MC-Folkets uppmaning till DEBATT

Chanders

New member
Magnus Klys uppmanar föredömligt hugade MC-ägare att bryta den kuvade tystnaden. Jag håller med honom och har därför skickat några trevare till rubricerade medlemstidning för att slippa stå utanför. Vi måste visa mer civilkurage och säga ifrån konstruktivt.
Fortsätter vi utveckla ”strutsmetoden” kommer vi att negligeras eller rent av utrotas för att svartmåla lite. Syns vi inte så finns vi inte. När jag läser i detta forum ser jag en hel del potentiella skribenter som har både åsikter och synpunkter.

Det finns ju en funktion vi kan använda för att betygsätta inlägg. Samma typ av funktion skulle kunna finnas för att flagga upp ett inlägg som anses ha ett större allmänintresse. Om vi medlemmar ser ett inlägg som snabbare bör beaktas av redaktionen, skulle en ”red.flagga” eller varför inte ett antal (1-5) "red.flaggor" hjälpa till att sovra på ett enklare sätt, för jag tror inte att redaktionsfolket hinner med att leta i forumet efter nyhetsalster, utan förväntar sig minst insändare. Tyvärr är det just detta som är den stora utmaningen och det är ju inte för inte som farbror Klys skrivit en ledare i ämnet, ”Ni tycker ju inte alls…!”.

För att debatten ska fungera bör vi ha högt i tak och avstå ”oförstående” påhopp på inlägg. Det heter ju att vara och en tar ansvar för egen handling. Istället för att systematiskt angripa andra som tänker, kan man ju dela med sig av sina egna konstruktiva tankar istället, utan att för den skull vara orolig över att en konfliktsituation ska uppstå. Att författa en handling är en konst, men att kritisera en handling är ingen konst.

Det lustiga i Webbforum är att så många tycks överreagera på vad en till synes helt okänd person skriver utan att för den skull peka ut någon speciell. Som exempel skulle jag kunna använda detta inlägg. Ponera att det plötsligt poppar upp en betraktare som tagit illa vid sig för att jag agerar ”bror duktig” i forumet med detta inlägg och dessutom upplever att jag pekat ut just han eller hon som osynlig struts utan att ens ha nämnt ett namn. Det finns en stor marknad med bas för inlevelseförmåga. Sedan förstår jag inte vitsen med att ha ett enkelriktat budskap som debatt. En debatt ska ju medge diskussion i anslutning till ett forum utan ”brandvägg” för i annat fall är det information.

Jag har alltid uppfattat MC-åkare som positiva och hjälpsamma medmänniskor men jag har aldrig förstått varför vissa attitydkategoriserar en del hojåkare som ”Plastraket”, ”Kromstaket”, ”Blymedar”, ”Soffstyre”, ”PH fans” etc. Hjälp till att sabla ned detta föraktsyndrom. Inte sjutton blir väl jag som medmänniska sämre när jag fräser runt på min offroad eller glider runt på min boulevard cruiser. Alla hojar har sin tjusning och berättigande. Ska det vara så himla svårt att acceptera detta och ändå kunna umgås med likasinnade märkesbröder i slutna revir? Jag har valt att inte bränna runt med dödsförakt av den enkla anledningen att jag inte vill (eller törs), men jag har för den skull inget emot super snabba MC, tvärtom, eftersom tyngdlagen också bidrar till att öka bränsleförbrukningen. Dessutom lider jag av svår traumatisk paranoid skräck för att få punktering i 180 och kämpar med insikten att det gör jävligt ont i min och de närmaste själarna att få punka i ”bara” 70.

En vis kvinna sa: -Klanka inte på vad jag säger, försök istället förstå vad jag menar!
Ibland kan man inte låta bli att raljera eller överdriva för att komma sanningen närmast ;)

Tack för ordet, ordet är fritt!
 

OH-

Member
Mycket bra inlägg, Chanders!

Min reaktion på redaktörns upprop var inte riktigt som din. Tyvär har jag på senare år sett en tendens från SMC:s anställda och kanske vissa i styrelsen oxå att klappa oss medlemmar på huvudet och antyda att "det där begriper du inte, lille vän". Jag tänker inte gå in djupare på detta, det orkar jag inte, utan säger bara att det är så jag upplever det.
Däremot tycks alla, som vanligt, välkomna "debatt" som går ut på att racka ner på tredje part.

Nej, kom igen när vi kan föra en seriös debatt om t ex:
- SMC:s budget
- Kan kansliet lova politikerna en massa fortbildning när det hela skall drivas idéellt?
- Är MC-Folket vår eller redaktörens tidning?
- Vem är det som styr när SMC startar bolag?
- Hur skall vi få en fungerande demokrati i SMC?
 

Olsson

New member
..Samma typ av funktion skulle kunna finnas för att flagga upp ett inlägg som anses ha ett större allmänintresse.


Några trådar som tycks ha stort allmänintresse är "Ditt eller datt"-tråden med 4994 visningar och "singel"-tråden med 6 210 visningar samt "Vad kör du för båge?"-tråden -- med hela 14287 visningar.

Kanske en bilaga till tidningen med mängder av läckra mc-bilder skulle bli populärt. Varför inte horoskopsidor, hur-se-sexig-ut-på-sin-hoj, kontaktannonser och roliga serier?
 

Hasse

New member
reformera vägverket

citat
"Tyvärr är det just detta som är den stora utmaningen och det är ju inte för inte som farbror Klys skrivit en ledare i ämnet, ”Ni tycker ju inte alls…!”."

Jo nog tycks det i Forumen men en sak som verkar vara svårt är att få VV
att ha kontroll på vad deras entreprenörer gör på våra asfalterade vägar vid lagningar osv.

För ett par tidningar sedan skrev Klys om hur svårt det var att få rätt mott
vv vid kullkörning på väg pg. av grus på vägen.

Vi vet att SMC verkligen jobbar med VV för att få inrapporterat de vägar som vi MC åkare anser har brister och behöver åtgärder på olika vis.

1 Jättebra, men enligt min mening skulle vv ha samma krav på arbetsmetoder på sina entreprenörer oavsett var i landet de finns. Som det är nu så är det upp till varje entreprenör att välja sin egen metod

2 Ett krav om anmälningsplikt till opartisk besiktning av dessa lagningar och nylagda vägar skulle kanske minimera slarv.

3 Att "proffs" som vv kan tillåtas att göra katastrofmiss att inte tänka på MC när man inplementerar de nya vägräcken som nu skall omkonstrueras är ju katastrof. SMC måste bli remissinstans i sådana ärenden. (om de nu inte är)


Nu kämpar ju SMC hårt och skall ha mycket kredit för det men att reformera vägverket till att förstå att Motorcyklar är en bra uppfinning som drar mycket mindre bensin, lägger mindre gummipartiklar i luften än stora bensinslukande
personbilar kanske skulle lyftas fram lite mer.

SJÄLVKLART skall nu MC åka i bussfilerna i storstöderna och i synnerhet då det blir trängselskatter.

Ja det är lite vad jag tänkte. Det finns säkert fler som går omkring och knyter näven i byxfickan och undrar varför vi har det som vi har det.
hälsn hasse
 

Niklasinorr

New member
Jag måste säja att jag tycker att motorcyklisterna gör ganska mycket för att höras och synas, både i positiv och negativ bemärkelse. Det här våren har det varit hysteriskt med motorcyklister på nyheterna, i tidningar, i morgonsoffor, på internet... Jag har själv varit med två gånger i tv och fått förfrågan om en tredje, jag har svarat på frågor om Mitträcken, olycksfrekvensen och nu senast om trafikförsäkringen. Mina övriga kollegor inom SMC har varit på ett gäng nyhetssändningar från Ystad till Haparanda, om allt mellan himmel och jord som gäller motorcyklister. Våran kära Generalsekreterare Jesper Den Galne Dansken har varit med på ett flertal tv-kanaler och fått svara på samma frågor om och om igen. Det finns SMC-folk inom i stort sett precis varenda nivå som finns inom regering, riksdag, EU, förvaltningar, kommissioner osv.
SMC är remissinstans för vägverket, regeringen, VTI och i vissa fall inom polisen. SMC finns överallt och gör en ohygglig massa lobbying för att vi som vanliga knuttar skall kunna utöva vårt intresse.
Problemet är precis som alltid kommunikation, få ut budskapet till medlemmarna, få alla att förstå att verksamheten pågår för fullt. Om SMC skulle redovisa "massorna" om allt som görs så skulle dom inte hinna göra sitt jobb, vi som medlemmar får helt enkelt stå ut med detta, det är baksidan på det hela. Är vi inte nöjda så får vi försöka bli invalda i styrelserna själva och jobba inifrån.

Om det är nånting som vi som medlemmar skall göra så är det att stötta lokalavdelningarna. Se för f-n till att komma på årsmötet och lyssna på verksamheltsberättelsen. I Norrbotten har vi ca 1500 medlemmar, hur många kommer på årsmötet? ca 30 stycken! Och utav dom 30 så är det vissa som kommer med mindre konstruktiv kritik. Om man då säjer till dom att istället för att gnälla så kan dom väl hoppa in i styrelsen och hjälpa till, påverka på ett demokratiskt sätt... gör dom det då? Naturligtvis inte!

Demokrati innebär att ingen blir nöjd, allting handlar om kompromisser och jämkning, men ju fler vi är som kompromissar och bjuder till desto mer gör vi för motorcyklismen och för oss själva.

En sak som jag tänkte på just när det gäller att synas. Varför är det bara motorcyklisterna som protesterar mot den nya trafikförsäkringen?
När jag berättar om den för grannen så har han ingen aning om vad jag pratar om. När jag då berättar att hans bil/snöskoter/släp/husvagn samt ungarnas moppar kommer att kosta flera tusen kronor mer att försäkra så börjar han bli lite blek. Och vad säjer taxinäringen? Transport? Alla åkerier?

Absolut nada...

Men motorcyklisterna reagerar, och det tyder ju på att vi faktiskt gör ganska mycket...eller hur?
 

Chanders

New member
Jag måste säja att jag tycker att motorcyklisterna gör ganska mycket för att höras och synas, både i positiv och negativ bemärkelse. Det här våren har det varit hysteriskt med motorcyklister på nyheterna, i tidningar, i morgonsoffor, på internet... Jag har själv varit med två gånger i tv och fått förfrågan om en tredje, jag har svarat på frågor om Mitträcken, olycksfrekvensen och nu senast om trafikförsäkringen. Mina övriga kollegor inom SMC har varit på ett gäng nyhetssändningar från Ystad till Haparanda, om allt mellan himmel och jord som gäller motorcyklister. Våran kära Generalsekreterare Jesper Den Galne Dansken har varit med på ett flertal tv-kanaler och fått svara på samma frågor om och om igen. Det finns SMC-folk inom i stort sett precis varenda nivå som finns inom regering, riksdag, EU, förvaltningar, kommissioner osv.
SMC är remissinstans för vägverket, regeringen, VTI och i vissa fall inom polisen. SMC finns överallt och gör en ohygglig massa lobbying för att vi som vanliga knuttar skall kunna utöva vårt intresse.
Problemet är precis som alltid kommunikation, få ut budskapet till medlemmarna, få alla att förstå att verksamheten pågår för fullt. Om SMC skulle redovisa "massorna" om allt som görs så skulle dom inte hinna göra sitt jobb, vi som medlemmar får helt enkelt stå ut med detta, det är baksidan på det hela. Är vi inte nöjda så får vi försöka bli invalda i styrelserna själva och jobba inifrån.

Om det är nånting som vi som medlemmar skall göra så är det att stötta lokalavdelningarna. Se för f-n till att komma på årsmötet och lyssna på verksamheltsberättelsen. I Norrbotten har vi ca 1500 medlemmar, hur många kommer på årsmötet? ca 30 stycken! Och utav dom 30 så är det vissa som kommer med mindre konstruktiv kritik. Om man då säjer till dom att istället för att gnälla så kan dom väl hoppa in i styrelsen och hjälpa till, påverka på ett demokratiskt sätt... gör dom det då? Naturligtvis inte!

Demokrati innebär att ingen blir nöjd, allting handlar om kompromisser och jämkning, men ju fler vi är som kompromissar och bjuder till desto mer gör vi för motorcyklismen och för oss själva.

En sak som jag tänkte på just när det gäller att synas. Varför är det bara motorcyklisterna som protesterar mot den nya trafikförsäkringen?
När jag berättar om den för grannen så har han ingen aning om vad jag pratar om. När jag då berättar att hans bil/snöskoter/släp/husvagn samt ungarnas moppar kommer att kosta flera tusen kronor mer att försäkra så börjar han bli lite blek. Och vad säjer taxinäringen? Transport? Alla åkerier?

Absolut nada...

Men motorcyklisterna reagerar, och det tyder ju på att vi faktiskt gör ganska mycket...eller hur?


Stort tack för ditt engagemang och tydliga klargörande.[/B] (Jag har skickat ett mail till dig.)
 

Hasse

New member
flera åsikter

För min del är jag inte alls förvånad att de sk. vanliga bilisterna inte är upprörda över att MC åkare får höjda försäkringspremier alldenstund en del bakhjulsåker i städer och i trafiken. Det ses nog tvärtom att som man bäddar får man ligga.
Sedan att inte hela MC kollekttivet inte tar i hårdare beror väl på att alla drabbas ju inte lika hårt och nog håller med om den där "bäddningen"

Att bilisterna också får höjningar har ju motororganisationerna inte tagit upp. Skälen till det är svårt att sia om.

Nog gör SMC saker, massor, vem har påstått motsatsen?
Problemet är ju bara att det har tagit vääldigt lång tid för vv att lyssna och förstå att det finns problem. Även om vägar kan byggas om och kurvor förses med kanter så är väl den bästa lösningen att göra rätt från början. Det brukar också vara mest ekonomiskt lönsamt.
Att vara remissinstans och samtidigt kritisera den myndighetens organisation och också försöka få bidrag därifrån kan ju vara lite kluvet.

hasse
 

-ah

New member
Med passerat bäst-före datum är väl jag kanske inte bland dom som drabbas hårdast av de nya ekonomiska pålagorna som alltså snart ska drabba oss. Helt ärligt har jag inte lyckats att förstå innehållet alls av varken programförklaring från regeringssidan eller uttolkningarna här eller i MC-folket. Jag är väl allmänt trög också.
Hursomhelst lekte jag med tanken häromdan att alla - ALLA - helt sonika lät bli att betala när avin kommer. Om enstaka låter bli har det givetvis ingen effekt alls, då hinner farbror Kronofogden nog ifatt. Men ALLA. Svindlande tanke.
Fast DET kommer INTE att hända. ;)
 

jan-olovj

Active member
Med risk att vara tjatig så vidhåller jag, som jag skivit flera gånger tidigare att, det värsta med att lägga skade kostnaden på trafikförsäkringen är inte själva avgiften utan nermonteringen av vår sociala trygghet. Som jag ser det kan vi efter en olycka bli på att stämma den som vållade olyckan finns det då inget att hämta vad händer då, och vem orkar bråka om man är svårt skadad.
Regeringen tycks villja ha det som i USA där var och en får ha en enskild olycksfallsförsäkring.
Jan-Olov
 

Kent@

New member
JA vi får ju vad vi röstade på...konstigare än så är det inte.
Tittar vi på vad resultatet har blivit så är det inte så konstigt att olika kostnader prioriteras.

Laga vägar kostar pengar och eftersom alla ska bära sina kosnader finns det inga pengar till att laga alla potthål.
Laga trasiga mc-ister kostar också pengar och vips så får vi betala en större del av kostnaderna där också.

Sen läser vi om olika olyckor där bilar gjort vänstersvängar och inget händer med bilföraren eller om grus kvar i korsningar efter reparationer och dylikt...

Ibland undrar jag varför jag kör mc när jag läser sånt här men tänker jag efter lite mer så inser jag att det är förbaskat roligt trots allt.

Så skit på er.. era attans politiker och administrativa grågossar. Det är inte underligt att hornen växer ut på Svensson när han gränslar en GSX-R1000 eller sin ombyggda customhoj.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Nog gör SMC saker, massor, vem har påstått motsatsen?
Problemet är ju bara att det har tagit vääldigt lång tid för vv att lyssna och förstå att det finns problem. Även om vägar kan byggas om och kurvor förses med kanter så är väl den bästa lösningen att göra rätt från början. Det brukar också vara mest ekonomiskt lönsamt.
Att vara remissinstans och samtidigt kritisera den myndighetens organisation och också försöka få bidrag därifrån kan ju vara lite kluvet.

hasse[/QUOTE]
Vägverket har lyssnat men inte agerat. Nu är vi på gång, det bästa alla motorcyklister kan göra är att skriva i sina favoritvägar som man tycker ska förbättras här på hemsidan. Från 2008 kommer motorcyklisterna att ingå i samtliga Vägverkets regelverk för nya vägar samt drift och underhåll.

SMC svarar på mängder av remisser. Jag garanterar dig att svaren som skrivs inte har vägs emot eventuella ekonomiska bidrag. Läs SMCs svar så ser du vad jag menar. Sitter just och filar på svaret om nya kursplaner för A-körkort och även här har SMC andra åsikter än Vägverket OCH vågar stå för dem. Alla svar finns här: http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=778
 

Johny

New member
Av alla föreningar som jag har varit med i genom åren tycker jag att SMC har gett mig mest nytta av. Engagerade och utåtriktade förtroendevalda som på helt ideel basis informerar och gör olika aktiviteter som kommer till nytta för alla motorcyklister även till de som inte är medlemmar. Vilken annan förening jobbar på det viset? Finns det något bättre exempel?

Rabatter och sånt skiter jag själv personligen i, men det går säkert att tjäna in medlemsavgiften via detta om man vill.

Var själv på en broms och kurvkurs på Gelleråsen där jag utvecklades något enormt på ett par timmar, detta tack vare tillgång till bana och mycket duktiga instruktörer. Detta för endast 1250 spänn. Vad hade inte det kostat till en full marknadsvärdering?

Jag jämför med fackföringsavgiften som inbetalts år ut och år in. Aldrig fått någon nytta av det som jag direkt kan känna av.
Avgiften till Jägarförbundet. Varför då? ja får man måste för att få jaktkortet. I övrigt, inget.
Hyresgästföreningen osv osv.

Jag är mycket nöjd med SMCs arbete, fortsätt så :)
 
Top