Om bara underarbetet är korrekt utfört med slipning och gärna flera lager grundfärg så kan du måla med en sprayburk om du vill.
Nja, då ska det vara 2-komponentsfärg i sprayburken. Man bör tänka på att det är sannolikt att bensin förr eller senare dräller på lacken vid tankning. Vanlig 1-komponentsfärg brukar då rinna av tillsammans med bensinen.
Till Olof: Tvåkomponentsfärg eller tvåkomponents klarlack tål bensinstänk. Gå till en bilfärgsbutik. Dom kan förse dig med goda råd och produkter som fungerar. Du väljer själv om du vill använda kompressor och färgspruta eller sprayburk. Det är lättast att få det någorlunda snyggt med en färgspruta och kompressor, om du kan låna det av någon. Burksprayfärg rinner tyvärr lätt om det blir lite för tjockt, jag har själv provat när jag bättringsmålade bilen.
När jag målade en omgång plastkåpor till hojen nyligen tog jag steget att använda en riktig färgspruta. Eftersom jag inte hade någon tidigare erfarenhet av sprutmålning ville jag göra det så enkelt som möjligt för att få ett bra resultat. Jag köpte en enkel liten färgspruta för 500 kr av bilfärgaffären, en vattenavskiljare på Jula för typ 70 kr och sedan lånade jag svärfars kompressor.
Så här gick det till att måla med det färgsystem jag valde (PPG 2-komponentsfärg utan klarlack):
1) Tvätt av kåporna med bilschampoo/vatten, sedan målartvätt, sedan spritbaserad rengöring sk white spirit. Torka torrt med luddfritt papper.
2) Slipa lite med en grov nylondyna på kåporna så att det blir en matt yta.
3) Torka av med klibbduk för att få bort slipdammet.
4) 2-komponents grundfärg på sprayburk "2K-primer-filler"; först ett icke-täckande lager "dammlager", sedan ca 5-10 minuter senare ett täckande lager som ska vara blankt och då ser man om underarbetet är bra gjort. (Är det inte jämn yta måste man vänta tills grundfärgen är genomtorr och sedan fortsätta med slipningen eller spackla vid behov innan man gör ett nytt försök med grundfärgen.)
5) Om grunden blir som en spegel sprayar man efter ytterligare 5-10 minuter sedan 2 komponent-kulören direkt på, "vått-i-vått" och man sprutar på ytterligare lager var 10:e minut tills kulören täcker grundfärgen väl. Det brukar behövas 3-4 lager kulör. Lacken ska flyta ut så att det blir blank finish i varje lager, men det är nu det finns risk att det rinner. Lägger man tunnare så blir det knottror och då har man knottror
I mitt fall där kåporna redan hade en hård slät plastyta (gelcoat) behövde jag alltså bara matta av ytan innan jag började, sedan spruta all färg i ett svep. Inga jobbiga och tidsödande mellanslipningar! Efter att ha tvättat kåporna en halv dag (de var smutsiga eftersom jag kört med dom omålade) så kunde jag matta av dom på en timme och måla dom på ytterligare en dryg timme. Det var bra att jag hade hjälp av sambon. Jag hade 6 olika kåpdelar att lacka och eftersom jag dumt nog satte igång med alla på en gång så blev det stressigt att hinna innan färgen torkade för mycket.
Nästa morgon var färgen härdad och kåporna kunde monteras. Finishen är blank och hård trots att jag slapp använda klarlack. Klarlack är knepigt så jag var glad att slippa den. Resultatet blev förvånansvärt bra
Jag köpte alltså sprutpistol, en sprayburk 2K-grundfärg och ett lackpaket (med material till 1 L bruksfärdig vanlig/solid 2K-färg, klibbduk, färgsil) nylondyna, blandkopp, omrörare ja allt jag behövde för knappt 1500 kr. Jag använde knappt hälften av färgen för att måla en helkåpa, kutsen och framskärmen. Eftersom jag tyvärr använt kraschkåporna till att krascha med sedan dess så håller jag på att spackla och slipa inför ommålning och färgen som blev över kommer till användning
Här handlade jag färgen:
http://www.umeabilfarg.se/
Om din hoj redan är grundmålad behöver du tvätta den och matta ned ytan med tex fint våtslippapper som du blötlägger innan, men sedan ska det bara vara att måla. Det finns då 1K-färg som ska täckas med 2K-klarlack eller så kan du som jag måla färdigt i ett steg med 2K-färg.
EDIT: Jag köpte en billig skyddsmask på Jula också! Var rädd om dig!