MC-förbud i Frankrike

sannybo

Member
Ojdå!! Där har ju jag planerat att passera under sommarens resa.
Bäst att hålla koll på hur det går för FFMC och hoppas att dom lyckas med att stoppa detta beslut.

janric

New member
Om detta håller jag inte med.

Frankrike är ett ypperligt land för mc-semester. Inte minst vägarna i Vogeserna. Förstår att de är populära.

En tripp längs Moselle vidare över Vogeserna, ner mot Genévesjön, fortsätt längs Route Napoleon till Provence, snurra runt där en vecka, dopp i Medelhavet etc. - mmmmm ...:tummenupp
Hem över alperna givetvis.

Trist att fransmännen är så drastiska bara. Är det inte totalförbud för det ena eller det andra, är det motorvägar spärrade av bönder eller åkare.

gundj

New member
Tyvärr så är väl orsaken den samma i Frankrike som i Tyskland, extremt busåkande leder till att myndigheterna tröttnar.
Sedan sitter samma klick och gråter och tycker att myndigheten är dum.
Och vi andra drabbas, men får väl finna andra vägar eller andra tider att passera. Det kan ju rent av ge nya fantastiska upplevelser.

Hur länge dröjer det innan vi får mc-förbud på någon av dom populära sträckorna kring Sthlm?
Jag sätter en tia på att det kommer ett förslag i sommar.

janric

New member
Tyvärr så är väl orsaken den samma i Frankrike som i Tyskland, extremt busåkande leder till att myndigheterna tröttnar.
Och vi andra drabbas, men får väl finna andra vägar eller andra tider att passera. Det kan ju rent av ge nya fantastiska upplevelser.

Hur länge dröjer det innan vi får mc-förbud på någon av dom populära sträckorna kring Sthlm?

Hoppas på inte.
Förbud ligger inte för sånt här hemma hoppas jag. Inte minst m.t.p. den dialog
vi har via SMC (Maria N).

Kan tipsa om östra Tykland annars. Många oskulder där, njutbart inte minst Thüringen f.ö. Bokat pensionat med några kompisar i Bad Liebenstein kommande juni. Mmmmmm....

Jan R

nordicbiker

New member
I Bayern görde man försök för ett antal år sedan att tå beslag på hojar av polisen PÅ PLATS, när hastigheten var väldigt över skyltat hastighet (vi snackar om "extremt beteende" för att använda SMCs ord, >40km/t över gränsen). Detta innebär att bärgaren tåg med hojen till en uppsammlingsplats och du kan hämta hojen senare (ett antal dagar) mot ganska reelt avgift/böter.

Detta gick inte att forcera längre, efter domstulsbeslut förklarade detta för olagligt (isärbehandling av bilister och mc etc). Tyvärr blir det därför mer och mer spärrade vägar som konsekvens! Och samma uttväckling blir det väl på många andra ställen och länder om ett antal... urskäkta mig!... idioter kan inte hålla i sig utanför racingbanan!

Maria Nordqvist

Super Moderator
Senaste nytt från FFMC i Frankrike är att myndigheterna dragit tillbaka sitt förslag och vill inleda en dialog med MC-förarna.

Hampe

Skriver massor!
I Bayern görde man försök för ett antal år sedan att tå beslag på hojar av polisen PÅ PLATS, när hastigheten var väldigt över skyltat hastighet (vi snackar om "extremt beteende" för att använda SMCs ord, >40km/t över gränsen). Detta innebär att bärgaren tåg med hojen till en uppsamlingsplats och du kan hämta hojen senare (ett antal dagar) mot ganska reelt avgift/böter.

Detta gick inte att forcera längre, efter domstulsbeslut förklarade detta för olagligt (isärbehandling av bilister och mc etc). Tyvärr blir det därför mer och mer spärrade vägar som konsekvens! Och samma uttväckling blir det väl på många andra ställen och länder om ett antal... urskäkta mig!... idioter kan inte hålla i sig utanför racingbanan!

Oh yes! Här är ett litet reportage från aktionen:

För den som vill ha hjälp med vad som händer:

1:50 "Denna typen av förare anser sig ha råd med böter och kalkyerar med kostnader samt prickar på körkorten. Samtidigt är dom olycksdrabbade långt över snittet"

2:20 Polisen hukar osynlig i skogen. Den som är bortskämd med svensk rättsäkerhet och vet hur svensk polis arbetar med fartmätning höjer ett ögonbryn över de 30 sekunder som motorcyklen är ur sikte mellan mätning och invinkning...

Reportaget kryddas av förares egna idiotfilmer från körningar gone sour som ligger uppe på nätet.

3:45 Fort fort fort bort från vägen för att inte väcka misstankar. "Vad tror du att du kommer att få för det här? Svar: Lite böter och några prickar på körkortet."

Nix! Hojen beslagtas och lämnas tillbaka efter 2 dagar i Polisens förvar. Nu är det inte så roligt längre. Bärgare, hantering och polisens magasineringskostnad skall betalas kontant innan man kan hämta ut hojen.
Men framför allt skapar man besvär! 2 dagar utan hoj, fixa skjuts, ta sig hem, ta sig till uppställningsplatsen - bök och problem.

4:50 Killen börjar fatta den oväntade konskvensen, givetvis skall det tjafsas.

Därefter, ringa efter skjuts

5:45 Bärgaren drar iväg med ett lass hojar.

6:45 En av de olyckliga får skjuts av bärgaren ner till stan för att sedan ta tåget hem till Dorf Heimat.

Lagligt? Tydligen inte. Men jag gillar greppet. Man kan få både böter och "prickar i Flensburg" utan att speciellt många av polarna eller dom där hemma behöver veta något. Man kan kan tillochmed bli av med kortet på plats - men mörka det och minimera sin körning några månader utan att någon egentligen behöver veta vad som hänt - men kommer man hem utan hoj så måste man upp med korten på bordet!
Jag tror att detta tillvägagångssätt har en avkylande effekt på tänkande människor. Det är dyrt, bökigt och skämmigt. Tre önskningar på en gång - det går ju inte...? Nä, tydligen gjorde det inte det enligt "Nordicbiker."

Lite synd tycker jag. Jag inbillar mig att det är ett bra maktmedel mot en mycket speciell kategori trafikbrottslingar som är hysat immuna mot andra medel. Framför allt är det direktsmisk på fingrarna medans dom fortfarande är nere i syltburken och gräver!
Ytterst pedagogiskt, och därtill med en viktig touch av allmänpreventiv effekt som slår brett när ryktet kommer ut.

Men nu handlade ämnet om Frankrike.

Äsch, Tyskland och Frankrike är ju samma sak nu i EU. :rolleyes:

View attachment 5454

same <-> same

Hampe

Last edited:

Bighoj

New member

Hoppas verkligen att det blir mc förbud på vägar härhemma också.Hade alla kört med insidan skulle något förbud inte behövas.Vet många som kör åt helvete för vårdslöst men när man konfronterar dom blir alltid svaret detsamma-Det var väl inte fort-Det var väl ingen farlig körning m.m m.m,
Vissa förare har helt enkelt inte förstånd nog till att inse vad som är lämplig hastighet,och tyvärr går det heller inte att få dessa förare att ändra sitt körbeteende pga deras inställning och omogenhet.Som väl är så förstör dom inte bara för oss som kör med det vi har mellan öronen utan dom sabbar även för sig själva i form av förbud och dåligt rykte,MEN eftersom dom har så pass lite mellan öronen själva så fattar dom inte ens en sådan här enkel mattematik.

Maria Nordqvist

Super Moderator
Nej, förbud blir det inte i Sverige, tvärtom pågår ett samarbete med Trafikverket om hur Sveriges mest olycksdrabbade MC-väg kan bli säkrare; Slingerbulten i Stockholm. Mer info kommer.

DearHunter

New member
Tvättbräda hela vägen. Så kan dom få sitta på sin sportsadel och framåtlutade så att deras huven far fram och tillbaka som på hackspettar.. Kanske hjärncellen hamnar på sin plats tillslut!

Avarage

New member
Skrämselpropaganda har ju rätt kraftigt begränsad effekt. Se på dödsstraffen i tex. USA. Funkar väl...sådär!

HkanB

New member
Ur intet skulle något skapas?

Tvättbräda hela vägen. Så kan dom få sitta på sin sportsadel och framåtlutade så att deras huven far fram och tillbaka som på hackspettar.. Kanske hjärncellen hamnar på sin plats tillslut!

Det går väl knappast att skaka rätt på det som inte finns?

Och den "ordinarie" trafiken skulle förstås jubla över "tvättbrädan" :wink:

janric

New member
Skrämselpropaganda har ju rätt kraftigt begränsad effekt. Se på dödsstraffen i tex. USA. Funkar väl...sådär!

Tycker att avhållsamheten borde inträffa vid tanken att det är farligt och gör jävligt ont att krascha. För att inte säga så synd det är när någon dör.
Men för en sådan tanke krävs omdöme, eller?:confused:

Inte förbud eller straff.

StefanB

New member
Det finns grader även i helvetet! :wink:

Om bara perfekta, fel- och fläckfria fick engagera sig eller tycka något så skulle mycket litet till ingenting bli vare sig sagt eller gjort. :confused:

Ja det var väl det som var meningen med min kommentar.... vem har inte brutit mot någon lag...någonsin?

HkanB

New member
Ja det var väl det som var meningen med min kommentar.... vem har inte brutit mot någon lag...någonsin?

Det kändes väl, iaf inte för mig som den självklara tolkningen av det du skrev. Ironin gick mig förbi. Nåja det är inte första gången och man blir van efter ett tag. :rolleyes: