mc för skjutsning??

Tororn

New member
Jag tänkte höra om jag kunde få lite idéer av er på forumet!
Jag har haft mc-kort i knappa 10 år nu. Köpte en Kawasaki ER-5 direkt jag tagit kortet. Trevlig men jag tyckte jag "växte ur den" rätt snabbt. Byttes ut till en MT-09 för ett par år sedan nu. Jag trivs bra med den och har egentligen inget att klaga på men det skulle vara kul med lite omväxling. Jag använder den till pendling mellan hemmet och arbetet (ca 2 mil, dels mellan köerna på motorvägen och dels i stadstrafik), nöjesåkning på roliga slingriga vägar och så brukar jag köra en SMC-kurs då och då. Köra i kurvor på bana är ju det klart roligaste!
På senare tid har ett delvis nytt användningsområde uppkommit. Min flickvän vill ibland åka med och gärna åka rätt fort på slingriga vägar. Det senare är bakgrunden till min fråga. Hon är knappt 1,80 och tycker att på min mc sitter fotpinnarna allt för högt och att det blir trångt och obekvämt att sitta bak.
Finns det någon som har något tips på vad jag ska kika på för mc som funkar bra för mina användningsområden och som är bra att skjutsa på? Jag tänker mig någon ny eller mycket lätt begagnad för upp till typ 150000.
Tacksam för alla tips!
 

Bansaie

New member
Går väl att skjutsa på det mesta, men ställningen blir mer hopkrupen ju sportigare hoj. I vilket fall brukar passageraren oavsett ha fotpinnarna för högt om denne inte är väldigt kort.

En kompis till mig skaffade förlängare för fotpinsfästet till sin GTR1400 så de bakrefotpinnarna hamnade ca 10 cm längre ned. Hans fru satt som en drottning. Han har bytt hoj nu till en BMW GS1200 och han har flyttat över förlängarna till den nya hojen.
 

OH-

Member
Ja, FJR 1300 är ju en erkänt bra hoj för både passagerare och lass. Och den skäms inte på bana heller. Genomarbetad bombsäker modell oxå, borde ge 0 bekymmer.
 

Tororn

New member
Tack. Just FJR 1300 hade jag tänkt titta på!
Nu har jag inte hunnit med det ännu men en sak som jag funderar över är att jag helst vill ha en hyfsat smidig modell som fungerar när man vill ta sig till jobbet genom rusningstrafiken. Jag är lite osäker på om en FJR kan kännas för tung och klumpig då, men det märker man väl när man provkör en i och för sig.
 

jan-olovj

New member
Kolla runt för flera av dessa är tunga 300+.
En sådan som jag har duger utmärkt att ha passagerare, Varadero XL1000va men bör vara efter 03 då kan du få ABS samt sexväxlad låda o insprut. Suzuki Vestrom 1000 är en liknande, fast någon banhoj är det nog inte.
 
Last edited:

Lasse01

New member
Kolla på KTM äventyrshojar. 1190S och 1290S är bekväma och skäms inte för sig på bana. Grym prestanda och roliga att köra. Passageraren sitter enligt uppgift riktigt skönt.
 

Styrman_jansson

New member
Hej!

Visserligen börjar de bli lite till åren, men titta på Ducatis ST-serie om du kan tänka dig detta. Dessa brukar ligga runt 220kg och är Sporttouringshojar med betoning på Sport. Jag har skjutsat min Sambo på min ST2:a med gott resultat. Dock är hon bara 1.60 lång.

Även Multistradan, både den gamla och nya modellen tror jag med är ypperliga kurvkramare som även funkar bra att skjutsa på.
 

gundj

New member
Hej!

Visserligen börjar de bli lite till åren, men titta på Ducatis ST-serie om du kan tänka dig detta. Dessa brukar ligga runt 220kg och är Sporttouringshojar med betoning på Sport. Jag har skjutsat min Sambo på min ST2:a med gott resultat. Dock är hon bara 1.60 lång.

Även Multistradan, både den gamla och nya modellen tror jag med är ypperliga kurvkramare som även funkar bra att skjutsa på.

Av Ducatis ST-modeller så är ST3s den att rekommendera. Modernast och vassast om än inte starkast..
Men som sagt, en Multistrada skäms inte för sig på bana eller kurvig väg.
Välj en 2012 -2013 så tror jag barnsjukdomarna är kurerade.
 

soderholm

New member
Hej,


jag har en k1600 gtl och det är en av de bästa touringhojarna, lite tyngre men går bra på kurviga vägar oxå,
hör av dig
//Tommy
 

F800ST

Member
Bmw K1300s kan du kolla in oxå. Kan kännas seg i styrningen men åtgärdas enkelt genom att höja den 25mm bak. Då känns den smidig som en liten 800 plötsligt.
Motorn är ljuvlig och den har mer än nog kraft för att driva 2 pers med packning framåt. Kolla så att den har ESA och quickshift, då blir det ännu bättre.
 

IvanBoring

New member
"Evighetsmaskinen" BMW R1200RT ska ju vara en hoj som både är lätthanterlig, bekväm och dessutom extremt passagerarvänlig om den har topbox. Se i så fall till att välja årsmodell -10 och uppåt då den fick en uppfräschad motor. Skäms inte för sig på bana heller pga sin korta hjulbas och ganska låga vikt i förhållande till hur den ser ut. 110hk och tjänstevikten ligger på 259 kg. Så här skrev MCN om den:

"This bike will lean over way further than you expected it to and let you carve through back roads defying a bike of this size. This is no sports bike, a GS makes it feel light, but you’ll be amazed how smooth it will arc its way on some truly demanding roads that would have a GTR or FJR running wide and looking for run-off beyond cliff faces."

https://www.blocket.se/kalmar/Bmw_r_1200_rt_79056613.htm?ca=20&w=3
 
Top