Luftfilter och stift till Suzuki Vz 800 -98

Jaz

New member
Hej.

Jag undrar om det ger någon effekt med ett dyrare luftfilter, ex. K&N?
Om jag monterar sådana filter måste jag byta munsycken då eller är det bara och köra?
Måste man även olja in orginalluftfiter?

Samma fråga har jag om tändstift. Är det värt att köpa dyra stift?

Mvh/ Janne
 

Zopilote

New member
Enbart ett KN-filter ger ingen effektökning, möjligtvis lite högre insugsljud. Ett sportluftfilter i kombination med ett öppnare avgassystem OCH ombestyckning/mappning kan ge några extra hästar däremot. Man brukar oftast inte behöva bestycka om ifall man bara öppnar upp på ena sidan (insug eller avgas), men det kan ändå rekommenderas att hålla koll på att hojen inte går för magert, eftersom det kan skada motorn.
Orginalfilter är oftast gjorda av papper och skall INTE oljas in.

edit: Vad det gäller stift, har jag hört en del som säger att motorn blev mer lättstartad och gick jämnare efter byte till iridiumstift, medan andra säger att den enda fördelen med dessa är att de har betydligt längre livslängd än standardstift.
 
Last edited:

Jaz

New member
Tack för info. Vad det gäller filtren så var det vad jag misstänkte.

Jag lägger någ pengarna på något annat. K&N filter kostar ju rätt mycket. Det är nog bättre att byta hoj.
 

Zopilote

New member
Om du har en Marauder, skulle jag rekommendera att lägga pengarna på en ny sadel istället ;)
Har själv kört en VZ800 ett kort tag. En faktiskt ganska trevlig liten glidare, men med en förarsadel som kan ge en fakir ont i arslet... Klarade själv inte längre etapper än 7-8 mil innan jag köpte en Airhawkdyna.
 

trasker

New member
Om du har en Marauder, skulle jag rekommendera att lägga pengarna på en ny sadel istället ;)
Har själv kört en VZ800 ett kort tag. En faktiskt ganska trevlig liten glidare, men med en förarsadel som kan ge en fakir ont i arslet... Klarade själv inte längre etapper än 7-8 mil innan jag köpte en Airhawkdyna.


Hej,

Hjälpte Airhawndynan eller är det sadelbyte som gäller? Har skaffat en lätt customiserad Marauder som jag gillar skarpt, men arslet tar stryk, så är det.
 

bosseman

New member
Tack för info. Vad det gäller filtren så var det vad jag misstänkte.

Jag lägger någ pengarna på något annat. K&N filter kostar ju rätt mycket. Det är nog bättre att byta hoj.

K&N filter kostar mer men sen behöver du inte byta dom bara rengöra.:)
 

Jaz

New member
K&N filter kostar mer men sen behöver du inte byta dom bara rengöra.:)

Ok. Men vad jag förstår så bör man mappa cykeln för att motorn inte ska gå för magert om man sätter in K&N filter.

En annan fråga. Jag tillverkade egna insatser typ de som McCutom säljer.
Röret är 40 mm och ca 50 mm långt.
Förra säsongen justerade jag förgasarna på en mcverkstad med orginalinsatserna. Redan då blev det högra rörer lite blått vid infästningen mot cylindern. Nu när jag bytt insatser så blir röret något mer blått. Går motorn för magert? Jag har ännu kollat färgen på stiften men skall göra det. Då får jag en indikation på om en justering behövs. Några andra tips?
 

Zopilote

New member
Hej,

Hjälpte Airhawndynan eller är det sadelbyte som gäller? Har skaffat en lätt customiserad Marauder som jag gillar skarpt, men arslet tar stryk, så är det.

Airhawkdynan hjälpte alldeles utmärkt, men tyvärr med "biverkningen" att det kändes som man tappade kontakten med hojen. Den var därför utmärkt vid lite längre "tråkiga" turer, men totalt värdelös om man ville köra aktivt. (Vilket Maraudern faktiskt klarade alldeles utmärkt för att var en glidare ;))
 
Top