MC Live! - Vad testade du och vad tyckte du?

NeXTer

New member
Själv testade jag sju maskiner. Var meningen att det skulle vara åtta, men Honda fick tydligen inte sin VFR800 att fungera (ska man bli fundersam över detta...?).

Jag är mest intresserad av touringmaskiner så det var dem jag främst testade även om jag tog med två stycken "äventyrsmaskiner" för att se hur de verkade.

Första maskinen jag testade var Kawasaki 1400GTR. Mycket trevlig maskin med härlig, silkeslen motorkaraktär. Dock konstaterade jag att sadeln kändes lite väl hård med skarpa kanter, även om det sägs finnas alternativ.

Nästa maskin var KTM 990 Adventure. Säkert en bra maskin när man lär känna den, men jag kom inte överens med gasen under testvarvet, på tok för känslig respons för min smak men jag antar att det är en vanesak.

Triumph Sprint ST var en mycket trevlig bekantskap, även om den kändes väldigt liten och aningen sportigare körställning än jag kände mig helt komfortabel med, skulle behövt en längre tur för att avgöra hur ställningen funkar i praktiken, men eftersom den har kedja känns den ändå inte som ett alternativ.

BMW R1200RT var dagens bottennapp. Första varningen var att jag slog knät i kåpan när jag gränslade den. Efter att ha vevat igång den aningen segstartade boxern kändes det som om jag satt på en gammal traktor! När man fått upp den lite i varv kändes den lite bättre, men det faktum att backspeglarna mest visade mina händer och armbågar gjorde mig inte gladare. Den brukar få bra kritik, men uppenbarligen inte byggd för mig.

Samma motor monterad i dess släkting R1200GS kändes lite mer passande, även om den kändes lite i största laget. Att styret är en halvmil brett kände jag var lite extremt, men å andra sidan kan det säkert behövas om man ska bryta omkring med maskinen på dåliga mongiliska stigar.

VFR1200 var dagens mer pinsamma erfarenhet. Lyckades med konststycket att få motorstopp tre gånger på vägen till starten. Väl ute på banan kändes den dock rätt hyfsad även om jag inte direkt kände att det var en maskin jag skulle vilja korsa kontinenten på. Ska bli intressant att se om drivlinan kommer i någon riktig touringmaskin, exempelvis som efterträdare till ST1300.

Yamaha FJR1300 var dagens mest positiva överaskning. Allting med denna maskin kändes bara helt rätt. Rätt körställning, rätt känsla i gasrespons och hantering på banan, till och med rätt placering av backspeglarna! När testvarvet var klart hade jag ett lyckligt flin från öra till öra.

Tycker det var lite synd att ST1300 inte fanns för provkörning då jag hört mycket gott även om denna maskin.
 

TMax500

Member
Vespa-attack! :)

Testade några hojar, det roligaste var nog när jag jagade ett par glidare och en KTM RC8, sittandes på en Vespa GTS 300 Super! :)

(Nu var förstås ingen tävling, missförstå mig inte. Och jag stressade ingen, flåsande ingen i nacken...)

Men det var lite trångt framför mig, och nästan tomt i backspeglarna när jag "vrålande fram" med mina 22 hästar och automatlåda. Ett gott betyg till den lättkörda Vespan, som passade bra på den lite knixiga banan.
 
Last edited:

HåkanP

New member
Testa 7 eller 8, men kan inte säga att man får särskilt mycket intryck av hojen genom att köra runt en knapp kilometer på en snittslad bana ute på Stora Holm, där man bara fårköra ett varv.

Möjligtvis kan man välja bort de man direkt inte tycker om och sedan ha ett begränsat urval när man går till handlare för att köra demohojar.
 

Axman

New member
Hade egentligen tänkt testa lite mer touring och sporthojar eftersom jag har en HD glidare men efter en olycka i höstas som gick rätt illa var jag för ovan vid mc överlag och körstilen för att prova dem på ett säkert sätt ännu (hjärnan riskerade att koka över av alla nya intryck dessutom). Så det fick bli mest glidare ändå. Inte så mycket nya erfarenheter men åtminstone lite att jämföra med. Får bättra mig nästa år.

Min körstil just nu kan beskrivas som krypa genom kurvor och gasen i botten på rakor. Svårt att få ett riktigt bra intryck dock av den korta svängen man får.

BMW K 1300 GT - Uj vilken skillnad mot min HD. Kanonhoj för touring skulle jag tro. Väldigt förfinat jämfört med vad jag är van vid men den kändes inte så rolig. Insåg först när jag skulle bromsa efter raksträckan hur hög hastighet jag faktiskt fått upp. Hastighet är jag annars van att känna med röven. :D

HD XL SPortster XR1200 - Den sportiga sportstern. Lite slö men den kändes väldigt mycket lättare och nättare än min Fat Bob. Inte helt fel om den hade varit lite piggare.

Honda VT750 Shadow Black spirit - Vet ju att den är klen men jag gillar utseendet på den. Vid testkörningen så var den även riktigt klen, go att köra dock. Lyckades skrapa i hälarna i kurvorna vilket överraskade eftersom jag är så feg i kurvor just nu.

Honda Fury - Lång svängradie annars lättmanövererad. Trevlig men slö, blev orolig av ojämn asfalt.

Triumph Bonneville Special Edition - Lätt och nätt jämfört med vad jag är van vid. Överraskar hur stark den är när man får upp varven. Hade kunnat tänka mig någon som dessa med samma chassi (kanske thruxton) om jag hade pengar över till en ny hoj.

Victory hammer - Blev rejält irriterad på några riktigt tuffa killar som aldrig hört talas om kösystem här. Men hojen var definitivt kul. Gaspådrag vid låg hastighet var som att en häst sparkade men på höga varv hände det inte ett skvatt vilket var en antiklimax. Gav ett bra intryck överlag dock.
 
Last edited:

Sanna H

Member
Uj har huvudet alldeles fullproppat av sinnesintryck efter en heldag på Barkarby-fältet, men det hjälper att skriva ner. Jag fick skippa lunch och fika för att hinna provköra alla hojar jag hade kryssat i, plus några till. Så här gick det:

Aprilia Shiver 750 ABS - liten, smidig och med skönt ljud. Riktigt rapp på låg- och mellanvarv men tappade ångan högre upp. Styret hamnar nära kroppen, kändes lite för liten för mig. Annars riktigt rolig!

BMW F800GS - Påminde rätt mycket om min Transalp men med mer effekt på högre varv. Lättsvängd men med lite otydlig känsla i styrningen, kanske äventyrsdäcken. Inget farligt dock, kändes bra!

BMW R1200GS - en bjässe rent fysiskt, men kan man bara tänka bort formatet är den hur smidig som helst. Riktigt bra vindskydd. Bra men lite tråkig motor. Kraft saknas dock aldrig.

Ducati Monster 1100 ABS - Ganska lik Shivern att köra, men med mer effekt och mer varvglad. Lite otäckt att inte ens skymta backspeglar eller instrument i synfältet när man tittar rakt fram, man måste titta ner.

Honda XL1000VA Varadero - kände igen mycket från min transalp, men med mer motor och mer vikt. Lättsvängd och välbalanserad dock, men precis som BMW GS lite oinspirerande motor.

Honda VFR1200 - Honda hade ingen VFR800 så den här fick duga. :) Maffig, stabil, häftigt annorlunda ljud från V4:n. Rätt sportig körställning. Kändes som att åka jetflygplan.

Honda CB1000RA - kul, stark, snabb men ändå relativt snäll streetfighter. En sån där hoj där allt stämmer! Bra reglage och känsla. Gilla!

HD Sportster XR1200 - hela hojen skakar på tomgång, låter som ett mindre inbördeskrig. Kopplingen tung och torrgasar man lite får man vänta en stund innan varvet återgår till tomgång. Går kanonbra rakt fram men tung att svänga med. Lite läskig överlag, men förstår att det finns folk som gillar dem.

KTM 990 SMT - lite besviken, playstationkänsla i reglagen och en växelpedal som satt helt fel. Rejält med ork dock, och det kändes att den hade mycket att ge om man börjar pressa den. Satt bra på den i övrigt, men känslan blev fel ändå.

FZ1-N/ABS - Fotpinnarna sitter lite för högt upp och för långt fram för att benvinkeln ska funka. Hade hört om att den skulle sakna ork i botten, men det var något som ändå var lätt att överse med. Fantastiskt häftigt ljud som gjorde att hornen växte ut. Lättsvängd och massor med effekt lite högre upp i varv. Skoj!

Triumph 900 Bonneville SE - alltför låg sadel för att det ska funka för mig, men annars överraskade denna hoj positivt. Stadig, lite gammaldags och med vridstark om än lite trög motor. Skönt Triumph-brum!

Triumph Tiger 1050 - Rymlig sittställning, skön motor med massor av ork. En riktigt bra motorcykel som antagligen är väldigt lätt att leva med, men som kanske saknar det där lilla extra?

Moto Guzzi V7 Café - Överraskade positivt, motorn är en pärla för att ändå vara såpass liten. Underbart ljud, körglad och lätthanterlig. Tyvärr för trång sittställning.

Moto Guzzi 1200 Stelvio NTX - Mer personlighet och mindre tysk perfektion än BMW R1200GS, kändes dock inte riktigt lika lättsvängd. Bra sittställning dock, och underbart ljud!

Suzuki GSX-R750 - Uuh, kraftansträngning att få upp fötterna på fotpinnarna och lite ovant att behöva stödja kroppen med armarna i lägre farter. Men allt det där glömde jag väl uppe i fart. Suveränt rolig, motorn varvar hur mycket som helst känns det som. Stort leende efteråt, men sittställningen tror jag aldrig skulle funka för mig till vardags. Tyvärr.

Suzuki 650 Gladius - En bra liten hoj helt enkelt, ungefär som en korsning mellan min Transalp och en Kawa er-5.

Triump Sprint 1050 ST - Ungefär samma motor som Tigern men med sportigare sittställning. Också en riktigt bra hoj, kanske roligare än tigern?

Kawasaki Z1000 ABS - ungefär som CB1000R:s elaka storebrorsa. Vassare motor och schysst morr men inte lika bra ergonomi.

Ducati Multistrada 1200 - Värsta hitechen kontrasterade en smula mot slamret från motorn, men den ska nog låta så. :) Väldigt rymlig sittställning a la kontorsstol. Körde i sportläget, motorn var explosiv! Toksnabb! Väldigt lätthanterlig och smidig, ingen vikt eller tröghet att tala om nånstans. Fast inte direkt nån aha-upplevelse ändå, även om det uppenbarligen är en fantastisk motorcykel.
 

mudder

Member
NeXTer skrev:
..... Nästa maskin var KTM 990 Adventure. Säkert en bra maskin när man lär känna den, men jag kom inte överens med gasen under testvarvet, på tok för känslig respons för min smak men jag antar att det är en vanesak.....

Jag hade tänkt prova en ny 990 för att se om KTM har lyckats få gasresponsen lite snällare. Men om jag hade åkt ut på banan för att kolla hur sakta den går att köra utan ryckighet, hade det väl blivit årets gapflabb bland provkörarna? Att det är kraft i en 990 vet jag redan, så det behöver jag inte testa.

För att ryckigheten ska bli mindre har jag monterat en annan gasrulle på min 990.
http://g2ergo.com/shop/catalog/G2-Throttle-Cam-System-for-KTM-242.html

Men kör man aktivt är den snabba responsen en fördel. IAF på grus där det kan krävas snabba spårbyten. I serpentinkurvor på blöt asfalt är det däremot säkrast att slira lite koppling, annars kan sladdarna bli lite väl breda.
 

Pledians

New member
Rocketen var skön att motorbromsa med - oregelbundna dova explosionsljud gav en mäktig känsla! Annars gasade jag på friskt med Busan under några varv. Fick byta kalsonger efteråt..
 

Hoke

New member
Jag provkörde ett 25-tal hojar och CB1000R:n var bara helrätt direkt för mig.
Så förtroendeingivande att nedlägg så att fotpinnarna tog i, trots lättare släpp bak och första gången jag satt på en dylik, var en barnlek.

Den satt helt enkelt som en skräddarsydd kostym och jag kände mig hemma direkt, habegäret blev enormt!:D
(sorry du Kawasakiförsäljare som trodde att Z1000 skulle slå CB:n på fingrarna alla dagar i veckan:p)

PS: Dagens tvärstopp blev Transalpen med sitt ganska osnälla varvtalsstopp.

Honda CB1000RA - kul, stark, snabb men ändå relativt snäll streetfighter. En sån där hoj där allt stämmer! Bra reglage och känsla. Gilla!
 
Last edited:

swischmc

New member
Kanonrolig dag!

Jag hade sett ut några hojar som jag, med min korta benlängd, kanske skulle nå ner på. Och jag fick möjlighet att prova dem alla. :)

Victorys touringlok: vilken bjässe! Lättkörd, men stor. Kul att ha provat på, men inte mig grej.

Piaggio mp3: rolig scoter. Enkel att köra och känns som vilken scoter som helst. Passar verkligen bra i stadstrafik.

BMW 650 gs: jag nådde ner! Körställningen fungerade bra, provade att stå upp och köra. En lekhoj för grus, som jag kan handskas med. Dock är det en tvåcylindrig hoj och jag förstår mig inte på dem.

Kawasaki er-6: vad är det med denna hoj som folk gillar så hysteriskt?? Den är liten och skramlig och låter som en moppe... :eek: Jag kan för mitt liv inte föstår hur den kan bli bästsäljare.

Yamaha xj 600: en kul lekhoj med fyra cylindrar som verkligen var en dröm att köra. Ultralätt att svänga och så enkel att "bestämma över". Vilken knix-kurs som helst blir en barnlek med denna hoj. Funderar på att utöka garaget med en sådan, måste bara övertala mitt ekonomiska samvete först...

I övrigt tyckte jag att mässan var riktigt bra. Inte själva utställningen kanske, där saknade jag en hel del... Löjligt att ha rabatter när det inte finns något att köpa!
Däremot var provkörningarna kanon!! Väldigt bra strukturerat och vilken möjlighet att provköra så många hojar på så kort tid! Jag tyckte att det var okej med inträdesavgift, med tanke på hur mycket man hade möjlighet att provaköra. Hoppas att detta koncept återkommer nästa år. :D
 

Gurra72

New member
Körde ca 17-18 hojar av olika typer. Ducati Multistradan var den jag helst skulle tagit med hem. 189kg och 150 hästar. Den skena på alla växlar. Karaktär och mysigt ljud som passa på bana och touring och kortturer hemma. Den kändes ha allt förutom ett pris som passa mig.

Det som stannar kvar i minnet är Triumph Street Triple...den va kul. Triumph Daytona va kul o prova. Av minsta hojarna gillade jag Gladius och BWM F800R bäst.
 
H

honda cbf 500

Guest
Ni som har kört Gladius, vad tyckte NI om cykeln?

Är det ngn som har provkört moto guzzi classic v7 som kan lämna en kort recension?

//Amir
 

Pledians

New member
Gladius var nog den cykeln som jag tyckte bäst om på hela mässan. Motorn var silkeslen och hade en bra effektkurva. Hojen kändes stabil men lätthanterlig på samma gång, med en väl balanserad körställning. Effekten räcker gott och användningsområdet för hojen är brett. Fick överlägset bättre helhetsintryck och högre kvalitetskänsla av den än ER6:an! Inte omöjligt att jag kommer att köpa mig en i framtiden om ekonomin tillåter, alternativt föregångaren, SV650n (samma motor).

Tog körkortet på en breva 750, samma motor sitter i classic v7:an. Min uppfattning var dåligt vikt/effektförhållande och för lågt växlad för motorvägskörning. Skön karaktär på hojen dock, sticker ut på sitt sätt med en härlig gång och bra bottenvrid.
 
H

honda cbf 500

Guest
Rent utseende mässigt tycker jag att det bara saknas kick på v7:an för att den skall bli en fulländad motorcykel:D

Förlåt TS för att spårade ur lite grann.

//Amir

Gladius var nog den cykeln som jag tyckte bäst om på hela mässan. Motorn var silkeslen och hade en bra effektkurva. Hojen kändes stabil men lätthanterlig på samma gång, med en väl balanserad körställning. Effekten räcker gott och användningsområdet för hojen är brett. Fick överlägset bättre helhetsintryck och högre kvalitetskänsla av den än ER6:an! Inte omöjligt att jag kommer att köpa mig en i framtiden om ekonomin tillåter, alternativt föregångaren, SV650n (samma motor).

Tog körkortet på en breva 750, samma motor sitter i classic v7:an. Min uppfattning var dåligt vikt/effektförhållande och för lågt växlad för motorvägskörning. Skön karaktär på hojen dock, sticker ut på sitt sätt med en härlig gång och bra bottenvrid.
 

SportGuzzi

New member
Jag körde Guzzi Stelvio och blev oerhört positivt överaskad. Jag har innan inte gillat den typen av hojar (dock gillat Guzzi) men jag är tvungen är krypa till korset. Lättsvängd, bra komfort, fin motorgång samt att den upplevdes lättare än alla de kg den dara runt på.
 
Top