Måla om motorcykel

Olof

New member
Har köpt en motorcykel som är ommålad med en matt grundfärg(!), alltså inte lackad.
Grundfärg är ju ingen höjdare och får missfärgningar och all smuts och olja eller minsta bensindroppe från efter tankning fastnar såklart direkt eller missfärgar. Vad krävs för att måla om en motorcykel? Har läst lite grann, men de flesta guider handlar om nån som ska måla och lackera sin HD eller liknande, men på min gör det inget om det blir lite "grovt". Vad behöver man för att måla om? Måste man ha dyra kompressorer och allt möjligt?
Räcker det med att tvätta, sandpappra och sen måla med sprayfärg?

Tacksam för alla tips!
 

P-O Noren

New member
Om bara underarbetet är korrekt utfört med slipning och gärna flera lager grundfärg så kan du måla med en sprayburk om du vill. Har du inga krav på hur det ser ut kan du både pensla och använda roller. ;)

Jag gissar att du redan har räknat ut detta själv.

Men skall det vara snyggt så måste man veta vad man gör, krävs ordentliga grejer och dammfri miljö. Tar ju något/några år att bli duktig lackerare, så därför kostar det att lämna in grejer.

Ett alternativ är ju att göra underarbetet själv med slipning, spackling och grundmålning, och sedan lämna bort sista lackeringen. Vissa lackfirmor accepterar detta, men du får ju naturligtvis ingen garanti på att jobbet blir bra eftersom det är du som har gjort underarbetet. Har du slarvat släpper lacken eller så börjar det rosta.
:eek:
Är det bara en gammal hoj du inte bryr dig om kan det ju bli ett riktigt kul projekt, men räkna med att det tar tid...

Att bara få till en lack som inte rostar är inte omöjligt för en lekman, ska du ha en snygg lack så behöver du nog en kille eller tjej som kan detta.

För att förtydliga så är det väldigt viktigt att du får bort all rost och oxider på metallen (metallrent), tvättar rent med färgtvätt och lackar med grundfärg, gärna flera lager. Sedan avslutar med den färg du ska ha. Ny slipning med våtslipmetod och sedan klarlack.
finns en hel del guider och jag tror haynes har en guide i lackning.

Jag har lackat många saker för att det ska sluta rosta och se anständigt ut, och det är lätt att det blir fel. Har du minsta förorening så kan lacken krackelera pga. silikon osv.
Inte ens utbildade lackerare gör ordentliga jobb alla gånger. Skulle kontrollera en porsche åt en kompis för nästan 400.00kr och den hade en av de sämsta lackjobben jag sett på ena sidan. Trots att den var lackad av en firma som bilfirman påstod var "de bästa". Kraftiga rinningar och sprucken lack...

Jag är djupt imponerad över vilka snygga lackjobb en del gör, de som kan detta dvs.
 
Last edited:

Monsterdiggaren

New member
Om bara underarbetet är korrekt utfört med slipning och gärna flera lager grundfärg så kan du måla med en sprayburk om du vill.

Nja, då ska det vara 2-komponentsfärg i sprayburken. Man bör tänka på att det är sannolikt att bensin förr eller senare dräller på lacken vid tankning. Vanlig 1-komponentsfärg brukar då rinna av tillsammans med bensinen.

Till Olof: Tvåkomponentsfärg eller tvåkomponents klarlack tål bensinstänk. Gå till en bilfärgsbutik. Dom kan förse dig med goda råd och produkter som fungerar. Du väljer själv om du vill använda kompressor och färgspruta eller sprayburk. Det är lättast att få det någorlunda snyggt med en färgspruta och kompressor, om du kan låna det av någon. Burksprayfärg rinner tyvärr lätt om det blir lite för tjockt, jag har själv provat när jag bättringsmålade bilen.

När jag målade en omgång plastkåpor till hojen nyligen tog jag steget att använda en riktig färgspruta. Eftersom jag inte hade någon tidigare erfarenhet av sprutmålning ville jag göra det så enkelt som möjligt för att få ett bra resultat. Jag köpte en enkel liten färgspruta för 500 kr av bilfärgaffären, en vattenavskiljare på Jula för typ 70 kr och sedan lånade jag svärfars kompressor.

Så här gick det till att måla med det färgsystem jag valde (PPG 2-komponentsfärg utan klarlack):

1) Tvätt av kåporna med bilschampoo/vatten, sedan målartvätt, sedan spritbaserad rengöring sk white spirit. Torka torrt med luddfritt papper.
2) Slipa lite med en grov nylondyna på kåporna så att det blir en matt yta.
3) Torka av med klibbduk för att få bort slipdammet.
4) 2-komponents grundfärg på sprayburk "2K-primer-filler"; först ett icke-täckande lager "dammlager", sedan ca 5-10 minuter senare ett täckande lager som ska vara blankt och då ser man om underarbetet är bra gjort. (Är det inte jämn yta måste man vänta tills grundfärgen är genomtorr och sedan fortsätta med slipningen eller spackla vid behov innan man gör ett nytt försök med grundfärgen.)
5) Om grunden blir som en spegel sprayar man efter ytterligare 5-10 minuter sedan 2 komponent-kulören direkt på, "vått-i-vått" och man sprutar på ytterligare lager var 10:e minut tills kulören täcker grundfärgen väl. Det brukar behövas 3-4 lager kulör. Lacken ska flyta ut så att det blir blank finish i varje lager, men det är nu det finns risk att det rinner. Lägger man tunnare så blir det knottror och då har man knottror :(

I mitt fall där kåporna redan hade en hård slät plastyta (gelcoat) behövde jag alltså bara matta av ytan innan jag började, sedan spruta all färg i ett svep. Inga jobbiga och tidsödande mellanslipningar! Efter att ha tvättat kåporna en halv dag (de var smutsiga eftersom jag kört med dom omålade) så kunde jag matta av dom på en timme och måla dom på ytterligare en dryg timme. Det var bra att jag hade hjälp av sambon. Jag hade 6 olika kåpdelar att lacka och eftersom jag dumt nog satte igång med alla på en gång så blev det stressigt att hinna innan färgen torkade för mycket.

Nästa morgon var färgen härdad och kåporna kunde monteras. Finishen är blank och hård trots att jag slapp använda klarlack. Klarlack är knepigt så jag var glad att slippa den. Resultatet blev förvånansvärt bra :eek:

Jag köpte alltså sprutpistol, en sprayburk 2K-grundfärg och ett lackpaket (med material till 1 L bruksfärdig vanlig/solid 2K-färg, klibbduk, färgsil) nylondyna, blandkopp, omrörare ja allt jag behövde för knappt 1500 kr. Jag använde knappt hälften av färgen för att måla en helkåpa, kutsen och framskärmen. Eftersom jag tyvärr använt kraschkåporna till att krascha med sedan dess så håller jag på att spackla och slipa inför ommålning och färgen som blev över kommer till användning :rolleyes:

Här handlade jag färgen:

http://www.umeabilfarg.se/

Om din hoj redan är grundmålad behöver du tvätta den och matta ned ytan med tex fint våtslippapper som du blötlägger innan, men sedan ska det bara vara att måla. Det finns då 1K-färg som ska täckas med 2K-klarlack eller så kan du som jag måla färdigt i ett steg med 2K-färg.

EDIT: Jag köpte en billig skyddsmask på Jula också! Var rädd om dig!
 
Last edited:

Olof

New member
Wow, bra svar! Tack!
Då får jag fundera ut om jag ska försöka "fort men fel" med sprayburkarna, eller göra rätt från början med färgspruta, måste bara ragga upp någon med kompressor. Kan ju prova nu i helgen.
"Tjena, kommer du hit ofta eller, får man bjuda på en drink, du råkar inte ha en kompressor liggande hemma i sovrummet?".
Oj.. nu dyker det upp oanständiga skämt om sprutlackering i sovrummet och liknande, får nog sluta här innan det spårar ur. Tack så mycket!
 

-ah

New member
Pulverlack.
Inte särskild dyrt, dock kan du knappast göra det själv, om du inte har en ugn stor nog att rymma ramen...
 

P-O Noren

New member
Wow, bra svar! Tack!
Då får jag fundera ut om jag ska försöka "fort men fel" med sprayburkarna, eller göra rätt från början med färgspruta, måste bara ragga upp någon med kompressor. Kan ju prova nu i helgen.
"Tjena, kommer du hit ofta eller, får man bjuda på en drink, du råkar inte ha en kompressor liggande hemma i sovrummet?".
Oj.. nu dyker det upp oanständiga skämt om sprutlackering i sovrummet och liknande, får nog sluta här innan det spårar ur. Tack så mycket!

Vet inte riktigt, men har för mig att det inte går med vilken kompressor som helst utan en viss min. flödesvolym samt oljeavskiljare?
 

Chopperbyggarn

New member
På ramar o andra smådetaljer som ska vara blanksvarta(med klarlack) eller mattsvarta föredrar jag pulverlack då den är tåligare mot stenskott och slag än våtlack. Vad jag vet så finns det fortfarande inget spackel som går att använda under pulverlack.
På bensintankar ,oljetankar/sidokåpor, skärmar etc våtlack.
Om du ska lacka mattsvart på en ren brukshoj så kan du gör som jag gjorde med min "långfärds Off Road". Jag tog 10 år gammal industrifärg och silade bort småklumparna genom damstrumpa och spädde sedan färgen med Cellulosa förtunning.:)

Anders.J
 
Top