Mackdöden.

mudder

Member
Från och med den 1 mars 2009 tvingas alla bensinmackar som säljer mer än tusen kubikmeter fossila drivmedel per år att även erbjuda förnyelsebara drivmedel.
http://gd.se/nyheter/1.401846

Detta kommer att orsaka stora problem för oss MC-åkare som gillar att åka på mindre vägar då de flesta hojar har ju en räckvidd på ca 20 mil.

Har SMC protesterat mot detta? Om inte kanske det är läge med en protestlista?
 

GeCe

New member
Det är inte bara vi som gillar att åka MC med begränsad räckvidd som drabbas utan även alla andra som bor i glesbygden. Svårt att begripa hur de kan fatta ett sådant här idiotiskt beslut men de kanske inte vill ha en befolkad landsbygd.
Så en protestlista om den kommer till stånd, vem det vara månde som vill och orkar vara upphov till den så skriver jag gärna på.

Mvh
 

Olle Å

New member
mackbrist

Eftersom jag bor i Värmland och har märkt sedan flera år tillbaka att flertalet småmackar har försvunnit, så skaffade jag en större tank plus att jag byggde en extra på 5 liter. Nu har jag en garanterad räckvidd på 50 mil på min Dominator. 25+5 liter.

Olle Å

Om vägen är för dålig, byt hoj.
 

mudder

Member
Är det någon som vet var man kan hitta en aktuell lista över bensinmackar?
Jag planerade att tanka i Tärnsjö nyligen, men när jag kom dit var macken nerlagd.:eek: Det var bara att åka 2 mil åt fel håll (till Östervåla) för att fylla den snustorra tanken.:mad: Men macken i Östervåla stänger nog också snart. Det stod en rolig skylt på dörren, öppet varannan helg. En bra fråga är när varannan helg är?

Åter till topic. En POI-lista till GPS:en vore inte fel.
 

Snusmumrik

New member
Från och med den 1 mars 2009 tvingas alla bensinmackar som säljer mer än tusen kubikmeter fossila drivmedel per år att även erbjuda förnyelsebara drivmedel.
http://gd.se/nyheter/1.401846

Detta kommer att orsaka stora problem för oss MC-åkare som gillar att åka på mindre vägar då de flesta hojar har ju en räckvidd på ca 20 mil.

Har SMC protesterat mot detta? Om inte kanske det är läge med en protestlista?


Synd om alltför många mackar försvinner men det finns
som tur är inget krav på vilken sorts förnyelsebart bränsle
som behöver finnas på macken.

I Korpilombolo har en fyndig mackägare hittat en bra
lösning som man kan läsa om på:
http://www.nsd.se/NYHETER/ARTIKEL.ASPX?ArticleID=4383932
 

Ann

New member
Är det någon som vet var man kan hitta en aktuell lista över bensinmackar?
Jag planerade att tanka i Tärnsjö nyligen, men när jag kom dit var macken nerlagd.:eek: Det var bara att åka 2 mil åt fel håll (till Östervåla) för att fylla den snustorra tanken.:mad: Men macken i Östervåla stänger nog också snart. Det stod en rolig skylt på dörren, öppet varannan helg. En bra fråga är när varannan helg är?

Åter till topic. En POI-lista till GPS:en vore inte fel.

Det var lite roligt faktiskt.. om den inte är öppen den helgen man är där så får man väl dra slutsatsen att man får vänta till nästa helg.. och det är ju till stor hjälp..:D

I övrigt är det ju för jäkligt om det ska vara svårt att få tag på bränsle!!
 

Tyrannosaurus

New member
Synd om alltför många mackar försvinner men det finns som tur är inget krav på vilken sorts förnyelsebart bränsle
som behöver finnas på macken.

I Korpilombolo har en fyndig mackägare hittat en bra lösning som man kan läsa om på: http://www.nsd.se/NYHETER/ARTIKEL.ASPX?ArticleID=4383932
För "genomresande" är det oftast inga problem då det brukar vara mindre än 20 mil mellan mackarna även i de mest glesbebyggda delarna av landet. Problemen är större för lokalbefolkningen, företagsägare, landsbrukare, skogsföretag m.fl.

Jag undrar hur politikerna ska få ihop det nu i klimathysterins tidevarv.
- "Yes! Vi ser till att dom som inte säljer etanol, biogas eller nåt som enbart taxi kör på i Stockholm får stänga, då blir det mindre koldioxidutsläpp och dom jävlarna får åka 5 mil i vardera riktning för att tanka... Ha!" :rolleyes:
- "Va? Koldioxidutsläpp? Oj! voine voine vad ska vi göra, nu är ju lagen redan stiftad och då går den ju iiiiinte att ändra" :rolleyes:

Dum, dummare, dummast och ytterligare en anledning att inte rösta på dårarna. Såg att Carl B Hamilton hyllade "vedtricket", men han är ju själv socialmoderat, vänsterliberal, miljökristen eller nåt så han kanske röstar nej till det här av taktiska skäl, men ja till någon annan idioti :mad:
 

Ducatista

New member
För en del år sedan var jag på resande fot uppåtlandet. Mitt ute i ödemarken börjar bensinlampan lysa. Stadsbo som man är väntar man ju in i det sista med att tanka eftersom man är van vid att mackar finns "runt hörnet".
Reservtanken rymmer en del (körde bil vid tillfället) men det var nog tur för just som vi hittade en mack gick bilen bokstavligt talat på ångorna.
"Macken" vi kom till såg inte mycket ut för världen, en gammal pump som sett sina bästa dagar för decenier sedan. När vi sedan skulle betala fick vi gå igenom köket i huset som stod sidan om. Där bodde "stationsägaren" och betalningen kunde bara göras kontant.

Även om detta är en del år sedan så ler man smått åt händelsen än i dag. Det som gör att man minns just denna macken var den trevliga "stationsägaren" och att man fick gå genom köket. Små gemytliga mackar som visar att "Roy & Roger" finns på riktigt.

Ett kulturarv som vi bör värna om.
 

jan-olovj

Active member
Det bästa som vi landsbyggdsbor kan göra för att få behålla vår mack är att vara den trogen och handla hemma inte titta på de få ören det är billigare i stan. Ett gott kundunderlag är den bästa chansen vi har för att få behålla den kvar.
 

P-O Noren

New member
Problemet har nog inget att göra med det direktiv TS pekar på.

Kunder som inte är lojala den lokala handlaren är det största problemet. Det andra problemet är att man inte har någon vinst på bränsle, pengarna går i huvudsak till dom stora kedjorna centralt.

Folk reagerar bara när affärer och mackar stänger. Medan dom finns är det ingen i byn som handlar där för dom håller lite högre priser än inne i stan eller affären bredvid jobbet. Detta är inget regeringen eller SMC kan påverka.

Jag kan tipsa om denna dokumentär som är saklig och intressant:
http://svtplay.se/v/1434374/dokument_inifran/miljobilsfeber
(för att belysa bakgrunden till beslutet)

Dessutom kan jag tillägga att har man bara en 50-lapp eller 100-lapp på sig så kan man stanna på vilken gammal gård man vill och köpa en "slatt". Folk i obyggden är mer förberedda och hjälpsamma än stadsbor. Finns oftast någon i byn som har lite bränsle till motorsågen eller gräsklipparen.
 
Last edited:

der Anders

New member
Det bästa som vi landsbyggdsbor kan göra för att få behålla vår mack är att vara den trogen och handla hemma inte titta på de få ören det är billigare i stan. Ett gott kundunderlag är den bästa chansen vi har för att få behålla den kvar.

Min mormor bor ute i skogen i Värmland och ojade sig så mycket när macken skulle stängas i byn... Sedan kom det ju fram att HON helt hade slutat tanka där, eftersom hon brukade tanka i stan (dit hon måste för att handla mat iaf). Det är lätt att klaga, men om ingen köper bensin där så är det ju klart att macken måste stänga...

Sedan att det här med etanol-tvång är lite suspekt, det är ju en annan del av problemet, men borde inte mackarna kunna ta det som en chans till utveckling av utbud? Är det bara i stan man kör på etanol?
 

jan-olovj

Active member
Vad jag förstår så är det förenat med stora kostnader, och det vill inte bensinkjedjan betala, de brukar äga mackarna och arendera ut den till dem som driver macken.
 

SuperRetard

New member
Det är inte bara vi som gillar att åka MC med begränsad räckvidd som drabbas utan även alla andra som bor i glesbygden. Svårt att begripa hur de kan fatta ett sådant här idiotiskt beslut men de kanske inte vill ha en befolkad landsbygd.
Så en protestlista om den kommer till stånd, vem det vara månde som vill och orkar vara upphov till den så skriver jag gärna på.

Mvh

Lite konstruerat problem faktiskt, norrland borträknat.

Från Sundsvall och söderut är inte avstånden så stora att det blir ett problem även om man skulle stryka alla mackar utanför de riktiga "städerna".

Jag har en av marknadens minsta tankar, på en av marknadens törstigaste hojar. Kommer 18-20 mil om jag kör snällt (inte ecodrive kanske, men normalsnällt).

18 mil räcker från Nkpg till Jönköping, eller från Jkpg till Gbg, eller Karlstad till Västerås.. osv..

Vart skulle det innebära ett problem?

Ok en motard med 7-literstank. Men de drar inte så mkt så även de har ju en räckvidd på upp mot 14 mil..
 

SuperRetard

New member
Min mormor...


Är det bara i stan man kör på etanol?

Du har helt rätt om mormor..

Men det ligger nog mkt i att miljöbilar överlag är ett stadsfenomen. Vi är inne på vår andra och kommer fortsätta med det tills parkeringsreglerna ändras.

När jag bodde i Sthlm valde jag miljöbil (egentligen den första av 3 i rad då :)) pga tullarna in till stan.

Visst är det snällt att köra miljövänligt, men det krävs incitament!
 
Top