I Bayern görde man försök för ett antal år sedan att tå beslag på hojar av polisen PÅ PLATS, när hastigheten var väldigt över skyltat hastighet (vi snackar om "extremt beteende" för att använda SMCs ord, >40km/t över gränsen). Detta innebär att bärgaren tåg med hojen till en uppsamlingsplats och du kan hämta hojen senare (ett antal dagar) mot ganska reelt avgift/böter.
Detta gick inte att forcera längre, efter domstulsbeslut förklarade detta för olagligt (isärbehandling av bilister och mc etc). Tyvärr blir det därför mer och mer spärrade vägar som konsekvens! Och samma uttväckling blir det väl på många andra ställen och länder om ett antal... urskäkta mig!... idioter kan inte hålla i sig utanför racingbanan!
Oh yes! Här är ett litet reportage från aktionen:
För den som vill ha hjälp med vad som händer:
1:50 "Denna typen av förare anser sig ha råd med böter och kalkyerar med kostnader samt prickar på körkorten. Samtidigt är dom olycksdrabbade långt över snittet"
2:20 Polisen hukar osynlig i skogen. Den som är bortskämd med svensk rättsäkerhet och vet hur svensk polis arbetar med fartmätning höjer ett ögonbryn över de 30 sekunder som motorcyklen är ur sikte mellan mätning och invinkning...
Reportaget kryddas av förares egna idiotfilmer från körningar gone sour som ligger uppe på nätet.
3:45 Fort fort fort bort från vägen för att inte väcka misstankar. "Vad tror du att du kommer att få för det här? Svar: Lite böter och några prickar på körkortet."
Nix! Hojen beslagtas och lämnas tillbaka efter 2 dagar i Polisens förvar. Nu är det inte så roligt längre. Bärgare, hantering och polisens magasineringskostnad skall betalas kontant innan man kan hämta ut hojen.
Men framför allt skapar man
besvär! 2 dagar utan hoj, fixa skjuts, ta sig hem, ta sig till uppställningsplatsen - bök och problem.
4:50 Killen börjar fatta den oväntade konskvensen, givetvis skall det tjafsas.
Därefter, ringa efter skjuts
5:45 Bärgaren drar iväg med ett lass hojar.
6:45 En av de olyckliga får skjuts av bärgaren ner till stan för att sedan ta tåget hem till Dorf Heimat.
Lagligt? Tydligen inte. Men jag gillar greppet. Man kan få både böter och "prickar i Flensburg" utan att speciellt många av polarna eller dom där hemma behöver veta något. Man kan kan tillochmed bli av med kortet på plats - men mörka det och minimera sin körning några månader utan att någon egentligen behöver veta vad som hänt - men kommer man hem utan hoj så måste man upp med korten på bordet!
Jag tror att detta tillvägagångssätt har en avkylande effekt på tänkande människor. Det är dyrt, bökigt och skämmigt. Tre önskningar på en gång - det går ju inte...? Nä, tydligen gjorde det inte det enligt "Nordicbiker."
Lite synd tycker jag. Jag inbillar mig att det är ett bra maktmedel mot en mycket speciell kategori trafikbrottslingar som är hysat immuna mot andra medel. Framför allt är det direktsmisk på fingrarna medans dom fortfarande är nere i syltburken och gräver!
Ytterst pedagogiskt, och därtill med en viktig touch av allmänpreventiv effekt som slår brett när ryktet kommer ut.
Men nu handlade ämnet om Frankrike.
Äsch, Tyskland och Frankrike är ju samma sak nu i EU.
View attachment 5454
same <-> same
Hampe