Marchel Bulthuis: "Motorcykelns framtid är elektrisk!"

smcrobot

New member
Varför ska jag som motorcyklist ska köpa en elektrisk motorcykel? Marchels svar är väldigt tydligt: "Det är ärligt talat väldigt kul. Dessutom är det ett enormt och "snabbt" vridmoment, vilket gör dem roliga att köra." Det är allt? Bara kul? Marchel blir ivrig: "Framtiden är elektrisk, utan tvekan. Vi står på gränsen till mycket ny utveckling inom elektrisk körning. Vi behöver verkligen...

Läs mer: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Marchel-Bulthuis-Motorcykelns-framtid-ar-elektrisk/
 

Umbriel

New member
Bra artikel om framtidens motorcyklar. Jag tycker det är konstigt att det inte redan finns el-motorcyklar att köpa i Sverige idag? Vad jag kan se så finns ingen av motorcyklarna i artikeln till salu i Sverige? När kommer de? Är detta något SMC kan jobba för att främja?
 

Lottafia

Member
Så länge jag inte kan kalkylera med dagsetapper på minst 120 mil är eldrift ingenting som intresserar mig.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Bra artikel om framtidens motorcyklar. Jag tycker det är konstigt att det inte redan finns el-motorcyklar att köpa i Sverige idag? Vad jag kan se så finns ingen av motorcyklarna i artikeln till salu i Sverige? När kommer de? Är detta något SMC kan jobba för att främja?

Det är köparna som avgör var motorcyklarna säljs, inte SMC. Kollade in Zero som tidigare såldes i Sverige, inte nu längre: www.zeromotorcycles.com/locator/
Min personliga åsikt är att vi inte har en aning om hur motorcyklarna ser ut om 15-20 år och vad de drivs av. Miljömålsberedningen föreslår mycket kraftiga höjningar av koldioxidskatten för minskade utsläpp i transporter, något som skulle betyda 20 kronor/liter för bensin enligt Bil Sweden.
 

Ove 60+

Active member
:tummenupp Hoppas att elhojarna kommer. Känslan att köra och kunna koncentrera sig på körningen istället för att få det numera förhistoriska monstret som kallas kolvmotor att arbeta inom ett rimligt varvtalsområde genom att välja växel och att slira igång med koppling och sån skit. Man bara gasar och bromsar och kan vara helt inriktad på att köra. Bullerproblemet är löst per automatik. :tummenupp

Räckvidd? Räcker nog till redan i nuläget för de allra flesta. Det är faktiskt ganska få som kör riktigt långa dagsetapper men det kanske kommer någon form av hybriddrift?

Den som ändå vill kan ju fortsätta köra med gammal teknik - det blir ju inte förbjudet.... :wink:
 

Lottafia

Member
Ja smaken är som baken...

Jag kan inte tänka mig eldrift förrän den dagen en uppladdning för 40 mils ytterligare körning kan genomföras på max 5 minuter, och upprepas oändligt många gånger (eller minst 10.000 gånger utan batteribyte)

Dessutom älskar jag ottomotorn. Jag skulle aldrig byta min kvartssekelgamla tvåochetthalvttonnare med vinkelåtta mot en sprillans ny Tesla om jag så fick Teslan gratis.
 

Diversion

New member
Ja smaken är som baken...

Jag kan inte tänka mig eldrift förrän den dagen en uppladdning för 40 mils ytterligare körning kan genomföras på max 5 minuter, och upprepas oändligt många gånger (eller minst 10.000 gånger utan batteribyte)

Dessutom älskar jag ottomotorn. Jag skulle aldrig byta min kvartssekelgamla tvåochetthalvttonnare med vinkelåtta mot en sprillans ny Tesla om jag så fick Teslan gratis.

Inte jag heller, en elmotor är ju helt själlös och går inget att göra med. Ok som slit och slängfordon till vardags kan jag köra el under förutsättning att fordonet klarar allt som ett konventionellt fordon klarar (samma räckvidd och full laddning på 6 minuter). Som rekreationsfordon? Aldrig i livet.

Fördelen är väl i och för sig att med ett elfordon kan jag köra tuffare. Jag har för mycket mekanisk sympati för att plåga en konventionell cykel eller bil. Med ett elfordon är det mera som en slit och släng leksak. Med ett sådant kan jag bomba satan efter krokiga vägar och inte bry mig så mycket.
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
:( Mja - spelar nog ingen roll vad vi tycker, soppan kommer att bli skitdyr så vi får hitta på att köra på annat inom några få år. Ottomotorn går att köra på en del andra bränslen så det går nog att använda den även i framtiden men rimligtvis kommer även andra energikällor att dyka upp.

Elmotorn lär vara riktigt "levande"- inget slirande med koppling och full effekt från stillastående i samma ögonblick som man beställer med gashanden - kan det bli bättre? :angel:
 

Diversion

New member
:( Mja - spelar nog ingen roll vad vi tycker, soppan kommer att bli skitdyr så vi får hitta på att köra på annat inom några få år. Ottomotorn går att köra på en del andra bränslen så det går nog att använda den även i framtiden men rimligtvis kommer även andra energikällor att dyka upp.

Elmotorn lär vara riktigt "levande"- inget slirande med koppling och full effekt från stillastående i samma ögonblick som man beställer med gashanden - kan det bli bättre? :angel:

Jag menade steril.
 

jan-olovj

Active member
Allt hänger nog på tillvänjning får vi lite tid på oss så funkar nog el med, bara körsträckan o laddning funkar tillfredsställande.
 

Umbriel

New member
Ni som har åsikter om elfordon, vad har ni kört för elhojar? Själv har jag inte haft möjlighet att prova någon alls, men är jävligt sugen på att testa en nyare Zero så snart de får en importör igen och finns att provköra i Sverige.
 

Ove 60+

Active member
Ni som har åsikter om elfordon, vad har ni kört för elhojar? Själv har jag inte haft möjlighet att prova någon alls, men är jävligt sugen på att testa en nyare Zero så snart de får en importör igen och finns att provköra i Sverige.

:tummenupp Samma här - alltid roligt att veta vad man pratar om.. :) :angel:
 

Lottafia

Member
:tummenupp Samma här - alltid roligt att veta vad man pratar om.. :) :angel:


Man behöver inte prova fordonet om redan databladet ger vid handen att aktionsradien är otillräcklig och återuppladdningstiden alltför lång. Meningslöst att ödsla tid på en provkörning när fordonet redan i databladet är oanvändbart.
 
Top