MC-Byte. Rekomendationer

Eken87

New member
Hej, hej.

Går nu under våren i MC-bytar tankar.

Funderar på att byta bort min Honda NX 650 Dominator, men vet inte riktigt vad jag skall byta in den emot.
Är inne på en, Suzuki DL 1000 V-strom - 03 eller en Honda XL 1000 Varadero - 99/01. Med en prislapp på ca 55 000:-

Vad tycker ni som har någon av dessa hojar? Vilken skall man välja?
Har tidigare bara haft Honda, år det något jag skall fortsätta med?

/Eken

Last edited:

jan-olovj

Active member
Hej, hej.

Funderar på att byta bort min Honda NX 650 Dominator, men vet inte riktigt vad jag skall byta in den emot.
Är inne på en, Suzuki DL 1000 V-strom - 03 eller en Honda XL 1000 Varadero - 99/01. Med en prislapp på ca 55 000:-

/Eken

Jag testade båda hojarna förra sommaren. V-strom är lättare o väldigt kvick den är även billigare. Varaderon betydligt tyngre och lite sävligare till sitt sätt men den har fördelen med sina kombibromsar och möjligheten att få ABS den är tyvär även dyrare. Jag valde Varaderon mest för bromsarna och sävligheten, det vore trevligt att få behålla kortet, den är ju liksom en förutsättning för att kunna köra.
Det bästa är att försöka prova hos din handlare, försök att få köra lite längra runda, kör då samma med bägge hojarna så får du en uppfattning. Det kan till och med vara värt att betala en slant för att märka skilnaden.
Lycka till

Jan-Olov

Zopilote

New member
I den prisklassen finns det även ganska gott om Triumph Tiger 955i som inte bör glömmas i det här sammanhanget. En väldigt kompetent hoj med en motor som utklassar både Varaderon och V-strom:en.

Hej, hej.

/Eken

Är inne på min andra Varadero vid det här laget. Mycket bra allroundmotorcykel som jag verkligen kan rekomendera. Jag trivs bra med den men har inte provat V-strom. Däremot måste jag hålla med föregående om att du även bör titta på Tigern. Den är mycket skön, men jag faller ändå för Hondan och dess tillförlitlighet.
Petrus

Katarina

Helt okej
Om man nu inte *måste* ha en Honda så finns förstås en del andra märken, du kanske ska kika lite på olika modeller och provköra? :)
Jag själv äger en Triumph Scrambler som har ett fint högre vrid i motorn, den har modern teknik instoppad i en äldre design och otroligt rolig att köra!
Den andra mc:n är en BMW F650 GS, lite slöare men även den är mycket bra.

Esquire

New member

Provkör en V-Strom 650 om du får möjlighet. Det är en riktigt trevlig liten hoj och den pigga v-twinnen går inte att jämföra med stånkan i en Dominator. Den är hyfsat bekväm att köra och känns som en smidig liten vessla jämfört med min GSX1400. :D

Förutom att den hamnar lägre i pris än sin 1000-kubiks storebror så blir även försäkringen billigare och från -07 så finns de med ABS-bromsar.