, med klotter, taggar, dumpad monterinredning från anno dazumal och löv, löv, löv.

025_zps31fd762a.jpg

Ett trist mottagande för besökaren!

026_zps32a45841.jpg

Är det någon som tror att det ser lika jävligt ut när den fiiina båtmässan går av stapeln några veckor senare...?
Varför behandlar Stockholmsmässan oss motorcyklister så styvmoderligt? Vi yieldar!

Eländet fortsätter!

Besökaren möts av en jättekö för att komma in genom insläppet:

038_zps99d39600.jpg

Under vissa tidpunkter, vissa dagar möjligen förståeligt - men inte när det står 4 dressade värdinnor bredvid som bara snackar utan att göra ett skapandes grann! Klockan är 11 på söndagen, och det behövs sannerligen inte 4 passager för att ta hand om de utställare som redan är på plats i sina montrar sedan en timme eller två tillbaka. Hur kan man bara stå rätt upp och ner och glo på köerna som bara växer utan att försöka göra något åt det...?
Det skapar bara irritation hos besökarna, och otrivsel.

Apropå otrivsel:
Är det inte bra om toaletterna städas inför öppning...?
Brunt gegg på handfatet på toa 10 minuter efter att besökarna kommit in, fräscht!

033_zpsbf3850c8.jpg

035_zpsd216cce3.jpg

NOT!
Kaffesump?
Snus?
Annat brunt, vanligt förekommande på toaletter...?

Äckligt var det i vilket fall som helst, och vissa av fläckarna var intorkade sedan dagen innan.
Denna toaletten hade INTE städas inför den nya mässdagen.

036_zpsff15a388.jpg

Ingen påse i säckhållaren.

Uselt, Stockholmsmässan!

Att inte kunna servera besökarna mat med mindre än att en tredjedel av den genomsnittliga mässbesökstiden går åt till att köa, att inte kunna erbjuda sittplatser till dom som ändå är så tappra att dom står och dumköar i 45 minuter på sin mat, att inte kunna hålla rent på toaletterna ens vid mässans öppning är så amatörmässigt att jag häpnar.

Pricken över I,et - att inte kunna servera en kall öl för att "kylarna inte räcker till" är så ynkligt att man tappar andan, i vart fall när hela utegården är ett enda kylskåp - eftersom det är Janufuckingari.

Skärpning, Stockholmsmässan! Göteborg gör det såå mycket bättre.
Åk på ett studiebesök.

Hampe

Last edited:

Skye

Kör Mycket!
Göteborgsmässan har ganska långa matköer de oxå. Svårt överlag att få i sig vätska om man inte vill stå i kö i 30 min för det är så torr luft. Det gäller kaffe eller vanlig dricka. Allt går i samma kö...

Så den rutinerade tar med sig eget eller går till Svedeas monter för vatten och Route 66 för kaffe.

Last edited:

jan-olovj

Active member
På göteborgsmässan tycker jag att det funkar. Riktig mat finns i restaurangen med en helt axeptabel kö och det är mycket bättre än en hamburgare och inte kunna sitta ner, öl har dom med.

Hampe

Skriver massor!
Anser att det är en himmelsvid skillnad på Svenska Mässan och Stockholmsmässan.
Göteborg har MC-mässan uppdelad på en mängd småhallar, och kompletterar alla de fasta försäljningsställena med vattenhål, fikaställen och enkla matserveringar i samtliga hallar - med plats för gästerna att sitta.

Den stora skillnaden ligger dock i att Svenska Mässan ligger mitt i en stad, med fristående restauranger direkt utanför om man vill äta bra till rimliga priser.
Donken ligger i samma byggnadskomplex, och är det absolut sketväder så kan man ändå gå under tak till Focushuset och äta i någon av restaurangerna där. Eller handla färdiga mackor och dricka i ICA-butiken, till ICA-priser.

Stockholmsmässan? Inga rimliga alternativ om man inte vill ta pendeltåg någon annanstans, taxi till närmsta samhälle eller ge upp sin betalda P-plats.
Jäkla ödemark, helt enkelt. Just därför faller ansvaret så mycket tyngre på Stockholmsmässan att fixa matlogistiken, och kanske därför klappar man igenom - gång på gång; det finns inga alternativ. Man kan vara hur dryg som helst och komma undan med det.
Men, det blir en sämre mässa av det. Fler missnöjda besökare, kortare tid spenderat i hallarna - sämre utfall för utställarna än det hade behövt att bli.

Givetvis är det fritt fram att tycka vad man vill om respektive mässas förmåga att tjäna pengar på merförsäljning och att serva sina besökare. Bilderna i övrigt är dock ett tydligt exempel på ambitionsnivån hos Stockholmsmässan...

Hampe

Last edited:

Maverick

New member
Stockholmsmässan är dyr och de har dålig attityd. Men det kanske ändras med tiden av konkurrensen med Kista. Men som det är nu åker man ju inte dit i onödan direkt. Förr brukade jag besöka en tre fyra mässor om året(fotomässan, vildmarksmässan, bilmässan, båtmässan), men nu åker jag bara om det är nått som är extra intressant och som jag vill kolla in. Dom förtjänar konkurs.

Dannyboy

New member
Fler än jag som tycker att mc-mässan bara blir sämre och sämre?
Varför var inte Harley med, och vart var alla custombyggare som var med förr, för höga priser för utställare?
detta var nog sista året jag åkte.
det enda som var bra var Velodrom-showen.

Hampe

Skriver massor!
H-D var med på mässan

Dom fanns med som dassreklam: dom där eländiga A4-arken som sitter uppe på toadörrar och framför ostädade pissoarer.

Rubriken var "Saknar du H-D på mässan? och pay-offen något i stil med: "kom till våra butiker istället, vi har både mässöppet och mässpriser"

Hur fan tänker en mässa som släpper in en sådan reklam? Skjuta sig i foten något, eller...?
Vem säljer in sådant? McRF? Entreprenören som arrangerar mässan åt McRF?

...eller är det själva Stockholmsmässan som desavouerar sin egen kund McRF genom att släppa igenom något sådant?
Är man inte där så är man inte där, så enkelt är det. Man får annonsera så mycket man vill i pressen och på nätet om man tror man har en bättre lösning, men att satsa på dassreklam är sannerligen skit.
Dels av den som betalar, men minst lika mycket av den som är så dum att han tar emot pengarna och sätter upp reklamen.
Pengar luktar visst! Speciellt på ostädade toaletter.

Hampe

Skye

Kör Mycket!
Ligger en hund begraven. Mc-mässan som koncept har man ingen aning om vem som står bakom och vem är egentligen arrangören?
Stockholmsmässan i Älvsjö hyr egentligen bara ut lokalen och ges antagligen den service som det betalas för.

H-D drar sig ur för att? Luktar som att det inte blir någon mässa 2016..

Kritik skall ju riktas till arrangören och även till mässan. Varför vill man ha missnöjda besökare..?

Hampe

Skriver massor!
Nja, det är ingen konspiration gömd här.

Formell arrangör är branschen själva, genom McRF.
McRF har i sin tur lagt ut det praktiska på en eventarrangör: Lifestyle Events AB

Att H-D inte fanns med beror på att dom inte finns kvar i landet längre. Dom har lagt ner sin verksamhet i Sverige och skall försöka styra allt från England istället. Samtidigt så säger man att man inte längre tänker delta i "nationella" mässor, utan bara "internationella".
Men skithusreklam funkar...?

MC-mässan i form av "På Två Hjul" har ställts in några gånger under åren när det varit kris och elände - när branschen inte orkat med kostnaden för att stå på mässa, när man bedömt att det inte ger tillräcklig försäljning i förhållande till investering.
Det är väl där H-D befinner sig nu: boomen är över, dom som velat ha en H-D har redan köpt. Nu funderar folk bara på hur dom skall få sålt av den...

Hampe

Per W

New member
Har du en dålig dag, Hampe? Det är väl självklar "The MC Mess" är bättre i Götet än i Tjockhult. Tackar för snygga höstbilder.

Tycker för övrigt att "the mess" har blivit alldeles för mycket kläder och för lite motorcyklar och äventyr - både i Götet och i Tjockhult.

Nu kör vi på riktigt - ser ut att bli plus i helgen!:victorious:

Pricken

New member
Inte för att jag vill förringa din kritik Hampe men de där fyra som stod och hängde vid entrén hade inte som jobb att kontrollera utställarnas pass.

Den som inte vill köa förköper nämligen sin biljett på internet, skriver ut biljetten på papper och knallar förbi kön fram till de där fyra killar och tjejerna vid automaterna.

Och jag håller fullt med dig, maten är skit till en skrattretande kostnad men allvarligt talat, vem f_n bryr sig om maten? Det är ju hojarna, nyheterna, montrarna, människorna som är det intressanta. Inte lite löv i p-huset...
Själv var jag där i dagarna tre, njöt varje sekund.... och köade inte en minut i entrén.

Hampe

Skriver massor!
Har du en dålig dag, Hampe? Det är väl självklar "The MC Mess" är bättre i Götet än i Tjockhult. Tackar för snygga höstbilder.

Tycker för övrigt att "the mess" har blivit alldeles för mycket kläder och för lite motorcyklar och äventyr - både i Götet och i Tjockhult.

Nu kör vi på riktigt - ser ut att bli plus i helgen!:victorious:

Vi hade en fantastiskt bra mässa, mässarrangören McRF gjorde ett bra jobb genom Lifestyle Events och besökarna var kalas.
Dom jag ruttnar på är Stockholmsmässan: jag tycker det är en ofattbar slapphet och brist på engagemang från deras sida när så många utställare lägger tid, pengar och kreativitet på att skapa en så bra mässa som möjligt - men Stockholmsmässan orkar inte ens städa undan resterna från förra arrangemanget, eller lösa köfrågan, matfrågan, sittfrågan. Jag tycker det är ett vårdslöst sätt att hantera en stormässa med hängivna besökare och engegerade utställare. Det är inte gratis att ställa ut, och inte gratis att besöka den.

Vädret i helgen ser kalas ut. Hoppas få igång DRen som stått sedan Vårrundan 2013. :eek:
Den har fått Tjeckisk massage i Östergötland, och skall kunna rulla igen. Dubbdäcken ligger klara, men det är mjukt som skumgummi under snötäcket.

Inte för att jag vill förringa din kritik Hampe men de där fyra som stod och hängde vid entrén hade inte som jobb att kontrollera utställarnas pass.

Den som inte vill köa förköper nämligen sin biljett på internet, skriver ut biljetten på papper och knallar förbi kön fram till de där fyra killar och tjejerna vid automaterna.

Och jag håller fullt med dig, maten är skit till en skrattretande kostnad men allvarligt talat, vem f_n bryr sig om maten? Det är ju hojarna, nyheterna, montrarna, människorna som är det intressanta. Inte lite löv i p-huset...
Själv var jag där i dagarna tre, njöt varje sekund.... och köade inte en minut i entrén.

Aha? En expresslane alltså. Det snappade aldrig jag - det fanns inga skyltar som berättade om möjligheten och det syntes inte till någon som utnyttjade den heller. Dom stod där och snackade och tittade på de utställarkort som passerade förbi. Thats it.

Jag hörde fler som retade sig på drivorna av höstlöv i garaget, och det har absolut en betydelse i hur man uppfattar arrangemanget - medvetet eller omedvetet. Dessutom stör det mitt sekvenssinne: det är så oändligt mycket enklare att suga upp och ta hand om torra löv innan en mässa, och ett jäddra bök att försöka sanera efter att tusentals besökare passerat och hundratals bilar malt ner löven till en geggig cellulosagröt som dessutom följer med in och grisar ner.

Well well - jag tror inte på någon förändring i just detta fallet. Nästa gång det är dags för Stockholmsmässan så lär det vara oacceptabla köer till mat och dryck, skitiga toaletter och ingen plats att sitta. Som vanligt.

Hampe

Kimmo

New member
Jag delar inte din uppfattning kring mässan. Ölen var kall hela dagen, kön till insläppet var obefintligt och toaletterna jag använde var iaf städade. Parkeringsgaraget har jag ingen uppfattning kring då jag åkte pendeln in till mässan.

TMax500

Member
Det hänger kanske på vilken dag man är där?
Torsdag är bäst - ont om folk, gott om plats.
Lördag är sämst - Hampe verkar beskriva lördagen... Det mesta känner jag igen från mitt besök. (Förutom löven i p-huset - jag kom med tåget! :))
Fredag - ok på dagen, tjockar ofta till sig mot kvällen.
Söndag - rätt ok. Mycket folk mitt på dan. Blir ganska stillsamt sent på eftermiddagen.

Oldbiker

New member
Jag var på mässan från torsdag till lördag. Precis som Hampe retar jag mig på de ständiga köerna till allt och särskilt under lördagen. Det hade inte varit fel med lite fler sittplatser där besökarna kunnat sätta sig ner en stund och reflektera alla intrycken.
Att inte Harley var på plats var mer eller mindre en skandal och som upprörde många Harleyåkare, däribland mig själv. Tydligen är resonemanget att de gör inga affärer på mässan. Men för mig var de intryck jag fick på Stockholmsmässan för två år sedan helt avgörande i mitt var av modell. Jag valde mellan flera olika och här hade jag möjlighet att bara gå mellan hojarna och klämma och trycka.

Att det är svinaktigt dyrt att vara på mässan är en annan sak. Ett lite kylskåp kostar 4500 kronor att hyra för fyra dagar, du får inte ta in ett eget, utan tvingas hyra ett. Ett kylskåp som du kan köpa för någon hundralapp på Blocket.
Hade jag vetat vad jag vet i dag, är det tveksamt om jag lagt så mycket pengar på mässbesöket som jag gjorde... hade nog köpt något till hojen istället.

Hampe

Skriver massor!
Ja, fytusan vilken tråkmåns man är.

Jag släpper det.
Stockholmsmässan har aldrig visat något intresse för att förändra eller förbättra sin prestation, så dom är väl nöjda.
Märkligt, men det får väl vara så då. Mässan är ändå njutbar tack vare kvaliteten på besökarna, men som arrangör skulle jag aldrig våga gambla så med en kassako som MC-mässan.
Det om detta. Lets go OT: Môcket roligare!

Underbar film! Vem är det som laddar så grymt i början, och kuggar upp mitt i stället? Jag känner igen hojen, men kan inte sätta gubben på plats.
Jag är så grussugen så du anar inte. Faktum är att DRen har varit på kurhotell hos Bob Sweden i vinter!
Det var CDI-spolen som lagt av. BB har fixat ett nytt programmerbar CDI-system, så jag håller på att plocka ihop resten av hojen.
Skall vara klar till Primus!

Till er andra: att få köra med Dusty Wobbls är en upplevelse i sig, och de svängar som sätts ihop i östra Finland är helt sagolika.
Milsvida grusvägar, och härliga chanser att varva ut en fullstor grusracer på högsta växeln med furustammarna ståendes som snökäppar precis intill vägen.

...eller jobba ihop på ett annat plan.

Mer mil 2015!

Hampe

Jonkko

New member
De e Pena (ansiktet vid 1.34),du pratade nog med honom på den riktiga Dusty Butten :tummenupp

Ja CDI,nden som vi försökte ge hjärtmasage med direktström :slagen:
Men efter det såg man nog felet lite bättre .......

Last edited:

Maverick

New member
Min handlare tror jag hade krängt iväg sju hojar under mässan. De var lika nöjda som förvånade för de hade inte räknat med kränga mer än en typ. Det brukar typ alltid gå iväg en bara för att det är mässa oavsett om man försöker sälja eller inte... Tror HD förlorar som f-n på det nya upplägget.

/Freddo

Oldbiker

New member
Precis som Maverick tror jag att Harley-Davidson i Sverige förlorade på detta. Jag är inte så säker på att de skulle ha sålt en massa hojar på mässan. För två år sedan var det Pro Bike som var på mässan, de var där dels i egenskap av generalagent, men även i egenskap av återförsäljare. Men visst säljs det en hel del hojar på mässan.
Men jag tror att den stora förlusten ligger i att kunderna på ett och samma ställe kan känna på alla modeller och märken. Nu fick de inte chansen att testa Harley-Davidson. På kort sikt innebär det kanske inte så mycket, men att köpa en ny hoj är en stor kostnad och att köpa en Harley-Davidson är ännu dyrare och något som kräver eftertanke. Ett beslut som kan kräva åratal av funderande innan köpbeslutet kommer. Chansen att samla intrycken från Harley-Davidson får inte årets mässbesökare och därmed finns de heller inte med när beslutet ska fattas.