Mc i media

Petra

Super Moderator
Skrämmande! :mad:
Man blir så trött på att läsa rubriker som "Mc-döden" och "Mc-olycka" (när det handlar om TRAFIKolyckor med flera inblandade). En av de värsta rubbar jag sett var nog "Mc-gäng och andra kriminella grupper".

Dock är det sannolikt inte journalisten som satt rubriken denna tråd handlar om, utan redigeraren, vilket är vanligt inom dagspress.

Ducatista

New member
Undrar när man får se rubriken "Pentaraggare orsakade trafikolycka" vid nästa incident med en Volvo.

Chopperbyggarn

New member
Nyhets media är nog motorcyklismens största fiende då deras sensationella bild av motorcyklister, mc-olyckor och ordet "mc-bla bla" flitigt används i negativa termer och har så gjort så långt tillbaks i tiden som jag kan minnas...detta väcker givetvis opinion bland allmänheten och politiker. Här bör insatser göras för att påverka media´s skeva verklighetsbild...vet inte hur men det finns mycket som behöver göras här. Media är stor en maktfaktor. Motorcyklismen ska inte behöva stå på defensiven ständigt inför media, vi ska inte behöva ursäkta oss för att vi finns och hålla ständiga försvarstal.:mad:

Man kan inte ens lita på att en insändare till en ansedd dagstidning blir korrekt återgiven...vet av egen erfarenhet då jag skickade in en insändare om ett annat ioförsig oviktigt ämne för några år sedan. Vad hände, jo man redigerade texten och tog bort viktiga meningar så mitt budskap blev förvandlat till ett annat budskap med min underskrift!! Tidningsreportern hade gjort en tolkning av min insändare och ursäktade sig med att "jag trodde att du menade så med din insändare".
Har sedan dess mycket lågt förtroende för media.:mad:

Anders.j

Last edited:

per2010

New member
Visst - jätteiriterande. Framförallt detta med associeringen; Mc = organiserad kriminalitet.

Men - jag förstår faktiskt att man skriver som man gör vad gäller olyckorna på Slingerbulten. Det är ju faktiskt en (olaglig) racingverksamhet som pågår där, oavsett om de två piloter som den senaste olyckan handlar om verkligen rejsade eller ej. Tidtagning förekommer och inofficiella världsrekord finns. I och med detta och att en del piloter inte bryr sig tillräckligt om sin egen eller andras säkerhet gör att vägen är rent livsfarlig att fara på vid vissa tider. Det är väl inte så svårt att fatta att ett sådant beteende kommer att ge rubriker i massmedia?
Bankrån, miljöförstöring, mord och andra faror ger ju också rubriker - och de rubrikerna är heller inte speciellt nyanserade.
Min önskan är att hojåkare som vill rejsa, i framtiden gör så på bana. För det första kommer antalet avlidna och skadade att sjunka (tyvärr inte till noll). För det andra kommer respekten för kollektivet Mc-åkare att öka bland andra trafikanter, eftersom de läser massmedias spektakulära rubriker - och om vi (som kollektiv) försvinner därifrån så slipper vi alla dras över samma kam som säger att Mc-pilot = Kamikaze.

/per

Katarina

Helt okej
Fast tråkigt nog tror jag att somliga när de kört på bana några gånger tar kunskaperna med sig ut på allmänna vägar och övar vidare där. Och det kommer alltid att dyka upp nya hela tiden.

Taffligaste rubriken jag läst var ”MC-misshandel”, jag trodde att en stackars oskyldig mc hade blivit misshandlad men så var det inte när man hade läst igenom texten.

Katarina

Helt okej
Säkert svårt att få bukt med racen på allmänna vägar. Jo, jag läste inläggen på DN, inte vackra omdömen för oss mc-ister. Tyvärr glömmer folk att vi kör även bil och övriga fordon också.

DearHunter

New member
Fast tråkigt nog tror jag att somliga när de kört på bana några gånger tar kunskaperna med sig ut på allmänna vägar och övar vidare där. Och det kommer alltid att dyka upp nya hela tiden.

Taffligaste rubriken jag läst var ”MC-misshandel”, jag trodde att en stackars oskyldig mc hade blivit misshandlad men så var det inte när man hade läst igenom texten.

Journalisternas jobb är att sälja blaskan de jobbar för. De väljer rubriker som blir uppmärksammade. När man skriver mc-olycka så handlar det inte endast om att rapportera om en olycka. Det är underförstått att det har (troligast) gått ganska illa och en nyhet där folk skadas eller avlider pga olycka väger tyngre än plåtskador mellan två bilar. Tyvärr är det så. Dessutom så riktar man även detta mot de som kör mc eftersom man vet att att de blir intresserade av att läsa vad det är som har hänt. Kanske ngn de känner. Släkt och vänner läser nog oxå detta (typ jag). Så kundkretsen blir ganska stor när man skriver ''mc-olycka'' i rubrikerna :(

Skriver man trafikolycka så säger det ganska lite. Skriver man:

''Långtradare välte med 40 kbm pilsner'' så blir det landsorg i Danmark... :D