Lyktstolpar ökar skaderisk för MC

smcrobot

New member
Totalt under den studerade tidsperioden har 38 bilister och 23 motorcyklister omkommit i olyckor där man kolliderat med en belysningsstolpe motorcyklister är 23. Baserat på trafikarbetet för MC och bil konstaterar VTI att risken att dödas eller skadas allvarligt i olyckor där man kolliderat med en belysningsstolpe är 26 gånger högre för motorcyklister. Statistik över olyckor mot belysningsstolp...

Läs mer: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Hog-skaderisk-for-MC-som-krockar-med-belysningsstolpar/
 

Zopilote

New member
Jag funderar på om inte publiceringen av alla dessa undersökningar / studier om risker i vägmiljön för motorcyklister på ett plan kan vara kontraproduktivt.
På SMC:s förstasida just nu är ett inlägg om balkräckens farlighet och ett annat inlägg om riskerna med belysningsstolpar. Kontentan av allt som publiceras blir i mina ögon att ALLA fasta föremål vid sidan om vägbanan utgör en risk för en motorcyklist. Tvivlar på att någon beslutsfattare som vill behålla sitt jobb kommer att föreslå att alla vägar skall kantas av Leca-bad, så fasta föremål kommer finnas kvar och utformas för det dominerande trafikslaget (bilar).
Rent krasst har ju motorcykeln ett väldigt begränsat nyttovärde i vårt land, så om vi fortsätter att hela tiden ropa ut hur farligt det är att köra MC, ligger det nog tyvärr närmare till hands att förbjuda motorcyklar än att förbjuda lyktstolpar...
Bara en tanke :)
 

Alexander76

Member
Jag funderar på om inte publiceringen av alla dessa undersökningar / studier om risker i vägmiljön för motorcyklister på ett plan kan vara kontraproduktivt.
På SMC:s förstasida just nu är ett inlägg om balkräckens farlighet och ett annat inlägg om riskerna med belysningsstolpar. Kontentan av allt som publiceras blir i mina ögon att ALLA fasta föremål vid sidan om vägbanan utgör en risk för en motorcyklist. Tvivlar på att någon beslutsfattare som vill behålla sitt jobb kommer att föreslå att alla vägar skall kantas av Leca-bad, så fasta föremål kommer finnas kvar och utformas för det dominerande trafikslaget (bilar).
Rent krasst har ju motorcykeln ett väldigt begränsat nyttovärde i vårt land, så om vi fortsätter att hela tiden ropa ut hur farligt det är att köra MC, ligger det nog tyvärr närmare till hands att förbjuda motorcyklar än att förbjuda lyktstolpar...
Bara en tanke :)

Japp. Samtidigt gås det man ur huse för att få parkera gratis, ha lägre skatt per gram utsläpp än bilar, förbli anonyma när man blåser förbi kameror i 140 knyck osv... ska vi finnas på samma villkor som billister eller inte, hur ska vi ha det? Det kommer bita oss i röven till slut.
 

Hampe

Skriver massor!
E ni goa, elleh...?

"Lägg ner SMC!"
Det är det ni säger. Samt "vi har inget existensberättigande".

Tack för den, hörrni.


Jag funderar på om inte publiceringen av alla dessa undersökningar / studier om risker i vägmiljön för motorcyklister på ett plan kan vara kontraproduktivt.
På SMC:s förstasida just nu är ett inlägg om balkräckens farlighet och ett annat inlägg om riskerna med belysningsstolpar. Kontentan av allt som publiceras blir i mina ögon att ALLA fasta föremål vid sidan om vägbanan utgör en risk för en motorcyklist. Tvivlar på att någon beslutsfattare som vill behålla sitt jobb kommer att föreslå att alla vägar skall kantas av Leca-bad, så fasta föremål kommer finnas kvar och utformas för det dominerande trafikslaget (bilar).
Rent krasst har ju motorcykeln ett väldigt begränsat nyttovärde i vårt land, så om vi fortsätter att hela tiden ropa ut hur farligt det är att köra MC, ligger det nog tyvärr närmare till hands att förbjuda motorcyklar än att förbjuda lyktstolpar...
Bara en tanke :)



SMC pekar på punkter där vi, de oskyddade trafikanterna glöms bort, och inte sällan saker där det skulle vara bättre samhällsekonomi och bättre för alla trafikanter att bara fundera lite innan man sätter igång. Bättre för bilister too.

Ingen som tänkt på mätstationer längs vägen, illa uppställda, på eftergivliga master. Som sedan fått en veritabel mur omkring sig av balkräcken, knallhårda för både bil och MC.
...bara för att man inte tänkt från början.

Eller fartkamerorna, som står bara en meter från körbanan, inom det säkerhetsområde där inget får finnas. En björk i samma dimension skulle aldrig få stå där.
"Skrota fartkamerorna, för säkerhets skull" ha ha ha!

Nej, men allvarligt - det finns så mycket förbiseenden, bara för att bilen tillåts vara norm. Väv in de oskyddade trafikanterna redan i planeringsstadiet och få en bättre och mer kostnadseffektiv trafikmiljö redan från start.

Vad det till syvende og sisdt handlar om är: finns vi med i Nollvisionen? Myndigheterna keeps telling us, men det blir bara mer och mer uppenbart att dom ljuger.
Klart vi måste reagera!


Japp. Samtidigt gås det man ur huse för att få parkera gratis, ha lägre skatt per gram utsläpp än bilar, förbli anonyma när man blåser förbi kameror i 140 knyck osv... ska vi finnas på samma villkor som billister eller inte, hur ska vi ha det? Det kommer bita oss i röven till slut.

Nej, det gås sannerligen inte man ur huse. Då hade vi inte vi inte haft dagens situation.

Nej, vi kräver inte att få parkera gratis. Men skall staden tjäna fyrdubbelt på tvåhjulingar?
Skall staden kunna kräva speciell utrustning av just oss, som man inte kräver av bilisterna?


Nej, det är inte för att få köra för fort förbi fartkameror som vi slår vakt om rättssäkerhet och svensk rättstradition. Vi inser att problemen ligger någon annanstans. Vi har en djupare förståelse än gaphalsar som vill kasta det personliga ansvaret på soptippen.

Utsläppsgrejen har jag faktiskt missat, så den bemöter jag inte.



Jag är i Rom denna veckan. En stad där tvåhjulingar av alla sorter är helt integrerade i trafikbilden och vars uträttade trafikarbete faktiskt är ett krav för att staden skall fungera.

Flyter, samspelet, dialogen trafikanterna emellan - ren poesi.
Så blir det när alla vill åt samma håll: nå sin destination så snabbt och säkert som det är möjligt under givna förutsättningar. Den som sitter och pillar på telefonen här blir snabbt uppläxad av sina medtrafikanter.
 

Zopilote

New member
Nej, jag hävdar inte att SMC borde läggas ner. Jag säger inte heller att motorcyklar saknar existensberättigande. Vad jag däremot inte är odelat entusiastisk över är det stora fokuset på RISKER med MC-körning. Jag tror inte att det i längden gynnar Mc-kollektivet att presentera faktor efter faktor med saker som är farliga för en motorcyklist men gynnsamma för en bilist.
SMC gör ett otroligt bra jobb med opinionsbildning i övrigt och värdefulla satsningar på vidareutbildning för motorcyklister.

Kanske borde även utbildning av andra trafikantgrupper (bilister) också inkluderas. F-n vet att det behövs...
Vad gäller motorcyklars existensberättigande tycker jag inte att man kan jämföra Rom med Sverige. I Italien med deras medelhavsklimat är tvåhjulingar definitivt ett nyttofordon, här är det snarare ett rent rekreationsredskap. Andelen motorcyklister som använder hojen för nyttotrafik torde vara minimalt här, och i och med det är den knappast värdefull ur politikernas synvinkel. Vad den sedan är värd för livskvaliteten för många tror jag tyvärr inte räknas i vårt ekonomiskt styrda Samhälle :(
 
Top