Mälaren runt 2012 (olyckor)

iceaway

New member
I lördags körde jag mälaren runt för första gången, vilket otroligt kul event! Dock förtogs glädjen rejält av olyckorna längs vägen. Jag kom iväg ganska sent från starten i Solna och på redan på Södertäljevägen så såg jag två olyckor som verkade ha drabbat andra mälaren runt åkare. Är det någon som vet hur det gick för dom? Eller i de andra olyckorna? Tror det var en strax efter Kvicksund och en till som jag inte riktigt minns vart på varvet den var. Hoppas verkligen att det inte var något allvarligt!
 

Hampe

Skriver massor!
Första tråden om denna happening handlar om olyckor. Trist!

Nej, "Iceaway" - det är inte din frågeställning det är fel på, din undran är berättigad.
Det konstiga är att inte forumet svämmade över av positiva kommentarer redan under helgen.

Men, när man betraktar vilka trådar som rullar här inne
SMC Garaget

1 av 2

Ja eller Nej....

Associera Ordlek

Värdelöst vetande

Mälaren runt 2012 (olyckor)

så får man vara glad att Mälaren Runt ens platsar på listan över intressanta ämnen - olyckor eller ej.


So, fire away! Vad vet ni om de trista olyckor som skedde?
Jag hörde lite glunkas om detta, men såg inget själv.
Att hojar krokar i varandra när det är trångt och eländigt är inte så konstigt, och att förare som kanske inte har kortegevana missar inbromsningar och slaskar in i någon annan förvånar inte heller - men var det bilar inblandade också? Var kom dom ifrån isåfall...?


Fyll i de blanka rutorna, ni som vet.



H
 

iceaway

New member
I de två olyckorna på Södertäljevägen verkade det inte vara bilar inblandade vad jag såg, och det var relativt tomt på motorvägen (så det borde inte ha varit så trångt).

Bortsett från olyckorna så var det ett fantastiskt roligt event, kommer garanterat delta även nästa år!
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Bland dagens klipp från media finns endast detta. Med tanke på den enorma mängden motorcyklister som var ute på vägarna i samband med MR, är det inte många. Inget i artiklarna talar om allvarligt skadade.
En krock mellan MC och bil i Strängnäs. http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.1525244-trafikolycka-pa-vag-900
Två hojar som krokade i varandra i samband med en omkörning. http://ekuriren.se/nyheter/2.3815/1.1525249-mc-olycka-vid-kvicksund
Men detta är roligare att läsa: http://ekuriren.se/nyheter/eskilstuna/1.1525268-succe-for-malaren-runt-pa-mc
 

Chopperbyggarn

New member
Var det kul på mälaren runt? Skriv o berätta lägg ut bilder.

SMC´s forum/hemsida behöver enligt min mening en uppryckning i positiv anda där vi visar allt det positiva med motorcyklism för besökare av denna hemsida + forum :tummenupp

Anders.J
 

Hojkul!

New member
Jag har vid något enstaka tillfälle tidigare hört talas om MR, och kanske även någon gång sett de som kör med i kortegen. Men jag har däremot varken sett reklam, hört pratas om eller blivit informerad om vart evenemanget startar, vilken sträckning som körs, ev. kringarrangemang el. liknande som finns i samband med MR.
Lite märkligt tycker jag nog allt att det är.
Bör inte ett så pass populärt (?) evenemang synas bättre utåt, och åtminstone försöka att dra med de som kör MC? Vem/vilka ansvarar för det hela?
Det finns många fler än jag som inte är med i en klubb (som säkerligen informerar om evenemanget till sina medlemmar - eller?) och troligen ännu fler som inte är "aktiva" på olika forum för att få info. om MR.
Hade jag känt till att MR genomfördes i helgen, hade jag hakat på! Kanske nästa år :)
 

Salvion

New member
Jag åkte Mälaren Runt och måste hålla med Hampe, då detta var mitt första helt MC relaterade evenemang var jag mycket nyfiken på vad som skulle skrivas om det (är ny i hojvärlden så allt är spännande) men nästan inget skrevs som jag kan finna, Sporthoj.com några skrev att dom skulle åka men väldigt lite, Detta forum hittande jag inget på, mim egen klubb Bmw Klubben skrev inget heller...

Min slutsats är att antingen bryr sig folk inte eller så är det så "Ospännande" att men tyker inte det är nått att "ödsla tid på" ? jag vet ärligt inte, konstigt när tidningarna säger drygt 15000 deltagare.

gör en lat Cut N Paste från ang min upplevelse:

Starten gick från Pampashuset i Solna - Stockholm. då jag bor på Kungsholmen var det ju i princip på min bakgård så jag åkte hemifrån 10:45 och tänkte det blir nog lagom med starten kl 11, jag hinner knappt över bron vid Hornsberg förrän kön börjar.
Där jag står i en böj under Essingeleden ser jag kanske 100 cyklar, men när kön mullrar igång och alla börjar röra på sig smyger antalet sakta på...

Upp på Essingeleden söderut och det börjar otrevligt, innan Skärholmen ser jag två personer liggande på sidan av vägen, verkar vara singelolyckor?
Jag tror vi är vid Botkyrka när vi svänger av på en mindre väg mot Södertälje, det är nu man märker vilka mängder av människor som gått ur sina hus, ställt upp stolar och bord och ibland både tält och husvagn för en dag med hoj-spaning, det sitter folk överallt och vinkar glatt!

När vi kommer in till Södertälje ser man än tydligare mängden hojar, Tankar och handlar banan och en dricka sedan rullar vi sakta igenom stan och svänger av på vad jag kallar "den gamla vägen" som går parallellt med E20 mot Strängnäs.

Vid Läggesta blir det lite landsvägsåka, i trakten kring Järsta svänger vi av E20 för en mindre väg mot Strängnäs.

Efter stora delar av vägen sitter folk tålmodigt och vinkar och ser så glada ut, många fotografer med stativ syns också, och man ser så otroligt många olika hojar.

På väg ut från Strängnäs kommer olycka nummer 3 mellan en bil och mc (Strängnäs Kuriren skriver att mcföraren avled) jag passerar alldeles för när för att ignorera den.

Efter ett tag kommer vi fram till det första stora stoppet vid Motorbanan Gröndal utanför Eskilstuna..herre jesus vad motorcyklar!! jag har aldrig i mitt liv sett så många.
Jag kliver av och kollar runt i en halvtimme, man kan se SMC, Svedea, MCM, Olika hoj fabrikat och som jag tyckte intressant Stadler MC utrustning, nu fik jag tillfälle att klämma och känna och fråga en hel del, kan bli intressant inför nästa säsong som konkurrent till Rukka och BMW´s grejjer.

Hinner inte mer än ut från området så kommer nästa olycka jag ser (den fjärde) ett vajerräcke ser illa åtgånget ut och en hoj som är skrot, vet ej om det var andra fordon inblandade.

Nu blir vägen rak och tråkig hela vägen till Västerås, men det som fyller mitt huvud är alla olyckor, det är som om något mörkt och tungt hänger över en.
Jag kunde inte föreställa mig att det skulle hända så många olyckor, och detta bara dom jag passerade...

Kör Stockholmsvägen från Västerås mot Enköping där sista stoppet blir hos Strul MC, min klocka är nu straxt efter 17 och magen kurrar så jag beslutar för att köra hemåt.

Efter bara någon kilometer börjar varningslampan för lågt tryck i bakdäcket ilsket blinka rött, visar på 1,9 bar?
Jag svänger in på en mack och upp med cykeln på centralstödet och visst där sitter en redigt fastkilad spik/metalbit mitt i körbanan.

För två dagar sedan fick jag indikering på lågt tryck precis samma sak men såg då inget i däcket så jag fyllde upp det och körde vidare i drygt 15 mil INNAN Mälaren Runt, han sedan köra 25mil denna dag utan problem.
tänker att jag kanske kommer hem dom sista 4 milen genom att hoppa mellan bensinmackar? detta lyckas inte och jag blir stående i Håbo då GPS's lurat ut mig i obyggden, när jag stannar visar trycket på 1,0 bar...inte så smart av mig!

Ringer IF Assistancenummer och efter två timmar kommer Assistanskåren med en bärgare, jag får valet att bli körd till en verkstad (Probike Täby) eller hem, detta då alla 3 däckverkstäder bärgarkillen ringt nekar till att laga, det enda som gäller är nytt däck säger dom...

Runt kl 8 på kvällen lastar vi av på Kungsholmen och jag rullar in cykeln i garaget.

Vilken dag, så mycket intryck och det underbara att känna sig som en lite del av ett större kollektiv och alla trevliga människor har överhanden men där bakkom finns dessa olyckor.

Det sägs i pressen att man beräknar c.a 15 000 cyklar var ute, en härlig dag med lagom värme för mig och bara 10 droppar regn.

Originalposten, Här finns också lite info från en medlem om olyckan vid kungenskurva
http://bmwklubben.se/viewtopic.php?f=223&t=16953&start=0&st=0&sk=t&sd=a


Slutligen en kille på Sporthoj.com tog bilder som är grymma, över 1000st över 63 sidor!!

Här har ni mej http://conseal.ath.cx/gallery2/main.php?g2_itemId=99221

Och här är Galleriet
http://conseal.ath.cx/gallery2/main.php?g2_itemId=96456&g2_page=1
Och originaltråden
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?257372-Bilder-fr%E5n-M%E4laren-runt-2012
 
Top