Mätning av verklig hastighet över slang

Hampe

Skriver massor!
De flesta av oss har ju insett att det där med att bränna förbi kameraskåp i flera hundra. På bakhjulet.
...inte direkt ger oss några pluspoäng.

Men

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Nu-borjar-matningar-av-MC-hastighet/

hur tolkar man resultatet av en slangpassage på bara ett hjul?
Själva grunden för kalkylken; axelavståndet, faller ju bort...?
Eller har dom redan tänkt på det och katalogiserar alla enhjulingspassager som genererade av döDsmaskiner?








Nä nä nä - jag bara funderar. :angel:
Rent hypotetiskt resonemang, alltså...






Hampe
 

tersan

New member
Men... är inte själva definitionen av att "köra på slangen" att ett hjul befinner sig i luften? Det är alltså bakhjulsåkningar som ska mätas!
 

SuperRetard

New member
Om man lyfter framhjulet över den första sensorn, och släpper ner precis innan den andra.. Kan man manipulera det då så att uppmätt hastighet blir typ 836 km/h?
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Mätningarna kommer att utgöra underlag för analys och eventuella åtgärder från myndigheter. Kör motorcyklister i 836 km/h är det inte bra. Jag tror att vår omgivning är övertygade om att motorcyklister alltid har extremt höga hastigheter. Jag tror att verkligheten är annorlunda vilket jag framfört. Många MC-förare tuffar runt i ganska beskedliga farter på vägar med 90-120 km/h. Och- tidigare mätningar visade att bilisterna hade toppnoteringar på nästan alla mätpunkter.
 

gluffis

Regnmakare
Med tanke på att den stora massan av hojåkare kör custom/touring så tror jag det kommer bli samma resultat den här gången. Min ZX-10R går sällan för fort på gatan...
 

SuperRetard

New member
Kör motorcyklister i 836 km/h är det inte bra.


Visar mätningarna att det är så, så är det snarast komiskt!!

Håller med i övrigt. Jag rullar normalt med marginal under gränsen då min mätare beroende på drevning oftast visar ca 15+.. Så för att slippa köra omedvetet för fort ligger jag oftast med marginal. 70 eller 90 spelar ingen roll, lika trist fart oavsett, och fram kommer man hur som helst.
 

JoHu

New member
Kommer det finnas mätningar på enskildagrusvägar där jag mest håller till och kör?
 

Cyborg

New member
Kommer det finnas mätningar på enskildagrusvägar där jag mest håller till och kör?

Troligtvis inte då trafiksäkerheten är mer fokuserad inom tätorter. Men det kanske finns någon grinig byråkrat som vill mixtra lite i statistiken så han sätter en kabel på en populär grusvägsraksträcka där många hojar kör ;)
 
Mäta hastighet via slang….. Hur då? Är det hur snabbt en tryckförändring initieras i en enkel slang som mäts, typ pulsens hastighet? Om man mäter passage mellan 2 hjul så ger det inget eftersom axelavståndet skiljer mellan varje fordon. Kan någon förtydliga vore det bra. :eek:

/Peter
 

iceaway

New member
Mäta hastighet via slang….. Hur då? Är det hur snabbt en tryckförändring initieras i en enkel slang som mäts, typ pulsens hastighet? Om man mäter passage mellan 2 hjul så ger det inget eftersom axelavståndet skiljer mellan varje fordon. Kan någon förtydliga vore det bra. :eek:

/Peter

Jag misstänker att det är två slangar som ligger på ett känt avstånd från varandra :)
 

gundj

New member
Inte så osäker.
Om du lägger slangarna på runt hundra meter från varandra så spelar några cm hit eller dit inte så stor roll för statistikens skull.
 

Herr Fuggle

New member
Då måste jag ut och öva på att slanga..

/ Tommi

Jag måste också börja öva, men är det inte lite extrem körning?:confused:

Men 170 mil på 25 timmar känns också lite extremt men enligt ledande med PK-funktion på denna sida är dessa hjältar!:p
Nu är ju jag inte lika mycket hjälte för även om jag kört långt och länge, är det inte dokumenterat och dessutom jag stannar mestadels innan jag är trött...:slagen:

Men det bara att försöka anpassa sig... Man vill ju vara PK!:wink:
 

Hojkul!

New member
Inte så osäker.
Om du lägger slangarna på runt hundra meter från varandra så spelar några cm hit eller dit inte så stor roll för statistikens skull.

Men... vänta nu. Om det är 100 meter mellan slangarna, då hinner man ju hur enkelt som helst att bromsa och reducera hastigheten Betydligt när man noterar att man kört över den första slangen. Eller ser man inte slangarna?
OM någon nu skulle komma på sig själv med att köra för snabbt vill säga.

/H
 

SuperRetard

New member
Inte så osäker.
Om du lägger slangarna på runt hundra meter från varandra så spelar några cm hit eller dit inte så stor roll för statistikens skull.

Ett annat problem är att det kan gå både 3 och 5 ekipage MELLAN slangarna om det är så stort avstånd, vilket gör det helt lönlöst. Tolkningen av datan blir förmodligen omöjlig då man inte vet vad som är en bil, bil+släp, MC, lastbil, flera ekipage i rad osv..

Mer sannolikt att det är som det alltid varit att de ligger med nån meters mellanrum och mäter.
 
Top