MC-karta över Finland?

erikm

New member
Någon som vet om det finns en bra mc-karta över Finland ?
Tack på förhand!

Erik Mårtensson
 

Herr Fuggle

New member
Någon som vet om det finns en bra mc-karta över Finland ?
Tack på förhand!

Erik Mårtensson


Den karta jag använder är tyvärr inte en hojkarta utan Bilistens Vägkarta i skala 1: 800 000. Har grusvägar utmärkta vilket jag gillar.

http://www.mapfox.de/9789515932600.php?PHPSESSID=1cfef9f7abfc7fad8726de469c1d63f4

(Detta är från en tysk sida men kartan går att köpa på vilken mack som helst i Finland.)

Undvik de stora vägarna så får du hyfsat trevligt på hoj. Är det asfalt nyper kurvorna sällan och grusvägarna är väldigt trevliga med mjuka, härliga kurvor att gasa ur. Även småvägarna är släta ända upp i norr...

Och, om du inte kände till det, högerregeln gäller i Finland! Alltid, överallt men det vänjer du dig fort vid.
 

raz

New member
Eftersom frågan är hyfsat besvarad vågar jag mig på lite sidospår: Är Finland en kandidat för hojsemester, kanske med tält? Tätt med campingar? Fina vyer? Bra vägar? Vettiga priser på mat och sånt?

I Norge är det otroligt fint men en McD kostar 100 spänn och de har ju helt obegripliga hastighetsbegränsningar. De "motorvägar" jag kört på är inte riktigt gjorda för att ta sig en lång sträcka på en dag. Som att åka Stockholm-Jönköping på smalt enfiligt med heldraget, 70 km/h med en massa lastbilar och husbilar ivägen. Usch. Men de flesta sträckor som inte gällde att förflytta sig långt i nord-sydlig riktning var däremot ofta fantastiska.
 

anders r

Member
Det är iofs några år sedan men Finland fungerar bra som hojsemsterland. Räkna dock inte med att svenska fungerar speciellt bra utan det är engelska som gäller. Mackarna har som regel alltid fik så käk fixar sig. Prismässigt lite sämre nu då finnarna kör med euro och kronkursen är inte lysande. Jag hade campingprylar med men valde att bo på vandrarhem/lågbudgethotell. Respektera hastighetsgränserna då finnarna kör med inkomstrelaterade böter.
 

UglyJazz

New member
Det kryllar av campingar där det finns människor. Lappland blir lite svårare.

Polisen kan även kolla din hastighet vid möte då både dom och du kör.
Det kan alltså räcka med att möta länsman på en väg för att bli kollad.
Det är dyrt och kan bli riktigt illa om man är högavlönad. Dagsböter är kanske något vi också skulle ta efter, medan man ännu studerar..?

Annars är Finland ett riktigt mysigt land att mc-semestra i, med vägar slätare än salsgolv, men lite snåla fartgränser....
 

Herr Fuggle

New member
Jag måste naturligvis kolla denna "MC-Karta" och mina intryck är dessa...

Bra med plastat omslag och spiral så man lätt kan ha rätt sida uppe. Mindre bra när man kör på kanten av sidorna.

Det finns en teckenförklaring på svenska, tyska och engelska annars är allt på finska.

Två sidor med hojfirmor kan vara bra att ha, dock allt på finska.

Samtliga fem motorbanor, moottoriradat, finns med sidonummer utmärkta på kartan. Allt på finska.

Ett gäng hojfik finns med. Allt på finska men det är inte så svårt att förstå ändå.

Ett antal stadskartor finns med liksom ett ortsregister, heter tydligen hakemisto.

Söder om Uleåborg, fi. Oulu, är skalan 1:650 000 norr om 1:800 000.

3 gånger dyrare utan några trevliga hojvägar utmärkta så jag skulle köpa en ny karta var tredje gång istället för att köpa denna.

Men det är min åsikt även om jag vet att det regnar och en papperskarta inte håller lika bra. Däremot kan jag märka ut var det är krokigt på en vikbar papperskarta. Och gör så också! Det finns kurviga vägar i Finland!

Hastighetsbegränsningarna är nu som de svenska men på mindre vägar finns sällan polisen och kör man med fri fart så anpassar man hastigheten efter rådande förhållanden och då går det aldrig för fort... Men.. mycket trafik på raka vägar = håll skyltad hastighet eller lägre. Tätbebyggt = skyltad hastighet.

Och kom ihåg! HÖGERREGELN GÄLLER! ALLTID! Lätt när man vant sig
 
Top