Lyftnings problem/tryck

wallstedtanders

New member
BMW R100-81
Renoverar hojen och har satt i hop bakbromsen med får inte upp trycket i den.
Har luftat och luftat och ser inga bubblor. Har olja i burken. Ser inte att det läcker i någon skarv.
Har någon nått förslag vad det kan vara.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Då är det nog daga att renovera bromscylinder och/eller bromsok.

Den troligaste anledning jag kan se är att bromscylindern inte klarar att "hålla tätt" under tryck (när du luftar blir det i princip inget tryck i systemet) och därmed inte pumpar något när luftningsventilen är stängd.

Mvh,
Ingvar
 

Zopilote

New member
Ibland tar det LÅÅÅÅNG tid att trycka igenom ny bromsvätska den normala vägen efter att ha tömt systemet helt. Jag skulle istället rekommendera att fylla systemet "bakvägen" med en 50-100ml sköljspruta (finns att beställa på apotek) och en bit genomskinlig slang som fästs på luftningsnippeln.
Sitter alla tätningar i både huvudcylinder och hjulcylinder/ok rättvända och på rätt plats? Smorda med bromsvätska innan montage? Hål för matning och retur fria från smuts i huvudcylinder?
 

wallstedtanders

New member
BMW R100-81
Renoverar hojen och har satt i hop bakbromsen med får inte upp trycket i den.
Har luftat och luftat och ser inga bubblor. Har olja i burken. Ser inte att det läcker i någon skarv.
Har någon nått förslag vad det kan vara.


Skickat från min iPad med Tapatalk

Ok
Misstänkte också nått sånt, jag testar det lättaste först.
Kanon


Skickat från min iPad med Tapatalk
 

Ginnies

New member
Ett tips är att köpa en bromsluftare. Har du tillgång kompressor är den oumbärlig vid luftning av bromasarna. Funkar lika bra till bil som MC. Kostar ca 500 kr och är värd varenda krona.
888a6f473bd5721fe85a7faa7712c002.jpg
 

wallstedtanders

New member
Låter som en bra idé.
Har kollat alla ledningar, har öppnat oket, kollat att kolvarna går lätt.
Ser inge luft och olja går igenom systemet.
Har blåst igenom systemet med tryckluft.
Åndå inge tryck.
Får nog bli en investering.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Top