Måste man tappa ur oljan när man lossar sidokåpan?

6th

New member
Jag har en Kawasaki LTD 750 och har haft loss startmotorn.
Nu märkte jag att jag måste ta loss kåpan på vänstersidan av motorcykeln (där startmotorn går in bakom) för att kunna montera tillbaka startmotorn och träffa kugghjulet innanför kåpan.

När jag lossar lite försiktigt på skruvarna som håller kåpan börjar det rinna ut olja.

Kan man luta motorcykeln åt andra hållet och lossa kåpan utan att det rinner ut olja eller måste man tappa ut allt innan man kan lossa på kåpan?

Mycket tacksam för svar.
Mvh/ Johan
 

Chopperbyggarn

New member
Det bör gå att "lägga" ner hojen på sidan om inte olja läcker ut genom vevhusventilation samt bensin från ventilationen i tanklocket. Har själv praktiserat detta på Sportster motoriserade hojar flera gånger med gott reultat.:tummenupp

Anders.J
 

SuperRetard

New member
Som ovan sagt...

Det går att lägga hojen ner och öppna utan att tappa allt för mkt olja (var beredd att torka lite bara för droppfritt blir det förmodligen inte ;)).

Eller så passar du på att byta olja när du ändå håller på. :tummenupp

Jag har gjort så en gång, när jag hade bytt olja och inte ens startat hojen innan jag kom på att det låg en ny koppling på bänken som skulle i också, då kändes det trist att byta den helt oanvända oljan. Ställde hjulen på kanten till en EU-pall för att få upp lite, och bandade sen upp ram/styre i en takbalk och la den helt horisontellt.

Tjör ba´ ;)
 

goofy 1

New member
På v-sida sitter väl generatorn ? isåfall är det normalt
om det bara kommer någon cl. olja
 

6th

New member
Vilket bra forum med så snabba svar =)
Tack =)

Jag ska testa att luta den så får vi se.
Ang oljebyte så vore det ett bra tillfälle att byta om det inte var för att jag är för ivrig att testa startmotorn jag fixat med =)

när man ändå är inne på ämnet, när jag byter olja, vilken olja bör jag hälla i och nån som vet hur mycket?
ska man byta filter?
jag har precis köpt mc:n så har ingen koll, har aldrig haft mc innan...
 
Last edited:

6th

New member
okey, kanon...
tack för info.

jag har den 2-cylindriga varianten.
vet ni någon speciell olja man ska köpa? vilken viskositet osv?
..och vart man kan hitta filter till en sådan?

Jag har inte kollat upp detta själv ännu, så kanske hittar något om jag börjar leta, men kände att det var lika bra att fråga här ifall nån råkar sitta inne på svaret =)
 

Bansaie

New member
vet ni någon speciell olja man ska köpa? vilken viskositet osv?
..och vart man kan hitta filter till en sådan?
Jag antar att produkterna som finns via länken jag postade ovan är modellanpassade så det är väl ett tips på både olja, filter och lite till. Är inte hojmodellen i länken rätt så hittar du säkert din modell bland modell-länkarna till vänster på den sidan.
 

Marie

Banned
..och vart man kan hitta filter till en sådan?

Jag vet inte om jag är naiv, men jag inbillar mig att en Kawasaki-återförsäljare nära dig bör ha det.

Det skulle aldrig falla mig in att köpa ett oljefilter utan den treuddiga stjärnan till min Mercedes, eller utan den stiliserade propellern till min BMW.
 
Last edited:

6th

New member
Såg länken nu och det bör vara rätt grejer, så jag ringer o kollar med dom.

Blir väl så att jag tappar ur oljan och byter samtidigt, men är så ivrig o se om startmotorn funkar nu =)

Ytterligare en fråga, är det ett måste att byta packningen till kåpan när man lossat den eller räcker det att vara försiktig?
 

bosseman

New member
Har du tur så kan du klara packningen om den inte är för gammal, men om du ändå håller på och meckar så är en ny packning inga stora pengar så om det varit jag så skulle jag definitivt satt på en ny packning.
 

6th

New member
Hade isär allt, men det jag skulle fixa funkade inte ändå :(
Måste ha isär igen och byta hela startmotorn misstänker jag.. Då köper jag ny packning samtidigt.
 
Top