Många körkortslösa i olycksstatistiken

smcrobot

New member
Varje dödsolycka i trafiken utreds av Trafikverket, en s k djupstudie. Syftet är att se vad som orsakade olyckan och om det finns något som kan förebygga att dessa olyckor sker i framtiden. SMC träffar Trafikverket varje år och går igenom djupstudierna av dödsolyckor på tvåhjulig motorcykel. Det är ett mycket viktigt samarbete eftersom dödsolyckorna är det som ligger till grund för svenskt...

Läs mer: https://www.svmc.se/smc/Nyheter/Manga-korkortslosa-i-olycksstatistiken/
 

theminuteman

New member
Jag tycker det vore intressant att veta vilken modell som varit involverade i olyckorna, inte bara typ. Vill minnas att det fanns i tidigare statistik, givetvis redovisat var för sig och inte kopplat till olyckorna. Jag undrar även vad nakenhojarna/streetfighters/super naked räknas som i statistiken?
 

Sundegor

Member
Tycker det är lite märkligt. Jag har kört MC sedan tidigt 80-tal med undantag för någon enstaka säsong när barnen var små men det har jag kört ikapp med bl.a. övningskörning med dem. Jag kör från tidig vår till sen höst men jag har aldrig visat mitt körkort för någon polis inte ens blivit stoppad. De få gånger det har varit kontroller har jag blivit "förbi-vinkad". Är detta ett normalt beteende eller är det bara för jag alltid kört BMW. I så fall påminner det om när jag som 14-åring fick köra hur mycket moped jag ville för mina föräldrar. Det är väl ingen polis som stoppar en ny otrimmad Zündapp om man dessutom hade hjälm trots att hjälmlagen inte gått igenom. Idag visar jag gärna mitt körkort för polisen men de vill inte se det.
 

Alexander76

Member
Tycker det är lite märkligt. Jag har kört MC sedan tidigt 80-tal med undantag för någon enstaka säsong när barnen var små men det har jag kört ikapp med bl.a. övningskörning med dem. Jag kör från tidig vår till sen höst men jag har aldrig visat mitt körkort för någon polis inte ens blivit stoppad. De få gånger det har varit kontroller har jag blivit "förbi-vinkad". Är detta ett normalt beteende eller är det bara för jag alltid kört BMW. I så fall påminner det om när jag som 14-åring fick köra hur mycket moped jag ville för mina föräldrar. Det är väl ingen polis som stoppar en ny otrimmad Zündapp om man dessutom hade hjälm trots att hjälmlagen inte gått igenom. Idag visar jag gärna mitt körkort för polisen men de vill inte se det.
I dessa tider behöver du förmodligen göra nånting ordentligt fel när du kör för att få visa kortet för polisen. Sen jag fick kortet för ett par säsonger sedan har jag hunnit se två pers bli ordentligt haffade, en när han gjorde en u-sväng på nåt knepigt ställe och en annan som körde asfort över västebron i bussfilen. Men aldrig att dom stannar dig bara hux flux och vill kolla att du inte är ute och kör utan A-behörighet, det finns helt enkelt inte råd till det.

Jag tror iofs att de flesta av oss har utsatts för kontroller utan att vi vet om det själva - jag gissar nämligen att en polisbil har såpass mycket elektronik att de kan kolla upp ifall åtminstone ägaren till MC:n har körkort och sen är det ganska lätt att gissa kön/ålder på den som sitter på hojen. Är det någon som kan bekräfta det?
 

HkanB

New member
I dessa tider behöver du förmodligen göra nånting ordentligt fel när du kör för att få visa kortet för polisen. Sen jag fick kortet för ett par säsonger sedan har jag hunnit se två pers bli ordentligt haffade, en när han gjorde en u-sväng på nåt knepigt ställe och en annan som körde asfort över västebron i bussfilen. Men aldrig att dom stannar dig bara hux flux och vill kolla att du inte är ute och kör utan A-behörighet, det finns helt enkelt inte råd till det.

Jag tror iofs att de flesta av oss har utsatts för kontroller utan att vi vet om det själva - jag gissar nämligen att en polisbil har såpass mycket elektronik att de kan kolla upp ifall åtminstone ägaren till MC:n har körkort och sen är det ganska lätt att gissa kön/ålder på den som sitter på hojen. Är det någon som kan bekräfta det?

Hur gissar man ålder på den som kör? Kön sannolikt rätt enkelt men hur gissar man ålder? BMW GS +45, sporthoj under 30 eller?
Ursäkta om jag låter ifrågasättande men på vilket sätt skulle man kunna gissa ålder på en förare med full utrustning på? Midjemåttet, usel hållning eller något annat? Jag bara undrar hur.
 

Alexander76

Member
Hur gissar man ålder på den som kör? Kön sannolikt rätt enkelt men hur gissar man ålder? BMW GS +45, sporthoj under 30 eller?
Ursäkta om jag låter ifrågasättande men på vilket sätt skulle man kunna gissa ålder på en förare med full utrustning på? Midjemåttet, usel hållning eller något annat? Jag bara undrar hur.
Det kanske är svårt att skilja generellt mellan 30 och 40 men vissa grupper ser man mer eller mindre direkt - tex kvinnor/män, och ja faktiskt så ser man ofta herrar över 50 ha ett visst midjemått, och dessutom har de ofta fullt allvädersställ mitt i sommaren tex :) Det är i varje fall mina iaktagelser i stockholm. Själva MC:n spelar inte in i ekvationen eftersom det enda polisen behöver ta ställning till är om personen på motorcykeln ser ut att vara Johanna 25 (som ploppar upp i deras dator när de söker på regnumret).

Usel hållning, då är det mig dom har sett :p
 

gundj

New member
Faktiskt har jag upplevt samma selektering när jag kört fordonskombinationer eller fordon som kräver annan behörighet än bara B.
Typexemplet är att med mina egna bilar blir jag aldrig stoppad med BE-pliktigt släp medans när jag kör jobbets kombination som är registrerat på ett leasingbolag har jag blivit kontrollerad rätt ofta.
Så nog slås regnummer utan att man märker av det.
 

Sundegor

Member
Ok! så lärdomen av denna tråd är att om man skall köra tungt släp och inte har BE-kort så kan man låna bilen av någon som har det.
Ja, i de större städerna och på de stora vägarna åker civilpoliser och slår regnummer det vet jag. Jag har t.o.m. blivit utsatt för brottsprovokation vi ett par tillfällen (E18 genom Karlskoga), då jag jobbade som resande säljare. Men utanför de zonerna finns inga poliser, förutom plåtpolisena. Det är många kommuner som inte ens har polisstation och länstrafikgrupperna vet jag knappt om de finns kvar.
 

HkanB

New member
Hur menar du med brottsprovokation? läskigt...

Ska vi gissa på målad eller civil bil som ligger och "trycker" alldeles för nära bakom? Allt bara för att få den framför att vilja öka avståndet och därigenom åka fortare. Till slut så fort att man kör "för fort".
 

Sundegor

Member
Det är ju en massa trafikljus genom Karlskoga. De lägger sig i vägen och krypkör för att accelerera när man försöker köra om. Stannar och väntar upp vid trafikljus och vill att man skall tröttna på dem och sticka iväg vid nästa trafikljus. Ja, "tryckning" förekommer även det. Vid ett tillfälle stack de iväg och försvann. Längre fram, öster om Karlskoga stod de i en parkeringsficka och väntade på mig, svängde ut framför och låg i 75 km/h där det är 100. De hade väl räknat med att jag skulle köra om när det blev två filar. Vilket jag inte gjorde.
Vid det tillfället hade jag med en kollega som hade noterat att i alla fall en av dem hade polisskjorta på sig. Sedan är det antenner på bilen som normalt folk inte sätter på en nyare bil.
De kanske såg att jag körde i vänsterfilen genom Karlskoga och försökte ta mig förbi långtradare.
Att jag sedan hade en ny BMW (bil) som stod registrerad på ett företag kan även det ha varit en bidragande orsak.

Båda gångerna med civilbilar.
 
Last edited:
Top