Jag måste naturligvis kolla denna "MC-Karta" och mina intryck är dessa...
Bra med plastat omslag och spiral så man lätt kan ha rätt sida uppe. Mindre bra när man kör på kanten av sidorna.
Det finns en teckenförklaring på svenska, tyska och engelska annars är allt på finska.
Två sidor med hojfirmor kan vara bra att ha, dock allt på finska.
Samtliga fem motorbanor, moottoriradat, finns med sidonummer utmärkta på kartan. Allt på finska.
Ett gäng hojfik finns med. Allt på finska men det är inte så svårt att förstå ändå.
Ett antal stadskartor finns med liksom ett ortsregister, heter tydligen hakemisto.
Söder om Uleåborg, fi. Oulu, är skalan 1:650 000 norr om 1:800 000.
3 gånger dyrare utan några trevliga hojvägar utmärkta så jag skulle köpa en ny karta var tredje gång istället för att köpa denna.
Men det är min åsikt även om jag vet att det regnar och en papperskarta inte håller lika bra. Däremot kan jag märka ut var det är krokigt på en vikbar papperskarta. Och gör så också! Det finns kurviga vägar i Finland!
Hastighetsbegränsningarna är nu som de svenska men på mindre vägar finns sällan polisen och kör man med fri fart så anpassar man hastigheten efter rådande förhållanden och då går det aldrig för fort... Men.. mycket trafik på raka vägar = håll skyltad hastighet eller lägre. Tätbebyggt = skyltad hastighet.
Och kom ihåg! HÖGERREGELN GÄLLER! ALLTID! Lätt när man vant sig