MC-klubbar i Västsverige...

Hampe

Skriver massor!
GT har idag en artikel om något nytt raggargäng som skall sätta skräck i Norden genom att försöka sadla om till motorcykel istället.

http://www.expressen.se/gt/black-7--ganget-som-utmanar-hells-angels/

Trist, tragiskt och tröttsamt. Själva ämnet, alltså.
Men fy tusan när man kikar i "faktarutan" till höger som går att expandera under rubriken "MC-klubbar i Västsverige"
Känner ni igen er? Hittar ni er egen klubb där...?

Jag tyckte det var värt ett mail i vart fall.

Mail till GT skrev:
Hej Sandra!

I en artikel som du står som för författare till med bildbyline och allt
http://www.expressen.se/gt/black-7--ganget-som-utmanar-hells-angels/

så finns det en ”faktaruta” som kan expanderas med rubriken ”MC-klubbar i Västsverige”.

När jag klicka och läser så ser jag faktiskt inte en enda MC-klubb bland namnen som listas.

Vad jag kan skönja är så kallade 1%-föreningar: kriminella, eller kanske snarare kriminellt syftande individer som sluter sig samman i en ”klubb” för att kunna nätverka internt och externt.

Att kalla dessa kriminella nätverk för ”MC-klubbar” är rakt av felaktigt och en alldeles onödig skymf av uppåt 250,000 motorcyklister i Sverige varav merparten är aktiva i föreningslivet.

Vill du verkligen veta hur många MC-klubbar som det finns i Västsverige så hjälper gärna vår intresseorganisation Sveriges Motorcyklister i Borlänge dig att ta fram korrekta uppgifter.

Ville du istället beskriva hur stort och omfattande problemet med organiserad kriminalitet håller på att bli så finns det en mängd bättre epitet att använda än ”MC-klubbar”.

Faktum är att du är med och bidrar till att måla upp en bild av dessa livstilskriminella som dom själva gärna vill se, men som inte är sann:
Utan motorcykel, utan MC-körkort – utan ens intresse för motorcyklism; hur kan man vara en ”MC-klubb” då?

Med vänlig hälsning

Hampe

Någon jäkla måtta får det vara!
Maila du med om du upprörs över journalisters definition av "MC-Klubbar i Västsverige"

Hampe

Macado

New member
Håller med dig till 100%, men journalisterna (?) på Expressen läser tom sämre än dom skriver, så dit når du knappast fram...