MAX batteri?

jvg

New member
Hej,

Har någon erfarenhet av batterierna som MAX MC Import saluför (deras eget MAX batteri)?

Det är importerat från "fjärran östern" som dom själva skriver i katalogen.
Ett Yuasa originalbatteri kostar ca. 2500:-, det finns ett billigare alternativ men det är fortfarande mer än det dubbla mot ett MAX batteri.

Har just nu ett biltema-batteri, det klarar inte att starta min KTM 950 Adventure efter att ha stått still bara en vecka.
Biltema-batteriet har en kapacitet på endast 8Ah, medans MAX har 11,2Ah (Yuasa 12Ah).
CCA vet jag inte på varken MAX eller biltema-batteriet.

/jvg
 

SuperRetard

New member
Spännande.. Jag måste byta på SuperDuken också efter förra vinterns bortglömda underhållsladdning..

Har du problem med feltema trots nytt, laddat och varmgarage? Eller har du sämre förutsättningar?

Vet att Honda CBR1000RR batteriet fungerar, dock tror jag att 600-kronorsvarianten inte är gele, utan vatten/syra.. Och jag är tveksam till hur det blir om man "välter" hojen då???

Men har samma problem, det är mkt motor och mkt komp att veva igång!
 

jvg

New member
Hund skrev:
Har du problem med feltema trots nytt, laddat och varmgarage? Eller har du sämre förutsättningar?

Köpte biltema-batteriet för ca. ett år sedan.
Jag tycker inte att jag misskött batteriet. Under vintern hade jag det urplockat, förvarat i ett förråd (ingen värme men aldrig under nollan), dock inte någon underhållsladdare påkopplad (ett batteri bör väl ändå klara att stå o-inkopplat under några vintermånader utan att gå sönder?).

Förra helgen var batteriet fulladdat, åkte ett antal mil, lät den stå tills i lördags och då var det helt kört att få igång den.

Jag har mätt upp laddspänning och kollat strömförbrukningen när den står avstängd utan att hitta nåt konstigt.
Så det enda jag kommer fram till är att batteriet är kasst.

Beställde ett MAX batteri idag, det återstår att se om det är nåt att ha..

/j
 

Marie

Banned
Biltemas batterier har enligt min erfarenhet rasat kolosalt i kvalitet de senaste åren. (från en inte allför hög mrn dock med tanke på priset acceptabel nivå).

Köpte för drygt tre år sedan ett biltemabatt. till min XJ900, det var oanvändbart efter lite mer än ett år. Köpte då ett Varta och det funkar perfekt efter två år. Köpte ett bilbatteri till man sons Volvo tör två år sedan på biltema. Funkade knappt 1½ år. Nu sitter det ett Volvo original i den bilen...

Aldrig mer ett Biltemabatteri och förr har jag haft köpt ett halvdussin batterier hos Biltema och de funkade många år, men nu är mitt förtroende för Biltemabatterier totalt väck!

Jag tror att problemen kom när de slutade att syrasätta batterierna i samband med köpet.
 
Top