MC körd på Etanol (E85)

Newlund

New member
Hallå
Det finns en hel del som gett sig på detta, inklusive jag själv.

Det hade vart roligt om denna tråd hade fått handla om just detta och inte "detgårinteochärintebratjafset". Det finns redan trådar för detta på andra ställen i detta forum.

Min hoj:
http://etanol.nu//forumrecover/viewtopic.php?t=1336

Här finns lite fler inspirerande exempel:
http://www.change2e85.com/servlet/Page?template=Powersports
http://www.dakar.com/2007/DAK/LIVE/us/-10100/r7_4-portraits.html#
http://www.youtube.com/watch?v=Ngl0u8rp40c
http://www.youtube.com/watch?v=48kbVf0h8y8&feature=related
http://forum.soe.se/showthread.php?t=29910&highlight=etanol
www.etanolmc.se

//Micke
 

Olsson

New member
Om man har insprut och avser korrigera med hjälp av förändring i duty cycle endast – så kan man tänka på att det inte är säkert att det finns utrymme för det. Det krävs ju en soppavolymförändring av nära 40 % (ökning) om man byter från 95 till E85.

Jag mätte upp min moppes duty cycle vid maxvrid till ca 91 %. En volymökning på 40% skulle troligen leda till att insprutarna bottnar (tidigt).
 
Last edited:

P-O Noren

New member
Jag har kört min förra BMW på 50% E85 och resten bensin. Fungerar skitbra, motorn går jämnare. Dock rekomenderar BMW att man inte kör på E85 fullt ut.

Normalt sett så ligger det och tassar i gränsmarkerna om inprutningsprogrammet skall klara E85. Ibland går det inte alls. Man kan prova att sätta motstånd över motortempgivaren, då går motorn i ett program som är bättre anpassat för E85. Men det förutsätter naturligtvis att du känner till vilket motstånd som motsvarar kall motor.

Klokast är att se till att bränslepumpen har tillräckligt tryck, genom att byta trycventilen som justerar detta. Ibland måste bränslpumpen bytas. Det är bökigt att få motorer att gå bra på e85 men för den som är ivrig och hängiven går det.
Tror inte att det är lagligt på motorer typade efter -86 dock. Men det är en lag utan straff så du kan inte fällas. Som att gå mot röd gubbe tror jag.
 
Top