mc kläder

• Thread starter honda cbf 500
  • Start date
H

honda cbf 500

Guest
Hej,

På den här resan så gjorde jag inte om fjolårets misstag:D:p:) Den här gången hade jag med regnställ men fick inte ngn användning för den. Dock testade jag att ta på mig den en dag. Jag kände mig som en astronaut när jag väl hade fått på mig den och kände mig klumpig än vanligt. Jag var helt genomsvettig och började få spykänsla.

Så min fråga till er är att om den finns ngt allväder ställ som är verkligen 100% vattentät och inte är extremt dyr?

Mitt biltemas ställs svaga punkt är byxorna. Jackans känns aldrig blöt även om den blir fuktig. Invändig är man alltid tror. Byxorna blir blöta kring knäet och lite uppåt. Fattar inte riktigt varför byxorna blir blöta men inte jackan.

Dem här draggin jeansen tål de regn eller blir de helt genomvåta efter en skur?

Mvh

Amir

JHkillen

New member
Hej,

På den här resan så gjorde jag inte om fjolårets misstag:D:p:) Den här gången hade jag med regnställ men fick inte ngn användning för den. Dock testade jag att ta på mig den en dag. Jag kände mig som en astronaut när jag väl hade fått på mig den och kände mig klumpig än vanligt. Jag var helt genomsvettig och började få spykänsla.

Så min fråga till er är att om den finns ngt allväder ställ som är verkligen 100% vattentät och inte är extremt dyr?

Mitt biltemas ställs svaga punkt är byxorna. Jackans känns aldrig blöt även om den blir fuktig. Invändig är man alltid tror. Byxorna blir blöta kring knäet och lite uppåt. Fattar inte riktigt varför byxorna blir blöta men inte jackan.

Mvh

Amir

Mina Draggin blir blöta om det regnar ordentligt. Kevlaret (stoppningen)gör så dom upplevs stå emot lite duggregn, jag upplever dom inte som blöta då i alla fall.
Iofs åker jag bara i mina Draggin riktigt varma dagar då allväderstället ej fungerar, jackan har jag alltid men byter byxorna mot Draggin.

Bob Sweden

New member

Ett schysst allvädersställ klarar ett par 3-4 timmar i rejält regn.
Sedan kommer fukten krypande.
Funkar längre om det är kallare ute, kortare tid om det är varmare.
Andas-membran vet ju inget om riktning, dom jämnar bara ut "vattenångan". Är det mera ånga (varmare) på utsidan så går det inåt.
Klassiskt misstag är att "värma handskarna" på motorn vid ett stopp.
Utsidan blir varm = fukten vandrar in...

Samma sak när allvädersstället ska torka. Först blir hela stället fuktigt (även insidan) och sedan torkar det.

Så svar på frågan är: Ja, det finns täta ställ, men det är en sanning med modifikation om man kör LÄNGE i regn.
Allvädersställ torkar långsamt när dom väl blivit våta men enstaka skurar på någon timma med torrväder någon timma däremellan bör de flesta klara. Mitt (Louis) gör det och jag är helnöjd.

Dock kompletterar jag med ett regnställ när det är långtur i ösregn på gång. Det höll mig torr i 24 timmars hällregn på Isle of Man (TT1000).

/B

mule

New member
Köp ett BRA ställ.

Jag har ett GoreTexställ som står emot väta en hel dag. Jag har åkt många dagar i regn och då menar jag verkligen regn. T.ex åkte jag från Kiel till Mosel (Cochem) 63 mil i regn. Inte var jag blöt när jag kom fram. Jag har flera liknande exempel.

Det är med detta som allt annat man får vad man betalar för. Det som kallas "allvädersställ" är inte samma sak som ett GoreTexställ. Allväder är ett namn som används när man inte använder ett riktigt bra membran i kläderna.

Ska man ha ett bra ställ får man betala några kronor. Det är klart att ett ställ för 3-4000 inte är lika bra som ett för 15000.

MiaSyrra

New member
Regntätt

Har god erfarenhet av Richa ställ. Deras billigaste Everest för rimliga pengar höll mig torr en hel vinter när jag jobbade i Danmark och körde varje dag. Ska man bli helt regnsäker får man lägga duktiga pengar. Richa C-change är dyrt som tusan men tål ett Niagara regn.

Prova dig fram i affären och kolla med andra som köpt likadant. Det behöver inte bli dyrt om man fyndar på rea. Men Biltema har alltid sina brister någonstans. Kvalitet kostar tyvärr.

M

magne

Guest
Jag kör med Halvarsson Dryway.Helt ok för att köra i regn. Det får bara inte vara för kallt regn. Mitt funkade en hel dag i lätt regn på Adventure days. Det tog dock över 12 timmar att torka. Halvarsson/Jofama är inte jättedyra, men betydligt billigare om du beställer från England. Sök på www.google.co.uk efter halvarsson och du ska se priset skiljer sig från svenska.
Utöver stället har jag regnställ (byxa och jacka från BMW). Riktigt bra och superlätt. Lätt att sätta på oxå. Regnjackan från BMW funkar även som "på stan" jacka när jag är ute och reser.

Lycka till i sökande. När du hittat det ultimata stället vill vi andra gärna veta vad det heter och var det går att köpa nånstans. ;)

H

honda cbf 500

Guest
Jag hade egentligen tänkt att köpa denna jacka och sen någon ny byxa till den men jag läste ett inlägg där ngn inte var nöjd med handelsbodens produkter och jag fick en känsla av att biltemastället som jag har nu kanske inte är så tokig trots allt.

http://www.handelsboden.com/phantom-neon-p-39-c-102.aspx

När man är far omkring i olika städer så tycker jag att ett allväderställ är jobbig att ha och skulle gärna vilja ha draggin kläder men problemet med draggin är väl antar jag att de inte skyddar lika bra mot väder. Tidiga morgonar kan vara kalla och då duger nog inte draggin kläder om man inte ska frysa ihjäl.

//Amir

Kraftfull

New member
Jag kör själv i Halvarssonjacka och brallor inköpta på fjolårsrea. Mycket bra grejjor som både är bekväma att köra i och flexibla. Gott att kunna ta ur membranet under heta sommardagar!

Innan körde jag i brallor från Handelsboden. "Rain" hette de och skulle vara täta. Jo, tjänare... :-/

Håkan L

New member
Hej,

Mvh

Amir

Hej Amir. Om du vill ha ett regnställ som är smidigt, kolla på Lindstrands regnjacka och byxor. Materialet är fodrad nylon. Jackan har huva i kragen, är bra att ha vid rast, "hjälm av huva på". Jag köpte ett ett sådant ställ häromdagen. Kommer du ihåg att det var en kille med på norgeresan som hade ett sådant ställ? Han var riktigt nöjd med det.

Kolla på Lelles hemsida och sök "Lindstrands rain jacket och rain pants"

/Håkan

H

honda cbf 500

Guest
Hej Håkan!

Jo jag minns att ngn hade ett sånt regnställ. Mitt regnställ har jag köpt på Handelsboden och jag tog bort i den i bruk för första gången i Norge och hade den på mig i 10 min.

Jag får väl försöka använda den här tills vidare och nästa gången satsa på en Lindetrands.

Mvh

Amir