MC-import från Tyskland

Gruva

New member
Jag är i begrepp att ta hem en hoj från Tyskland, en H-D Fat Boy -96. Den kommer ursprungligen från USA och blev registrerad i Tyskland nu i vår. Ursprungligt amerikanskt reg. bevis finns.
Efter att säljaren mailat Briefet kan jag se att där står att cykeln har S&S Super E förgasare och luftfilter. Kan det vara ett problem vid registreringsbesiktningen att den inte är 100% original?

Maru

New member
Jag är i begrepp att ta hem en hoj från Tyskland, en H-D Fat Boy -96. Den kommer ursprungligen från USA och blev registrerad i Tyskland nu i vår. Ursprungligt amerikanskt reg. bevis finns.
Efter att säljaren mailat Briefet kan jag se att där står att cykeln har S&S Super E förgasare och luftfilter. Kan det vara ett problem vid registreringsbesiktningen att den inte är 100% original?

I detta fallet är det ju frågan om en form utav effekthöjning(antar jag) så det beror lite på besiktningsmannen.

Sedan Februari i år så sköts ursprungskontrollen av vägverket och besiktningen ombesörjer enbart kontrollbesiktningen. Så jag skulle kolla med besiktningen.

Maria Nordqvist

Super Moderator
Du kan få problem men det kan också gå, läs föreskriften VVFS 2007:200: http://www20.vv.se/vvfs/htm/2007nr200.htm
"Ett fordon är importerat för eget bruk om det är serietillverkat...."
Bullertest kommer att krävas, de görs av SFRO, www.sfro.com
Kontakta Bilprovningens tekniska upplysning innan du gör affär och snacka med experterna. Ta namn och telefonnummer på den person du pratat med.

Gruva

New member
Tack för era svar. Vilka problem kan jag då räkna med? Kan det gå så illa att jag inte kan få cykeln inregistrerad? Eller är det bara ytterligare pappersexcersis som krävs (bara och bara föresten, det kan vara jobbigt nog)? Kan det krävas ett helfordonsgodkännande?
Det är många frågor, men det är lite frustrerande att inte kunna hitta klara regler.

P-O Noren

New member
Gäller bullerprov alla importerade cyklar?
En Fatboy från -96 borde väl vara typgodkänd för EU, krävs det ändå bullerprov?

Bara en nyfiken fråga...

Gruva

New member
Var inne hos bilprovningen idag där jag talade med en kille som rekommenderats av en kompis till mig. Han sa, efter att ha tittat på briefet, att om motorcykeln blivit godkänd och registrerad i Tyskland skulle den också bli godkänd här. Han såg inga problem.
Det lät ju bra (och jag har hans namn ;)), så nu skall jag se till att han besiktigar min hoj när det är dags.

Och det behövs inget bullerprov, däremot kollar de den om de tycker att den låter för mycket sa han...

På lördag åker jag ner och hämtar hojen.:D

Och tack igen för svaren.:)

Maria Nordqvist

Super Moderator
Så här står det i Bilprovningens elektroniska handbok ang import från 3e land:
"För vissa extremt tysta landsvägs MC, typ "Honda Goldwing", motorcykelskotrar tagna i bruk före 17 juni 2003, samt övriga MC av årsmodell 1981-1990, erfordras inget bullerintyg om BI bedömer att bullernivån är så låg att kraven utan tvekan uppfylls.
1986 och tidigare om BI på annat sätt kan avgöra att kraven är uppfyllda. T.ex. att original avgassystem är monterat och BI subjektivt bedömer. Originalsystem kan ev. intygas av auktoriserad verkstad."
Denna text finns inte för import från EU. Eftersom din hoj kommer från USA från början KAN alltså besiktningsmannen kräva bullerprov. Men, det är alltså en bedömning som besiktningsinspektören gör.

Maru

New member
Tack för era svar. Vilka problem kan jag då räkna med? Kan det gå så illa att jag inte kan få cykeln inregistrerad? Eller är det bara ytterligare pappersexcersis som krävs (bara och bara föresten, det kan vara jobbigt nog)? Kan det krävas ett helfordonsgodkännande?
Det är många frågor, men det är lite frustrerande att inte kunna hitta klara regler.

Om den kommer från USA ursprungligen så borde det finnas ett CoC(Certificate of Conformity) som är det helfordonsgodkännande du nämner.

Finns det ser jag inget behov utav bullerprov.....

Jag har importerat samtliga mina hojar...(hittills 4 stycken) och det har funnits intyg om helfordonsgodkännande i 3 av fallen men det har varit olika intresse från besiktningsmannen att få se det. Fahrzuegbrief och e-godkänt om det inte är orginal räcker.

Har besiktningmannen sagt att det ok....då hade jag varit nöjd. Lycka till!:cool: