Luftning av bromsar

AcKyL

New member
Enklast är att vara 2 pers för att göra det, iaf i bil :) Införskaffa en flaska med ny bromsvätska i lämplig mängd (250 ml??). Och så öppnar du locket till bromsvätskebehållaren. Leta upp luftventilen på bromsoket, har du möjlighet så rekommenderar jag att du tar en genomskinlig slang som du trär på ventilen (så inte bromsvätskan sprutar rakt ut på marken) och leder den till någon flaska så du sen kan hantera vätskan på rätt sätt. När du har "riggen" klar så öppna ventilen (brukar vara med en 8an eller 10an nyckel) och bromsa så långt det går. När du börjar bromsa ser du vätskan rinna genom den genomskinliga slangen, och så kan du lätt se om du fått ut någon luftbubbla eller inte. Vad du än gör! Släpp inte bromsen från dess max läge förrän du stängt ventilen, detta för att inte få ett baksug så det sugs in luft i systemet igen. Så, stäng ventilen och fyll på bromsvätska i lämplig mängd i bromsvätskebehållaren.. Gör om detta ett antal gånger tills du inte ser fler luftbubblor.

Lycka till!!

Mvh. Björn
 

OH-

Member
Tips till den som är lat.
Sätt genomskinlig slang på nippeln och se till att andra änden på slangen slutar ett par decimeter högre upp, ner i en burk. Då behöver man inte stänga mellan pumptagen.
På det här sättet blir det mycket enklare när man måste "spola" lufbubblor ur ett besvärligt system.
OBS! Eftersom det går såpass fort gäller det att hålla ett öga på reservoaren, går den torr så är det kört! Själv brukar jag försöka hålla den minst tredjedels full.
 

Kent@

New member
...eller ta en vattenflaska som används vid sportutövning. Köp den för 10-20 kr på stadium. Det ska vara den modellen som har en genomskinlig 10cm slangstump påstucken i hatten.
Köp sedan 1m genomskinlig 10mm-slang på OK/Q8

Ta flaskan och gör ett pennstort hål mitt på flaskan. Trä på slangen från bensinmacken på flask-korken och andra ändan på nippeln till bromsoket. Fyll flaskan med bromsvätska. Lossa locket på reservoartanken så du ser när den fylls på.

Skruva på locket på flaskan, håll tumen för hålet och öppna luftnippeln. Tryck nu försiktigt på flaskan samtidigt som du håller för hålet på flaskan. Nu trycker du vätska bakvägen och in i behållaren. Ha koll på nivån i behållaren för det går ganska fort att lufta på det här sättet.
Måste du "ta nytt tag" på flaskan så glöm inte släppa tummen för hålet i flaskan först.
 

OH-

Member
Tack Kent@, den har jag inte hört om förr. Verkar toppen när man fyller ett tomt system!
Kanske inte lika bra om man jagar ett par små luftblåsor, blir ju lite bökigt att tömma reservoaren i väntan på att bubblan skall behaga visa sig :rolleyes:
 

Kent@

New member
Håller med dig OH...för en enstaka luftbubbla är det kanske lite omständigt. Däremot går det så fort att det kan löna sig att tappa ur den gamla bromsvätskan och fylla på med ny fräsch bromsvätska när man ändå håller på. :)
 
Last edited:

SuperRetard

New member
...eller ta en vattenflaska som används vid sportutövning. Köp den för 10-20 kr på stadium. Det ska vara den modellen som har en genomskinlig 10cm slangstump påstucken i hatten.
Köp sedan 1m genomskinlig 10mm-slang på OK/Q8

Ta flaskan och gör ett pennstort hål mitt på flaskan. Trä på slangen från bensinmacken på flask-korken och andra ändan på nippeln till bromsoket. Fyll flaskan med bromsvätska. Lossa locket på reservoartanken så du ser när den fylls på.

Skruva på locket på flaskan, håll tumen för hålet och öppna luftnippeln. Tryck nu försiktigt på flaskan samtidigt som du håller för hålet på flaskan. Nu trycker du vätska bakvägen och in i behållaren. Ha koll på nivån i behållaren för det går ganska fort att lufta på det här sättet.
Måste du "ta nytt tag" på flaskan så glöm inte släppa tummen för hålet i flaskan först.

Sök och du skall finna!!

Jag har letat efter nån bra, smidig och KISS (Keep It Simple Stupid) lösning för att hålla omsättning på bromsvätskan ett tag nu, men det enda som erbjuds är onödigt avancerade (fler saker som kan gå sönder) kompressormatade pryttlar.

Samtidigt fick jag för nån vecka sen en påse plastflaskor industri-style som ska klara alla möjliga kemikalier av en bekant.

Känns också smartare att trycka det bakvägen då ev. luftbubblor då kan leta sig upp genom slangen till behållaren, gör man tvärtom kan de ju fastna i oket nånstans och blir då mkt svårare att få ut.

Hydroscand och köpa slang nästa! :)
 

990 Adventure

New member
Sätt tryck på bromshantaget/fotbromsen innan ni öppnar nippeln, sedan lägg åt den innan ni släpper trycket, annars är det stor risk att luftbublan åker fram o tillbaks bara.
Funkar inte det så vanlig smörjkanna med bromsvätska,10 cm 8mm slang och tryck det bakvägen alltså från oket upp till behållaren,se upp med det som rinner ut så det inte kommer på hojen om det är handbromsen som ska luftas, är det fotbromsen så fixar miljömattan det som kommer ut, torka av noga för precis som någon skrev, det är starka grejer.
Sist men inte minst kolla så det är DOT 4 eller 5 som ska användas står på locket till handbromsen , lycka till.
 
Top