M C - D Ö D E N! i rubrikerna, detta året också...

Hampe

Skriver massor!
Jo, det klart att vi skulle få den loskan i ansiktet i år igen. Den kommer som ett brev på posten brukade göra förr.

Men, det känns lite... ...orytmiskt änna, när SMC frontar med "glada nyheter" daterade 4/7 http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Positiv-trend-i-olycksstatistiken/
medans Expressen håller på att göra slut på trycksvärta bara 4 dagar senare.

http://www.expressen.se/nyheter/nio-doda-pa-mc---pa-bara-nio-dagar/


Det är så här det blir när man leker med siffror och slår sig för bröstet utan att ha något underlag för det:
Andra kvartalet förra året var en katastrof - fint väder, många dårar ute och gasade satan utan hjälm, utan körkort, på i bästa fall lånade hojar och på ställen dom inte borde kört.

Så, med pissväder Q2 året därpå så kan den som gillar att kissa i byxan hävda att: "titta vad bra vi är i år"!
Synd bara att värmen i år kom i kvartal 3 och sammanfaller med den allmänna semesterperioden...
När folk vinglar ut för att på en och samma gång avrosta sig och blåsa ur hojen på samtidigt - tillsammans med att det "är för varmt" för att ha vettiga kläder på sig, så kan det bara gå fel.


Jag vet, jag vet - man ju vill så gärna ha lite bra besked att komma med. Men att gå av plan i halvlek och känna sig nöjd med utvecklingen har aldrig varit någon bra taktik.

Kära SMC! Tackla upp den där Trucker-Sandberg i sargen och hjälp honom att uttala sig om motorcyklism! Det han sagt hitintills blir sällan rätt.

Jan Sandberg, vd på Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) är bekymrad över siffrorna.

Trucker-Janne skrev:
Det är i huvudsak under sommarmånaderna som olyckorna sker. Juli månad brukar vara den månad då flest motorcyklister omkommer för då är också flest trafikanter ute på vägarna, säger han

Mmmmm... Det är sådana djuplodande analyser som skall rädda oss alla...

Och mer sifferlekar!
Enligt NTF har olycksstatistiken för mc generellt sett gått ner. Det beror bland annat på att fler motorcyklar förses med låsningsfria bromsar så kallade ABS-bromsar, som halverar riskerna för olyckor. För fyra år sedan var 15 procent av motorcyklarna som såldes försedda med sådana, nu har 62 procent ABS-bromsar.

Bromsar som halverar risker för olyckor, och "nu har 62% ABS-bromsar" skall med bilhandlarstil givetvis förstås som att det handlar om andel nysålda hojar med ABS. Synd att det inte säljs så mycket hojar bara...


...och en som kan ta åt sig av den sviktande försäljningsstatistiken är den sanslöst trötte McRF-chefen vi har som alltid lyckas med konststycket att bli felciterad. För det måste han väl ha blivit...?

- Det har varit en ganska kall och regnig försommar men nu blir det semester och fint väder och då kommer hojarna ut. Då sker det också olyckor, säger Per Johansson, vd för Moped- och motorcykelbranschens riksförbund

Detta måste bara vara ett felcitat!? Inte kan väl den som är satt till att promota försäljningen av tvåhjulingar i Sverige gäspa ur sig en sådan lakonisk och defatistisk spya när han är ute i nationwide media...?

"...då kommer hojarna ut. Då sker det också olyckor." Ja, tack så mycket då.
Handlarna hänger så tungt på repen redan att en sådan idiotkommentar mycket väl kan sänka en av dem.
"Ole, dole, doff...?"








Mitt råd...? Ge fan i att köra när det är så varmt att ni inte kan ha fulla kläder på er! Det är ju på sommaren olyckorna händer - det säger till och med expertisen. Kör höst, vinter och tidig vår istället. Händer knappt några olyckor alls då...





Hampe
 
Last edited:

990 Adventure

New member
Åka eller köra

Så, med pissväder Q2 året därpå så kan den som gillar att kissa i byxan hävda att: "titta vad bra vi är i år"!
Synd bara att värmen i år kom i kvartal 3 och sammanfaller med den allmänna semesterperioden...
När folk vinglar ut för att på en och samma gång avrosta sig och blåsa ur hojen på samtidigt - tillsammans med att det "är för varmt" för att ha vettiga kläder på sig,

Kära SMC! Tackla upp den där Trucker-Sandberg i sargen och hjälp honom att uttala sig om motorcyklism! Det han sagt hitintills blir sällan rätt.

Jan Sandberg, vd på Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande (NTF) är bekymrad över siffrorna.



Mmmmm... Det är sådana djuplodande analyser som skall rädda oss alla...

"...då kommer hojarna ut. Då sker det också olyckor." Ja, tack så mycket då.
Handlarna hänger så tungt på repen redan att en sådan idiotkommentar mycket väl kan sänka en av dem.
"Ole, dole, doff...?"

Ge fan i att köra när det är så varmt att ni inte kan ha fulla kläder på er! Det är ju på sommaren olyckorna händer - det säger till och med expertisen. Kör höst, vinter och tidig vår istället. Händer knappt några olyckor alls då...





Hampe[/QUOTE]
Har tagit bort en del av ditt inlägg i mitt svar Hampe, men kärnan i ditt resonemang är nog i det jag sparat, och min förklaring är att på sommaren så kommer dom som åker mc ut samtidigt som bilåkandet ökar och nu förtiden allt som är förknippat med bilåkande, sms,dvd byte och gps pillrande , då är det inte konstigt att olyckorna ökar.

På våren,hösten och vintern är dom som kör mc ute, trafiken lite mindre åtminstånde mindre köbildande element typ traktorer,husbilar och husvagnar, dom två sistnämnda ofta med förare utan erfarenhet och sysslande med det jag skrev förut, då blir det förhoppningsvis mindre olyckor.

abs eller inte men nog är det bra när det behövs för man reagerar instinktivt och är man då inte utrustad RYGGRADSREFLEX HUR MAN BROMSAR så tror jag det är bra, själv var jag ute igår och det ösregnade, möter en bil som helt plötsligt väjer ut på min väghalva, jag tvingas tvärnita och väja ut utanför vägkanten, varför jo med en mobil i handen väjde bilisten för en vattenpöl på sin sida, syntes jag, tror det för jag har vit hjälm,varselstreck på jackan och helljus vid det tillfället.

Trevlig sommar och se till att överleva den genom att tänka på hur ni kör mc,givetvis med full skyddsmundering,nykter och utvilad, men ochså med att vara engagerad i det ni gör,vet ni inte hur, tja då skulle jag offra tid på en kurs, det är bättre än att ligga på sjukhus som är det bästa alternativet vid en olycka,det andra,då får man ligga länge :(
 

Oldbiker

New member
Den olycka i Ludvika som finns med i uppradningen i Expressens artikel kan knappast kallas MC-olycka, annat än i den bemärkelsen att han åkte på en MC. Föraren saknade körkort och "övningskörde" med sin kompis. Nu är det dock oklart om "handledaren" hade körkort. I varje fall stannade han inte kvar på platsen så det kunde kontrolleras av polisen. Direkt efter olyckan larmade han SOS och satte sig på hojen och åkte därifrån, men det kanske fungerar så i den typen av klubbar....
 

Paerhc

New member
Jag fick lära mig av min körskolelärare när jag tog körkort att "du kan lita lika mycket på en bilist som på en älg". Det kör jag efter ännu idag.
 

Hampe

Skriver massor!
Ja, detta var väl kanske inte en av mina mer genomarbetade trådstarter, men så går det när man skriver i affekt.
F'låt.

Att kvällspressen svinar på med "säljande" rubriker är varken konstigt eller oväntat - det som retar mig är att "vi själva" är så dumma när vi ges utrymme i media:

Nog fan kunde McRF kläckt något liiite bättre...?

Visst borde väl NTF kunna stå rygg mot rygg med oss istället för att ta billiga poäng genom att istället sticka kniven i ryggen?


...och SMC! Försiktighet med siffror, please! Vårt enda sätt att långsiktigt förtjäna trovärdighet är att inte slåss med samma fula knep som motståndarsidan!
Informationen här http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Positiv-trend-i-olycksstatistiken/ är förvisso korrekt - men bara i ett ytterst kort perspektiv. När man väger in att den period man jämförde med året innan i sig var ett katastrofalt trendbrott åt andra hållet med massor av olyckor så är det korkat att slå på stora trumman så snart inpå.
Speciellt när statistiken svänger så våldsamt gör man bäst i att sitta still i båten och reda ut stormen - läs: uttala sig kring årsstatistiken kring nyår istället.

Varje enskild förändring är förvisso ett 'trendbrott' i ett microperspektiv, men vi jobbar mer långsiktigt än så, eller hur?


H
 

Jumbo

New member
Jag ser gärna att Hampe fortsätter att vädra sina egna analyser. I Kronoberg har vi det motsatta problemet.
 

nir_scorpio

New member
Från artikeln (http://www.unt.se/uppsala/motorcykli...t-1803520.aspx): "Som tur är ser motorcyklisten att bilen kör ut och lägger omkull cykeln. Han har bra skyddskläder på sig och glider 75 meter, ner i diket. Annars hade nog det här slutat riktigt olyckligt, säger vakthavande befäl på Uppsalapolisen."

Varför lägga omkull hojen? Det är sämre - nästan ingen - "bromsverkan", ingen möjlighet att manövrera och riskerar att göra himla ont redan där och då. Om föraren dessutom gled närmare 75 meter utan att träffa bilen så borde det funnits bra med marginal för bromsa till stopp, eller åtminstonde bromsa ner till undanmanöverfart, om det inte gått himla fort...

Tur att det gick hyffsat men även bra kläder är dåliga bromsbelägg.
 
Last edited:

Oldbiker

New member
Även om jag råkar tillhöra det kollektiv som tråden riktar sin ilska mot, så skulle jag vilja försöka förklara varför det blir som det blir. Det är precis som många påpekar att rubriken är det som lockar människor att läsa. Det är speciellt viktigt för kvällstidningarna, som till 100 % är beroende på att sälja lösnummer. Bland morgontidningarna finns det en annan inställning, men lite av detta finns det dock bland de som jobbar med webben. Även där handlar det lite om att locka läsare.

I mångt och mycket beror detta på att de flesta reportrar har dåliga kunskaper om trafikolyckor i allmänhet och i synnerhet när det handlar om olyckor med motorcyklar. Det finns en allmän inställning att motorcyklar kör fort. Jag vet inte hur många gånger jag fått kommentaren: - Det gick nog djävligt fort
Alltså läggs ansvaret helt på den som kört motorcykeln.

Men även vi som åker hoj har ett ansvar i detta. Det handlar om att själva se till att rätt information kommer fram till media. Att sakta men säkert bygga upp en annan attityd mot motorcyklister och visa på att många olyckor handlar om extrema beteenden som inte har ett dugg med motorcyklister att göra. Vara med och upplysa om att den eller den saknade körkort, eller körde på en stulen motorcykel, kanske var drogpåverkad eller berusad.

Mitt råd är att vi hojåkare tar kontakt med tidningarna och påpekar felaktigheter och med tiden kanske få en mer medveten journalistkår. För det finns faktiskt inget som är så pinsamt för en journnalist som att ha skrivit fel och övervägande delen ser det som en hederssak att rätta fel.
 

Triumph int

New member
Jag tycker att SMC ska göra en egen utredning om varje olycka där en mc är inblandad.

På så vis skapas en kunskapsbas som med tiden kommer att bli mycket värdefull.

Detta skulle resultera i ett större inflytande för SMC i alla trafikfrågor.
 

huSSe

New member
när börjar dom skriva om varenda bil olycka?
bil döden slår till , vilka rubriker och ofta man
skulle få läsa det.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
SMC får varje år ta del av Trafikverkets djupstudier av dödsolyckor, i efterskott. I höst kan detta ändras så att SMC ingår i gruppen som gör analysen av olyckorna.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Under perioden jan-juli 2011 omkom 31 på tvåhjulig MC. Hittills i år har 20 omkommit enligt mina iakttagelser av de tidningsartiklar vi får varje dag till SMC.
 

Oldbiker

New member
Vi motorcyklister och de organisationer är till viss delaktiga i spridningen av myten att det skulle vara i stort sett livsfarligt att köra motorcykel. Jag har kompisar som åkt hoj i över 40 år och aldrig varit inblandade i något och det handlar ändå om människor som kört kanske 1000 mil om året i snitt.

Men det är bara att slå upp vilken motortidning som helst som skriver om mc, många artiklar handlar om sådant som på ett eller annat är kopplat till säkerhetsfrågor. Låt mig ta ett exempel, det skrivs om handskar och då handlar det om att det ska vara bra grepp på styret, de ska skydda händerna vid en eventuell olycka och de ska vara varma så man inte blir stel....Sen är det ju bra om de är bekväma och ser trevliga ut.
När läste vi om samma sak när det gäller bilar, det ska vara ett bra grepp på ratten, de ska vara varma så inte fingrarna stelnar. Annat i den vägen är artiklar kring rattmuffar, risken med dessa och det minskade greppet och känslan. Aldrig något om faran med att smörja in händerna med mjukgörande krämer, som sedan gör ratten svinhal.
Vi motorcyklister måste på ett annat sätt lyfta fram det positiva och att vi faktiskt inte åker rakt in i döden varje gång vi startar en hoj. Jag tror att mångt och mycket av de attityder som finns kring och om motorcyklister har sin grund i det som skedde på 70-talet och som kulminerade i Rapport 13. Vi skrattar åt detta i dag, men det la grunden till inställningen om att det är livsfarligt att åka motorcykel och det måste vi brottas med.
Så sent som i går träffade jag en vän och hennes sambo berättade att han ville ta mc-kort, men hon protesterade och ville inte det. Hon var helt enkelt rädd att han skulle köra ihjäl sig, för det är så farligt med motorcyklar.

Denna myt är det som sedan styr journalister, särskilt kvällstidningarna, här kommer bekräftelsen på det alla vet, det är livsfarligt att åka motorcykel. Sedan blir det en sanning för att det stått i tidningen och myten växer sig allt starkare, precis som man ville på 70-talet med rapport 13...

Uppdraget till alla hojåkare är att slå ihjäl myten och påverka de mc-tidningar och organisationer som tar till vara era intressen att medvetet inte underblåsa myten. Istället ska vi prata om det positiva med att åka hoj, den känsla det ger, tillfredsställelse, upplevelse och gemenskap. Vi ska vara medvetna om riskerna, men inte underblåsa alla myter...
 

BMW R90s

New member
Från artikeln (http://www.unt.se/uppsala/motorcykli...t-1803520.aspx): "Som tur är ser motorcyklisten att bilen kör ut och lägger omkull cykeln. Han har bra skyddskläder på sig och glider 75 meter, ner i diket. Annars hade nog det här slutat riktigt olyckligt, säger vakthavande befäl på Uppsalapolisen."

Varför lägga omkull hojen? Det är sämre - nästan ingen - "bromsverkan", ingen möjlighet att manövrera och riskerar att göra himla ont redan där och då. Om föraren dessutom gled närmare 75 meter utan att träffa bilen så borde det funnits bra med marginal för bromsa till stopp, eller åtminstonde bromsa ner till undanmanöverfart, om det inte gått himla fort...

Tur att det gick hyffsat men även bra kläder är dåliga bromsbelägg.
Här kan man fråga sig om bara bakbromsen användes? Då brukar hojen lägga sig.
Fanns det ABS?
 

Oldbiker

New member
Ännu en otrolig rubriksättning (gäller i för sig moped):

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article15489455.ab

Att de allvarligt skadade minskat med hälften borde väl vara en positiv rubrik/nyhet, men icke...

Intressant rubriksättning, men den är trots allt riktig. Det som är en brist är att den som skrivit rubrik och artikel är troligtvis inte samma person. Men i en sådan här artikel borde dett kollas upp hur många som tar mopedkort och hur många som kör utan någon som helst utbildning. I mina trakter, mindre ort på landsbygden, är det inte många som tar mopedkort och de flesta saknar dessutom försäkring. Massor av de registrerade mopederna är avställda året runt, men används flitigt särskilt på sommaren. Jag har pratat med flera föräldrar om saken och beskedet jag får är att det är för dyrt, dels med körkort och dels med försäkringen. Konsekvensen av den skärpta lagstiftningen har blivit att fler kör oförsäkrat och utan någon som helst utbildning. Till detta ska läggas att det blivit en mer eller mindre explosion av antalet A-traktorer. Det är betydligt billigare att ta traktorkort och ungdomarna får sitta under tak.
Snacka om att säkerhetsivrarna skjutit över målet...
 

Bansaie

New member
Till detta ska läggas att det blivit en mer eller mindre explosion av antalet A-traktorer. Det är betydligt billigare att ta traktorkort och ungdomarna får sitta under tak.
Snacka om att säkerhetsivrarna skjutit över målet...
Då har de väl snarare lyckats. Oskyddade trafikanter på 2 hjul vill de ju ha bort från vägarna för utan plåtskal runt föraren så kan inte noll vision uppfyllas.
A-traktorn måste f.ö. vara en noll visions ivrares våta dröm då de inte får gå fortare än 30. Om alla körde A-traktor så skulle alla andra hastighetsbegränsningar kunna avskaffas.
 
Last edited:

Jari69

New member
Intressant rubriksättning, men den är trots allt riktig. Det som är en brist är att den som skrivit rubrik och artikel är troligtvis inte samma person. Men i en sådan här artikel borde dett kollas upp hur många som tar mopedkort och hur många som kör utan någon som helst utbildning. I mina trakter, mindre ort på landsbygden, är det inte många som tar mopedkort och de flesta saknar dessutom försäkring. Massor av de registrerade mopederna är avställda året runt, men används flitigt särskilt på sommaren. Jag har pratat med flera föräldrar om saken och beskedet jag får är att det är för dyrt, dels med körkort och dels med försäkringen. Konsekvensen av den skärpta lagstiftningen har blivit att fler kör oförsäkrat och utan någon som helst utbildning. Till detta ska läggas att det blivit en mer eller mindre explosion av antalet A-traktorer. Det är betydligt billigare att ta traktorkort och ungdomarna får sitta under tak.
Snacka om att säkerhetsivrarna skjutit över målet...

Fakta är trots allt (oavsett om de kör med eller utan försäkring/utbildning):

Antalet döda är lika stort som tidigare!
Antalet svårt skadade har minskat med HÄLFTEN...
 
Top